یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

در حوزه هنری صورت گرفت؛

معرفی برگزیدگان هنرواره خوشنویسی «ایرانِ دل»

خوشنویسی

سینماپرس: اختتامیه هنرواره ملی خوشنویسی «ایرانِ دل» با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از مسئولین استانی و علاقه‌مندان به هنر در سالن شمس عطار مجتمع فرهنگی هنری فدک برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم گفت: استعداد ایرانی در کنار معنویت اسامی باعث ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی شده است. در واقع بزرگترین سرمایه ما همین فرهنگ ما است که ارزش‌های ما و جهان بینی ما را در خودش جای داده و این فرهنگ در ادبیات و هنر ما ماندگار شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: فرهنگ ایران گنجینه‌ای پربار است و حفاظت از این گنجینه و معرفی آن به دنیا کاری ضروری است. حکیم نظامی یکی از این گنجینه‌ها و علم داران فرهنگ اسلامی ایرانی است که ارزش‌های این فرهنگ را در شعر خودش جای داده ایست.

مشاور مقام معظم رهبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که در حال حاضر دشمنان، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند اظهار کرد: دشمنان ایرانی اسلامی، از طریق جنگ نرم برای از بین بردن و خدشه‌دار کردن فرهنگ ایران اسلامی تلاش می‌کنند که در این راستا باید در انتقال فرهنگ، هنر و تمدن کشورمان به نسل امروزی، جدی باشیم.

حداد عادل با اشاره به این‌که رمز پیروزی انقلاب مقدس اسلامی هم‌سویی دیانت و سیاست بود، افزود: رمز پیروزی امام خمینی (ره) برداشتن فاصله بین دیانت و سیاست بود و حال حاضر تمامی دشمنان انقلاب اسلامی درصدد جدایی دیانت از سیاست هستند.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در آئین اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی «ایرانِ دل» گفت: جامعیت مفاهیم و پیوستگی معانی، تمدن‌ساز بوده و به ما قدرت می‌دهد تا به واسطه هنرمان قدرت نرم خود را جهانی کنیم. وقت آن است که هنر ملی ایران که متعهدترین رویکرد و اندیشه اسلامی را می‌توان در آن یافت، دوباره احیا شود و راهی نو را برای تجدید هویت خود آغاز کند چرا که در معادلات پیچیده جهانِ فرهنگی امروز هنری یکی از مؤلفه‌های بنیادین قدرت فرهنگی نرم است.

وی افزود: اگر جامعه ایران خواهان پیشرفت، استقلال و تعالی است ناگزیر است که در عرصه قدرت نرم نیز راهبرد خود را پویا و متحول نماید، از کارهای کلیشه‌ای که فاقد قدرت جریان‌سازی است بپرهیزد و با بهره‌گیری از جوامع فرهنگی متنوع خود دست به یک بازسازی انقلابی با هدف تولید قدرت نرم بزند، بازسازی انقلابی که امروزه هنرهای ملی ایران قلب تپنده آن در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید.

دادمان ادامه داد: در راهبرد تحول‌گرایی حوزه هنری انقلاب اسلامی، هم‌افزایی هنرهای ملی و قدرت نرم فرهنگی یکی از جلوه‌های هنر متعهد است که تنها متعلق به ایران، در قالب یک سرزمین نیست؛ بلکه هم متعلق به ایران فرهنگی و جغرافیایی متعلق به گسترده آن از قفقاز، آسیای میانه، آسیای صغیر، شمال چین و هند تا تاجیکستان و افغانستان و پاکستان است و هم‌چنان که حضرت روح‌الله امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه در منشور هنر متعهد به ما آموختند؛ این هنر متعلق به همه بشریت و برای همه جهان است، بنابراین شایسته است تا به عنوان هنرمند مسلمان از یک سو بومی فکر کرد و از یک سو جهانی اندیشید تا بتوان مرزهای هویتی اسلام را گسترش داد. هنرواره ملی ایرانِ دل گامی در جهت این آرمان بلند است.

دادمان بیان کرد: به اعتقاد من آنچه شرایط موجود را متحول و ما را به آرمانمان نزدیکتر می‌کند تغییر راهبرد فرهنگی هنری نهادهای انقلابی از مرکز گرایی به سوی بومی گرایی است بدین معنا که اولاً عدالت فرهنگی محقق شود و ثانیاً استعدادهای درخشان محلی و منطقه‌ای اقوام ایرانی آنچنان که شایسته جایگاه واقعی آنهاست در قلمرو ملی و جهانی نیز به منصه ظهور برسد.

وی در ادامه گفت: بنده با این باور به اینجا آمدم که اردبیل و جامعه فرهنگی برخاسته از آن می‌تواند یک رکن سازنده در این تحول راهبردی باشد. جامعه هوشیار ایرانی در پی تحولات پیاپی جهانی بیش از گذشته در اندیشه انسجام فرهنگی و اتحاد ملی است و قدرت هنر را در میانه این کارزار خطیر به خوبی می‌شناسد.

دادمان در پایان گفت: آنچه ایران اسلامی را در کنار همه داشته‌های گرانقدر خود متحدتر می‌کند هنر ملی، مقدس و متعهد ماست که دوباره باید به کانون اندیشه‌ورزی ایرانیان بازگردد و امروز روز این بازگشت است.

در پایان آئین اختتامیه هنوراه «ایرانِ دل» از برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد. در بخش نستعلیق حمید احمدی از تهران، محمدجواد شکوهی، سیدپیمان سادت‌نژاد از ایلام، مصطفی عابدینی از قزوین و ناصر شاهی از اردبیل مقام‌های برتر را کسب کردند. در بخش شکسته نستعلیق نیز رتبه‌های برتر را محمد رحیمی عهد از تهران، مریم ذوالقدر از قزوین و زاهرا فخر از گیلان به دست آوردند. بهمن حیدری، محمدتقی محرم‌زاد، عرفان ایران‌پور، عادل جعفرزاده، زهرا نعمتی، نیما میرجوادی و بهروز نخستین شاکر رتبه‌های تقدیری این هنرواره را کسب کردند.

خوشامدگویی امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان به حاضران، قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نقالی و پرده‌خوانی از اشعار نظامی توسط خداویردی خسروی، اجرای موسیقی سنتی از اشعار حکیم نظامی توسط گروه هنری طهورا و اجرای گروه سرود کانون فرهنگی هنری الهادی از دیگر بخش‌های این مراسم هنری بود.

نخستین هنرواره ملی خوشنویسی «ایرانِ دل» بر اساس خوشنویسی سه بیت از اشعار نظامی گنجوی در ستایش ایران، به پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه در استان و به همت حوزه هنری و با مشارکت نهادهای فرهنگی استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.