چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

بازدید «وزیر ارشاد» از نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد جلیل رسولی؛

اسماعیلی: «رییس جمهوری» بر «دیپلماسی هنر» تاکید کرد/سه نفر از هنرمندان حوزه تجسمی را به عنوان «رایزنی فرهنگی» انتخاب کردیم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان هنر را گویاترین زبان برای پیوند میان جوامع و ملت‌های مختلف دانست و گفت: به زودی سه هنرمند از حوزه تجسمی از خوشنویسان، نقاشان و اساتید دانشگاه به عنوان رایزن فرهنگی به کشورهای هدف اعزام می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه شنبه - ٢١ تیر- در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد جلیل رسولی در خانه فرهنگ هنر گویا، اظهار داشت: یکی از شاخص های انتخاب رایزن‌های فرهنگی داشتن کارنامه قابل دفاع در حوزه فرهنگی و هنری است، دو هفته آینده اجلاسیه رایزن‌های فرهنگی است که اهداف توسعه صادرات فرهنگی درآنجا تبیین می‌شود و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از هنرمندان اصیل در حوزه هنری به عنوان رایزن فرهنگی استفاده خواهیم کرد، گفت: سه نفر از هنرمندان حوزه تجسمی را به عنوان رایزنی فرهنگی انتخاب کردیم که به زودی به کشورهای مورد نظر اعزام می‌شوند با این هدف که هنرهای ایرانی و اسلامی را معرفی کنند.

وی افزود: رییس جمهوری در جلسه با هنرمندان تجسمی در موزه هنرهای معاصر داشتند، بر دیپلماسی هنر تاکید کرد که در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین چارچوب رایزن‌های فرهنگی از خوشنویسان، نقاشان و اساتید دانشگاه حوزه تجسمی که تحصیلات مرتبط دارند و خودشان هم هنرمند هستند انتخاب شده‌اند. تلاش می‌کنیم این فرهنگ را به صورت جدی در حوزه تعاملات بین‌المللی دستور کار قرار بدهیم.

صلح و آرامش پیام هنر است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: زبان هنر برای پیوند میان جوامع و ملت کشورهای مختلف است و پیام آن صلح و آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز است، کشور ما در طول هزاره‌های مختلف پرچمدار صلح و آرامش بوده است و در پیشانی این حرکت اهالی هنر و آثار فاخر هنرمندان ما قرار دارد.

وزیر فرهنگ گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل ایران است و مهد اعتلای این هنر کشور ما است چراغ این هنر با وجود هنرمندان برزگی مانند استاد جلیل رسولی همچنان روشن است و آثار فاخر ارزشمندی، این استاد عزیز در طول سال‌های مختلف تحریر کرده‌اند. این آثار مانند سایر آثار اساتید در جهان اسلام مورد علاقه و توجه است.

«نمایشگاه درخت دوستی بنشان شامل آثاری است که تا کنون به نمایش گذاشته نشده بود، آثار بسیار ارزشمندی است؛ از اهالی هنر و همه شهروندان دعوت می‌کنم از این خان نعمت هنر بازدید کنند از تماشای این آثار لذت ببرند و از این منظره بسیار زیبای هنری ‌روح و دل و جان خود را طراوت بخشند»

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم یکی از سیاست‌های اصلی را حمایت عملی از حوزه هنرهای تجسمی اعلام کردیم که به نوعی با تقویت اقتصاد هنر در این بخش به شکوفایی برسیم. در یک ماه اخیر در تهران میزبان وزیران فرهنگ از کشورهای قطر، عراق، لبنان، جمهوری آذربایجان ترکمنستان و ترکمنستان بودم. هر کدام از این وزیران در مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه خواستار گشترش تعاملات مشترک و تبادل آثار و برگزاری نمایشگاه‌های هنری متقابل بودند.

وزیر فرهنگ: سه هنرمند رایزن فرهنگی می‌شوند/ افتتاح موزه هنرهای معاصر همدان و مشهد تا سال آینده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مهمترین بخش این تفاهم‌نامه‌های مشترک برگزاری نمایشگاه آثار هنری است که ابلاغیه‌های آن به همه بخش‌های وزارتخانه از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارسال شده که یکی از انتظارات جدی و شاخص های اصلی ارزیابی رایزنان فرهنگی اقدامات و توفیقات آنها در حوزه هنری است.

افتتاح موزه معاصر همدان و مشهد سال آینده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌در حال حاضر در چند شهر بزرگ و مرکز استان در حال ساختن موزه معاصر همانند موزه هنرهای معاصر تهران، هستیم، در همدان و مشهد تا سال آینده این موزه‌ها افتتاح می‌شوند این رویکرد باید برای سایر شهرها هم توسعه یابد.

درخت دوستی بنشان

نمایشگاه «درخت دوستی بنشان» شامل ۳۰ اثر خوشنویسی جلیل رسولی ۱۷ تیر در خانه فرهنگ و هنر گویا افتتاح شده است و تا ۶ مرداد ادامه دارد. علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از این آثار بازدید کنند.

این آثار با خط نستعلیق و شکسته به رشته تحریر درآمده و با قلم‌های ۴ تا ۱۰ سانت روی کاغذهای دست‌ساز خوشنویسی شده‌اند. «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «لااله‌الاالله»، «محمدرسوال‌الله»، «علی ولی‌الله» و اشعار حافظ از برجسته ترین آثار نمایشگاه استاد جلیل رسولی است.

اسماعیلی: «رییس جمهوری» بر «دیپلماسی هنر» تاکید کرد/سه نفر از هنرمندان حوزه تجسمی را به عنوان «رایزنی فرهنگی» انتخاب کردیم
جلیل رسولی استاد خوشنویسی و نقاشیخط

استاد رسولی مولانای خوشنویسی زمان حاضر است

عنایت‌الله نظری نوری از هنرمندان خوشنویس که در این نمایشگاه حضور داشت، گفت: بیش از ۵۰ سال است که استاد رسولی را می‌شناسم؛ او را مولانای خوشنویسی زمان حاضر می‌دانم، آثار او مانند مولانا، حافظ و سعدی جهانگیر است.

کاوه تیموری خوشنویس و خط پژوه نیز هنگام بازدید از این نمایشگاه گفت: جلیل رسولی در این آثار کمان کشی های کم نظیری با پیچیدگی خط دشوار نستعلیق به کار بسته است. اینکه ذهن او در تفکیک مفاهیم متناقض خط و نقاشیخط به شکل هوشمندانه ای به این زیبایی عمل می کند حکایت از خط پرورش یافته ای است که از چشمه سار خوشنویس پاک نهادی چون استاد حسن میرخانی سیراب شده و در ادامه از سنت قدما لبریز شده است.

وی افزود: جلیل رسولی سرمایه ای ارزنده برای خوشنویسی و نقاشیخط معاصر است، او به برکت راز و نیازها و نیایش های عاشقانه و نگاه عارفانه، عمری پربرکت و پربار یافته است. عمری سرشار از پرکاری که هر روز آن با شعار فقط خط آغاز شده و با خلق اثری در نیمه شب پایان یافته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.