سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۶

کوشکی: برخلاف کشورهای غربی که سینماگران شان متعهد به روایت تاریخ جوامع شان هستند ما چشم خود را بر روی تاریخ پرشکوه انقلاب بسته ایم

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی به مناسبت سالگرد رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: برخلاف کشورهای غربی که سینماگران شان متعهد به روایت تاریخ جوامع شان هستند ما چشم خود را بر روی تاریخ پرشکوه انقلاب بسته ایم این در حالی است که رسالت سینما این است انسان امروز را به گذشته پیوند دهد تا آحاد افراد جامعه ضمن آشنایی با تاریخ کشورشان، نیازهای فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی خود را دریافت کنند.

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از کارهای ویژه سینما از ابتدای شکل گیری اش در اغلب دنیا به ویژه کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان و فرانسه و... این بوده که تاریخ جوامع را روایت کند.

وی ادامه داد: یکی از اولین فیلم های تاریخ سینمای جهان «تولد یک ملت» است که روایت می کند چگونه کشور آمریکا متولد شد. فرانسه و انگلستان نیز سهم ویژه ای در فیلم های تاریخی دارند. مثلاً در فرانسه آثار متعددی در مورد ژاندارک تولید شده که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: سینما همواره در طول حیات خود به واسطه اینکه وظیفه داشته برای جوامع هویت سازی کند و شخصیت جوامع را شکل دهد به تاریخ رجوع می کرده اما سینماگران ما به واسطه ضعف جدی دانش و بینش این کار ویژه را نمی شناسند و به سینما به امر تکنیکال نگاه می کنند چرا که سینماگران ما هنرمند نیستند، تکنسین اند!

کوشکی متذکر شد: وظایفی که سینما در آمریکا و انگلستان بر عهده داشته و دارد در سینمای ما حس نمی شود به همین خاطر سینمای غرب به جنگ های جهانی و حوادث سیاسی مهم کشورهای خود می پردازند، به حماسه های ملی شان می پردازند و در خدمت حماسه سرایی بودند اما سینمای ایران در ۴۰ سال اخیر یا به این مقوله نپرداخته و یا ضعیف پرداخته است.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از سینماگران ما بینش ملی و نگرش فرهنگی ندارند و عده معدودی که از توانمندی در این راستا برخوردار بودند تلاش کردند و اندک آثار ارجمند سینمایی ایران محصول دانش و نگرش و بینش آن ها است؛ مثل مجتبی راعی که مجموعه ارزشمندی را درباره حضرت امام (ره) ساخته که اثر ماندگاری است.

کوشکی در پایان این گفتگو با بیان اینکه تا سینماگران دارای سواد فرهنگی عمیق نباشند این اتفاق محقق نمی شود اظهار داشت: حتی اگر مدیران بخواهند چنین کنند و آثار سینمایی در رابطه تاریخ کشور و انقلاب بسازند اگر سینماگران همراهی نکنند آثار بی ارزش می شود چرا که سینماگران ما متعهد به روایت تاریخ نیستند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.