سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۳

فرنو: تکلف و تصنع در ساختار مدیریت فرهنگی کشور مانع پرداختن به وقایع و تاریخچه انقلاب اسلامی در سینما شده است/ داعیه داران انقلاب تحلیل عمیق برای دفاع از حقیقت انقلاب ندارند!

دکتر بهروز فرنو

سینماپرس: دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: تکلف و تصنع در ساختار مدیریت فرهنگی کشور مانع پرداختن به وقایع و تاریخچه انقلاب اسلامی در سینما شده است و این در حالی است که اگر انقلاب بزرگ و با عظمتی مانند انقلاب اسلامی ایران در هر کجای دنیا رخ داده بود آن کشورها تاکنون صدها فیلم و سریال از آن تولید کرده و در دنیا پخش کرده بودند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرداختن به تاریخچه، شخصیت ها و وقایع انقلاب اسلامی جزو اهم وظایف مدیران سینمایی به ویژه سازمان ها و نهادهایی مثل حوزه هنری، سازمان اوج، گروه های سیاسی و تاریخی در شبکه های سیما و...است چرا که همه این ها وظیفه خاص صیانت از انقلاب را بر عهده دارند و مابقی نهادها وظیفه عام دارند؛ از این رو این موسسات و تشکل ها باید به تاریخ و شخصیت های انقلاب بپردازند.

فرنو با تأکید بر اینکه داعیه داران انقلاب تحلیل عمیق برای دفاع از حقیقت انقلاب ندارند متذکر شد: وقتی درک و تحلیل و نگرش عمیقی برای چرایی وقوع انقلاب نداریم در شئون مختلف دچار پراکندگی و تناقض می شویم. گروه هایی که داعیه دار دفاع از انقلاب اند و در بدنه نظام هستند و یا سازمان هایی که وظیفه شان صیانت از انقلاب است کار می کنند اما تحلیل عمیق و جامع برای دفاع از حقیقت انقلاب ندارند و همین باعث شده تا به خوبی به این انقلاب کبیر پرداخته نشود.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عدم شناخت کامل از انقلاب اسلامی اگر این نهادها و افراد بخواهند برای انقلاب کاری هم بکنند امکان دارد ناقص کار کنند چون تحلیل درستی ندارند!

فرنو ادامه داد: خود هنر و تفکر نسبت تام با یکدیگر دارند؛ چون هنر نجلای ظهور حقیقت است و تا وقتی این پرسش در عرصه تفکر و هنر به معنی جدی برای محقق و فیلمساز طرح نشود و هر کس برای خودش جهتی پیدا نکند مشکل است با کارهای متداول و مرسوم بخواهیم از انقلاب دفاع کنیم. این می طلبد که اگر می خواهیم حرفی متفاوت بزنیم تحقیقی جدی تر داشته باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید به دنبال آثار متعالی باشیم و به فیلمسازان اندیشمند بهای بیشتری بدهیم. باید از فکر و اندیشه متعالی فیلمسازان انقلابی در راستای تقویت سینمای ارزشی و فرهیخته جمهوری اسلامی ایران حمایت شود و مدیران فرهنگی و سینمایی نباید این مسأله مهم را فراموش کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.