سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۱

قنبری: ورود بی رویه پول های کثیف به سینما عامل بی خردی برخی فعالان سینمایی شده است/ بی سوادهایی که با زدوبند وارد سینما شدند هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده اند

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: ورود بی رویه پول های کثیف به سینما عامل بی خردی برخی فعالان سینمایی شده است چرا که صاحبان سرمایه نفوذی در هنرمندان فرهیخته ندارند و سراغ هنرمندان مطالعه گر و اندیشمند نمی روند و ترجیح می دهند از بی سوادهای تازه کار استفاده کنند تا به آن ها بله قربان بگویند و حرف های شان را گوش کنند و همین مسأله باعث افت کیفی و محتوایی شدید فیلم های سینمایی و سریال های نمایش خانگی و تلویزیون شده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «روییدن در باد» و «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بچه بی سوادهایی که با زدوبند وارد سینما شدند هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده اند! بی شک نمی توان از این افراد انتظار داشت که کارگردانانی مانند بیضایی و تقوایی و عیاری و زنده یادان سینایی و کیارستمی باشند! آن ها آمده اند که با سطحی ترین و مبتذل ترین شکل ممکن سینما را به بیراهه هدایت کنند.

وی ادامه داد: وقتی آموزش و تربیت درست برای ورود به سینما وجود ندارد، وقتی مدیر فرهنگی دغدغه ای برای رشد و توسعه خرد و اندیشه در سینما ندارد، وقتی فیلمساز و به طور کل هنرمند دچار آفت روزمرگی شده است وضعیت از این هم بهتر نمی شود و ما قطعاً شاهد هجوم معضلات بیشتر در آینده خواهیم بود.

قنبری سپس با بیان اینکه حتی فیلمسازان اجتماعی هم مطالعه کافی ندارند اظهار داشت: فیلم های اجتماعی ما نیز امروزه به شکل ارائه خبر و گزارش شده اند؛ همه چیز به سطحی ترین شکل ممکن رسیده و اغلب فعالان سینمایی ترجیح می دهند به جای وقت گذاشتن برای مطالعه به صورت سردستی مبادرت به تولید اثر کنند تا هرچه سریع تر سری دوزی های شان تمام شود و بتوانند پولی به جیب بزنند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که وظیفه متولیان فرهنگی کشور به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین زیرمجموعه وی و به خصوص رئیس سازمان سینمایی در این اوضاع بحرانی چیست متذکر شد: تمامی آن ها وظیفه دارند که در خدمت رشد و توسعه و تعالی حوزه فرهنگ باشند و نباید بیش از این چشم خود را به روی بی خردی و ناآگاهی مفرط و موجود ببندند.

کارگردان فیلم های سینمایی «پرنده باز کوچک» و «او» خاطرنشان کرد: کتاب اساساً و بنیاناً متکی بر سابقه تاریخی به مفهوم هویت شناسی است؛ کتاب هویت ما است، کتاب نزدیک ترین و ارزان ترین هویت ملی و دینی و تاریخی و همه فرهنگ ما است و نباید از آن غافل شویم.

قنبری تأکید کرد: من امیدوارم روزی برسد که سینماگران ما داستان ها را سرهم بندی نکنند و مسائل معمولی و پیش پاافتاده را دستمایه تولید آثار قرار ندهند. این باعث شرمساری است که بخشی از این ها را اگر تاریخچه زندگی شان را موشکافی کنیم متوجه می شویم که حتی دیپلم هم ندارند و فضای هنرهفتم را به صورت کاذب پر کرده اند.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به کاهش مطالعه در میان آحاد افراد جامعه افزود: کاهش مطالعه در میان مردم دلایل متعددی نظیر اوضاع آشفته اقتصادی، وضعیت سیاسی و اصل سیاست فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد چرا که متأسفانه وزرای فرهنگ ما فرهنگ سیاسی دارند اما سیاست فرهنگی ندارند و در سیاست گذاری های شان اصول حاکم بر روابط فرهنگی میان ملت دیده نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.