شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

پاسخ دبیر جشنواره فجر به پرسش های سینماپرس؛

نقاش زاده: بی اخلاقی در حوزه رسانه باعث انتشار زود هنگام اسامی برندگان سیمرغ شده است! / پیگیر انتشار اسامی دریافت کنندگان کارت خواهم بود

نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از پایان مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اشکالات عمده در این رویداد سینمایی به ویژه لو رفتن زود هنگام اسامی برگزیدگان جشنواره توسط یکی از سایت های فروش بلیت در پاسخی عجیب و قابل تأمل گفت: بی اخلاقی در حوزه رسانه باعث انتشار زود هنگام اسامی برندگان سیمرغ شده است و رسانه ای که این کار را انجام داده اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده چرا که همه می دانند رأی هیأت داوران محرمانه است و اگر محرمانه نبود مراسم اختتامیه برگزار نمی شد و اسامی در رسانه ها منتشر می شد از این رو این اهالی رسانه هستند که خودشان باید مراقبت کنند و اجازه چنین اتفاقاتی را ندهند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر که بعد از مراسم اختتامیه در جمع بخش کوچکی از خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس افزود: به هر صورت ما می دانیم اطلاعات رأی نهایی هیأت داوران در اختیار چه کسانی بوده و این کاملا قابل ردگیری است و ما حتما پیگیر این اتفاق خواهیم شد.

وی در پاسخ به پرسش سینماپرس مبنی بر اینکه علاوه بر عدم صیانت از رأی داوران توسط دست اندرکاران جشنواره ما قبل از برگزاری این رویداد نیز شاهد لو رفتن خلاصه داستان فیلم ها توسط برخی منتقدان بودیم در این رابطه چه نظری دارید اظهار داشت: ما بایستی بر اساس اطلاعات دقیق حرف بزنیم. در مرحله انتخاب برخی افراد ادعا کردند فیلم ها را دیدند و ستاد جشنواره متهم شد که فیلم ها را در اختیار آن ها گذاشته است. هر فیلمی بنده قاطعانه عرض می کنم اگر در مرحله انتخاب توسط افراد غیر دیده شده باشد از طریق ستاد جشنواره نبوده چرا که حتی همکاران ما در آن فضای ایزوله اجازه رفت و آمد نداشتند چه برسد به افراد غریبه! برخی کسانی که مدعی بودند فیلم ها را دیدند قطعا در لابراتوارها آثار را تماشا کردند یا برخی به دعوت اعضای تولید فیلم ها را دیده اند.

نقاش زاده در پاسخ به سوأل سینماپرس مبنی بر اینکه چرا علیرغم تمامی وعده ها و سنت سال های اخیر اسامی درخواست کنندگان و دریافت کنندگان کارت جشنواره و همچنین ریز مسائل مالی این رویداد سینمایی منتشر نشده است گفت: یعنی اسامی درخواست کنندگان و دریافت کنندگان کارت جشنواره را هر سال اعلام می کردند؟ فکر نمی کنم چنین بوده باشد!

دبیر این رویداد سینمایی در ادامه این گفتگو و پس از تأکید خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه چنین اتفاقی وجود داشته و اسناد آن موجود است اظهار داشت: روابط عمومی جشنواره از تمام کسانی که متقاضی حضور در خانه جشنواره بودند ثبت نام کرد و بعد از آن اعتبارسنجی صورت گرفت و بر اساس اینکه رسانه ها چه جایگاهی دارند کارت ها صادر شد. اگر روابط عمومی جشنواره همچنین وعده ای داده باشند که لیست را منتشر می کنند باید وعده شان را دنبال کنند و من پیگیر وعده روابط عمومی جشنواره برای انتشار اسامی درخواست و دریافت کنندگان کارت خواهم بود.

وی سپس در خصوص شفاف سازی بودجه این رویداد سینمایی گفت: جشنواره روند پیچیده ای است و زمانی اوج می گیرد که به اجرا نزدیک می شود. بودجه تخمینی اولیه ای وجود دارد و دو هفته بعد از پایان جشنواره که تمام خدمات جشنواره مشخص می شود و ثبت می شود می توانیم به ریز بودجه را شفاف سازی کنیم. بنده معتقدم چیزی پنهان از مردم و رسانه ها نباید وجود داشته باشد. ما بودجه را روشن می کنیم و به صورت جزئی که چقدر صرف پذیرایی یا نمایش در استان ها و... شده بودجه را اعلام خواهیم کرد و شما به عنوان اصحاب رسانه باید از این مسائل آگاه باشید.

دیگر سوأل سینماپرس این بود که با توجه به بین المللی شدن جشنواره از سال آتی آیا می توانیم شاهد برگزاری جشنواره ای استاندارد، به دور از حاشیه های جشنواره چهلم به خصوص در رابطه با نمایش فیلم ها و یا بخش های جشنواره باشیم؟ با توجه به آنکه انتقادات جدی به بخش فرهنگی این رویداد وارد بود آیا این بخش همچنان در سال آینده نیز وجود خواهد داشت؟، نقاش زاده در پاسخ گفت: من کاملا موافقم که جشنواره به هیچ وجه به سمت گسترش نمایش نباید برود. نمایش مردمی باید محدود باشد. نمایش رسانه ها هم باید محدود باشد. رسانه ها باید در این باره پیشنهاد دهند و کار محتوایی کنند.

وی در خاتمه به بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: من نمی دانم چرا بخش فرهنگی دشمن دارد؟ این اتفاق در سایر جشنواره های رتبه یک سینمایی جهان وجود دارد. وورک شاپ ها در جشنواره فیلم برلین پرمخاطب است. بازار فیلم پر مخاطب است. این بخش نه بودجه زیادی دارد نه ضرری به جشنواره می رساند. اینکه فردی مانند محمود کلاری می آید و راجع به فیلمبرداری در سینما صحبت می کند بد است؟ اینکه استاد نصیریان می آید و راجع به فیلم «گاو» صحبت می کند بد است؟ چرا عده ای با این بخش مخالفند؟ بنده معتقدم جریانی است که سینما را با فرهنگ نمی خواهند در صورتی که سینما انعکاسی از فرهنگ است. برنامه فرهنگی چه بنده باشم یا نباشم باید به عنوان یکی از برنامه های جشنواره باشد. ممکن است ترکیب و تعداد و عناوین این بخش فرق کند اما باید بدانیم این ها سینما را عمق می دهد، سینما از فرهنگ جدا نبوده و نیست و نباید باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.