دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

در نشست خبری عنوان شد؛

اعلام جزئیات جشنواره فیلم کوتاه «سایه»

جشنواره ملی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌ «سایه»

سینماپرس: نشست خبری سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌ «سایه» امروز ۲۶ اردیبهشت در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌ «سایه» ظهر روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور محمدحسین یاوری دبیر این دوره و احمد معارف‌وند و علی زارعی دبیرهای دو بخش رقابتی و کارگاهی در دانشگاه سوره برگزار شد.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: پس از چهار سال، برگزار کردن جشنواره‌ای که تعطیل بوده کار سختی بود و همه بسیار تلاش کردند آن هم در شرایطی که هیچ حمایتی از این جشنواره‌های دانشجویی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ۱۴۰۰ کار را شروع کرده و به دنبال شروع یک خوب و جشنواره‌ای نوآور بودیم. ما ۴ آذر ۱۴۰۰ فراخوان را منتشر کردیم و تا ۳۰ بهمن دی بخش رقابتی و ۳۰ بهمن آثار کارگاهی را دریافت کردیم.

یاوری گفت: جشنواره از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد برگزار می‌شود بدین شکل که پنجشنبه و جمعه در سینما سپیده و شنبه تا سه شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران اکران خواهیم داشت و مکان اختتامیه نیز اعلام خواهد شد. در این دوره هر روز یک ورکشاپ خواهیم داشت که جزییات آن اعلام خواهد شد.

به گفته وی، ارایه پیچینگ در بخش کارگاهی برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد.

علی زارعی دبیر بخش کارگاهی نیز گفت: اولین فراخوان را در اردیبهشت ۱۴۰۰ ارایه دادیم که به دلیل کرونا لغو و به آذرماه موکول شد.

وی ادامه داد: بخش کارگاهی از اسفند شروع شد و بخش رقابتی نیز تا پایان اسفند جذب آثار می‌کردیم و شنبه اعلام نتایج و هیات انتخاب داشتیم که حدود ۸۵ اثر در بخش رقابتی و غیررقابتی حضور خواهند داشت.

زارعی افزود: تلاش ما این بود که در بخش کارگاهی نوآوری داشته باشیم و برای اولین بار چنین بخشی را در جشنواره سایه برگزار خواهیم کردیم که معادل خارجی آن بخش رزیدنسی جشنواره های خارجی است که در آن طرح های فیلمنامه را از دانشجویان می‌گیریم. در این بخش حدود ۱۸۵ اثر ارسال شد و توسط هیات انتخاب مورد بررسی قرار گرفت و ۵۳ طرح انتخاب شد. کسانی که طرح آن‌ها به دور دوم رسید طرح های خود را به صورت حضوری ارایه دادند و در نهایت ۲۳ طرح در بخش اصلی کارگاهی حضور دارند که در آخرین روزهای دوره خود هستند و فیلمنامه کامل و آماده تولید و ساخت و ماکت و طرح پیشنهادی خود را ارایه خواهند داد. در نهایت در روزهای پایانی و در یک یا دو روز در حضور اسپانسرها کار خود را پرزنت می کنند.

وی درباره اسپانسرهای این دوره از جشنواره گفت: انجمن سینمای جوان اسپانسر اصلی این بخش است و قول داده اند که حداقل ۲ طرح مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. خانه مستند انقلاب اسلامی، مرکز گسترش مستند، تجربی و پویانمایی، استودیو پرستیژ و… ازجمله اسپانسرهای دیگر هستند.

محمدحسین یاوری دبیر جشنواره درباره نحوه برگزاری جشنواره گفت: این دوره از جشنواره به صورت آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد که در بخش آنلاین پلتفرم ودیو به صورت رایگان آثار را پخش خواهد کرد.

معارف‌وند نیز درباره بخش رقابتی توضیح داد: در این بخش ۳۸۰ فیلم دریافت کردیم و ۸۶ اثر وارد مسابقه شدند که ۱۸ اثر در بخش غیررقابتی هستند و فقط نمایش داده می‌شوند. ۳۱ اثر در بخش داستانی، ۸ اثر در بخش سال اولی، ۴ اثر در بخش تجربی، ۱۳ فیلم در بخش فارغ التحصیلان و ۱۱ اثر در بخش مستند داریم.

زارعی درباره جوایز این دوره نیز گفت: در این دوره جوایز داستانی، تجربی، مستند، سال اولی، فارغ التحصیلان، جایزه ویژه هیات داوران، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین طراحی صحنه، بهترین موسیقی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و جایزه دکتر فهمیم ارایه خواهد شد.

یاوری دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره سایه درباره برگزاری بزرگداشت در اختتامیه توضیح داد: بزرگداشت استاد بهرام دهقانی را در اختتامیه خواهیم داشت و مستند پرتره ایشان پخش خواهد شد. البته چون استاد بهرامی در کن حضور دارند شاید در اختتامیه حضور نداشته باشند.

در ادامه زارعی دبیر بخش کارگاهی درباره طرح‌های این بخش گفت: از ۲۳ طرح‌ نهایی ۳ مستند و ۱ انیمیشن وجود دارد و بقیه طرح‌ها داستانی هستند که اجتماعی، فانتزی، جنگی و… در آن‌ها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: درباره طرح پیچینگ هم باید بگویم که پیش از جشنواره ما برگزاری این بخش به این شکلی که در جشنواره سایه ارایه می‌شود، تنها در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره حقیقت وجود داشت. حاضران در این بخش با برگزاری دوره آموزشی به سراغ پیچینگ اصلی می‌روند.

یاوری نیز درباره شباهت‌های این جشنواره با جشنواره نهال توضیح داد: جشنواره نهال یک جشنواره بین‌المللی است که شاید خود ما هم در آنجا کار ارایه دهیم و در نهایت این تعاملی که بین بچه‌ها اتفاق می‌افتد، بسیار خوب است. ما در جشنواره سایه برای جلوگیری از تکرار به سراغ بخش کارگاهی رفتیم که با این بخش می‌توان بستر تولید کارها را برای دانشجویان فراهم کنیم.

در ادامه این نشست دبیر بخش رقابتی نیز گفت: در بخش فارغ التحصیلی فقط دانشجویان فارغ التحصیل سوره حضور دارند. با فیلترهایی مثل ساخته شدن فیلم از سال ۹۸ به اینطرف و فارغ التحصیلی از سال ۹۷ به اینطرف آثار را دریافت کردیم. نکته‌ مهمی که وجود داشت این بود که چهار دوره از جشنواره برگزار نشده بود و برای دانشجویان امکان دیده شدن و شرکت در آن وجود نداشت. ما سعی کردیم شرایط دریافت آثار این بخش را به گونه‌ای ترتیب دهیم تا آنها نیز بتوانند حضور داشته باشند.

زارعی دبیر بخش کارگاهی در جواب به این سوال که به محمدحسین مهدویان و سعید روستایی که از دانشجویان سابق سوره بوده‌اند، پیشنهاد همکاری داده شده یا نه گفت: در بخش منتورینگ به جز آقای یابنده همه از استادان و محصلین دانشگاه سوره بوده اند. با آقایان محمدحسین مهدویان، شهرام مکری و سعید روستایی در مشورت کردن و برگزاری کارگاه‌ها تعامل داشته ایم ولی به صورت مستقیم حضور نداشتند. همچنین بخش داوران هم از فارغ التحصیلان دانشگاه سوره استفاده شده که به زودی معرفی خواهند شد.

دبیر بخش کارگاهی ادامه داد: حداقل یکسال است که با تمام بچه‌ها درگیر جشنواره بوده‌ایم که در این بین کم لطفی‌هایی از سمت دانشجویان وجود داشت. از زمانی که لیست بخش کارگاهی و رقابتی منتشر شدند، با حجم انتقادها روبرو شدیم. اما کاش دانشجوها حجم کار را درک کنند و بدون ارتباط گرفتن سریع ما را قضاوت نکنند.

یاوری دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره ملی دانشجویی سایه در پایان گفت: برای اولین بار است که با دریافت مجوز از وزارت ارشاد فیلم‌ها بیرون از دانشگاه و در سینماها اکران خواهند شد. ما در سوره سیستم خوبی نداریم و برای همین برای حفظ شان دانشجویان به دنبال بهترین جای ممکن بود.

در این مراسم پوستر اصلی جشنواره نیز رونمایی شد.

سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌ «سایه» اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسین یاوری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.