یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم/۵

سیدزاده: دلیل آنکه جماعت کثیری سال ها است با سینما قهر کرده اند این است که نشانی از فرهنگ ملی و اسلامی در فیلم ها نمی بینند/ به آینده امیدوارم!

سیدسعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم و لزوم رفع این نقصان گفت: بی تردید دلیل آنکه جماعت کثیری سال ها است با سینما قهر کرده اند این است که نشانی از فرهنگ ملی و اسلامی در فیلم ها نمی بینند از این رو مدیران باید هنرمندان و فیلم هایی را که طی سال های اخیر مهجور واقع شدند وارد سینما کنند تا مخاطبی که از سینما فرار کرده و عارش می شود با خانواده اش به سینما بیاید مجدداً شوق حضور در سالن ها را پیدا کند و به این یقین برسد که سینما ابزاری موثر در حوزه فرهنگ است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ ها برای تبیین شان در جوامع از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. هنرها از جمله این ابزار هستند اما در کلان هنرها جشنواره ها قرار دارند که برای خط دهی و جهت دهی برگزار می شوند؛ در واقع جشنواره ها بر اساس نگاهی که به آثار می کنند به هنرمند خط و جهت می دهند که با مردم و افکار سالم همراه بوده و پیش برنده جامعه اش باشد.

وی ادامه داد: هنرمندان جزو خواص هستند اما باید داد و ستد درستی بین هنرمند و جامعه شکل بگیرد تا نیاز جامعه محقق شود. ما باید کاری کنیم که تماشاگر فیلم های ارزشمند که خانه نشین شده و ننگ و عارش می شود به سینما برود با تولیدات ارزشی و انسانی میل حضور در سینما را پیدا کند.

این سینماگر سپس با اشاره به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: در جشنواره چهلم آثاری به نمایش گذاشته شد که اغلب باب میل مردم نبود چرا که محصول دولتی بود که از ابتدا تکلیف خود را با عرصه فرهنگ روشن کرده بود؛ دولتی که به فرهنگ بومی و انقلابی و اسلامی توجهی نداشت و اگر اثری را در قالب فرهنگ بومی عرضه می کرد در آن هزاران سکته ایجاد می کرد تا مخاطب را به سمتی دیگر برود!

سیدزاده خاطرنشان کرد: اینقدر اوضاع فیلم ها در جشنواره چهلم بلبشو و عجیب و غریب بود که داوران هم قاطی کرده بودند که چه باید بکنند! بنده شخصاً تعجب کردم چطور نباید فیلم نجیب بهروز شعیبی که در خط انقلاب و اسلام و ولایت ساخته شده و خوش ساخت هم است دیده نشود؟ چطور این فیلم مورد توجه قرار نگرفت؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» متذکر شد: همه ما اعم از مدیر و هنرمند و... نباید فراموش کنیم پیرو امامی هستم که گفت نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد؛ نباید فراموش کنیم که همه ما پیرو رهبری هستیم که منشوری ارزشمند را برای گام دوم انقلاب تعیین و تبیین کرده است و با توجه به این مسائل است که باید حوزه فرهنگ و هنر را به پیش ببریم.

این تهیه کننده تأکید کرد: من به آینده امیدوارم چرا که می دانم دوستان در سازمان سینمایی می خواهند ریل کج فرهنگ را در مسیر انقلاب قرار دهند. امیدوارم در جشنواره ۱۴۰۱ شرایط به گونه ای باشد که بتوانند هنرمندان را به سمتی هدایت کنند که آثار ارزشمندی را بسازند.

سیدزاده در پایان این گفتگو افزود: همه ما اگر خادم نظام اسلامی هستم باید امکانات را در مسیر ارزش های انسانی و اخلاقی و اسلامی قرار دهم؛ همه ما به عنوان هنرمند یا مدیر فرهنگ باید کاری کنیم که ان شاالله سینمای ارزشی مجدداً در کشورمان شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.