یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

توجیهات «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی» برای یک طرح قرون وسطایی؛

آیا طرح «باشگاه فیلم‌اولی‌ها» موجب ایجاد رانت و مغایر با قانون حمایت از آزادی مشاغل و نقض آزادی بیان نمی‌باشد؟

حبیب ایل بیگی در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «فرشته طائرپور»

سینماپرس: معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، که همواره از گفتگوی آزاد فرارای است به تازدگی در اظهار نظری جالب بدون پاسخگویی در باره مغایرت طرح اخیر سازمان سینمایی با قانون حمایت از آزادی مشاغل و همچنین ابعاد نقض آزادی بیان این طرح به تشریح اهداف و اولویت‌های باشگاه فیلم‌اولی‌ها در بنیاد فارابی مدعی شد: تا پیش از این استعدادهایی که پول نداشتند، نمی‌توانستند وارد سینما شوند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره باشگاه فیلم اولی‌ها و بحث امتیازدهی به متقاضیان پروانه کارگردانی، با بیان اینکه در هر دوره‌ای باید نسبت به شرایط زمان، بررسی‌هایی صورت گیرد تا نقاط قوت و ضعف مورد ارزیابی قرار گرفته و به نفع شرایط جدید تغییرات را انجام دهیم، گفت: سینمای ایران در حوزه فیلم اولی‌ها تا ۲ ماه پیش که مسئولیت صدور پروانه کارگردان فیلم اول به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، فرآیند خاصی را برای حضور این گروه در سینما دنبال می‌کرد.

وی با اشاره به چگونگی دریافت مجوز برای کارگردانان فیلم اول، توضیح داد: تا پیش از این تهیه کننده کارگردان فیلم اول را انتخاب می‌کرد و در نهایت فیلمنامه مورد نظر را به شورای پروانه ساخت ارائه می‌کردند. این شورا نیز بعد از بررسی فیلمنامه کارگردان فیلم اول، در صورت تایید فیلمنامه، نمونه فیلم‌های متقاضی را بازبینی می‌کرد و در صورت تایید نمونه کارها و به دست آوردن امتیاز لازم، پروانه ساخت صادر می‌شد.

همه آن‌ها که سرمایه و تهیه‌کننده داشتند، پروانه کارگردانی می‌گرفتند!

این مدیر سینمایی بیان کرد: البته این را هم باید بگویم بحث امتیازدهی به این معنا نبود که الزاماً امتیاز داده شود، بلکه فرآیند به این گونه بود که چند نمونه از فیلم‌هایی که توسط کارگردان متقاضی ساخته شده بود، توسط شورا مورد بررسی قرار می‌گرفت تا توان فیلمسازی فرد متقاضی مورد بررسی قرار گیرد. در این روند معمولاً همه کسانی که به نوعی تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پشتشان بود، موفق به دریافت پروانه کارگردانی می‌شدند. در واقع امتیاز داشتن یک کارگردان در بدو ورود شامل جذب سرمایه گذار و تهیه کننده و داشتن فیلمنامه خوب بود که این موارد به تنهایی برای دریافت مجوز کارگردانی، کفایت می‌کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳، همین روندی که تا چند ماه پیش اجرا می‌شد، اعمال می‌شد و بارها در جلسات اعلام می‌کردم که این روش ضد استعدادهای خوبی است که در کشور ما وجود دارد. به دلیل اینکه شرایط به گونه‌ای بود که تنها افرادی می‌توانستند فیلم تولید کنند و یا وارد سینما شوند که سرمایه و یا سرمایه گذار داشته باشند (هرچند داشتن تهیه کننده و سرمایه گذار شرط مهمی برای ساخت فیلم است).اما این روش نمی‌توانست شرایطی را ایجاد کند تا بهترین‌ها وارد سینما شوند و بیشتر برای افرادی بود که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند و استعدادهای خوب ولی بی‌پول نمی‌توانستند وارد سینما شوند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرد: لازم است یادآور شوم که یکی از رویکردهای سازمان سینمایی در دوره جدید، بحث توجه به توسعه سینما در استان‌ها است. در واقع در بسیاری از استان‌های کشور جوان‌های مستعد و خوبی وجود دارند که بسیاری از آنها به دلیل آنکه توان مالی مناسبی ندارند و آشنایی مناسبی با تولیدکنندگان و سرمایه گذاران سینمایی ندارند، نمی‌توانند وارد سینما شوند. در صورتی که برخی از این افراد استعدادهای بسیار خوبی در حوزه سینما هستند.

اگر استعداد خوبی پشتوانه نداشت، فارابی وارد می‌شود

وی توضیح داد: باشگاه فیلم اولی‌ها در بنیاد سینمایی فارابی، یکی از راه‌های شناسایی چنین استعدادهایی برای سینما است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند با این روش از بین متقاضیان فیلمسازی، استعدادهای خوب را شناسایی کنند تا اگر این استعدادها پشتوانه و یا سرمایه گذار خوبی ندارند، فارابی وارد عرصه شده و به آنها کمک کند.

ایل بیگی با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که به دنبال کشف استعدادها و آموزش آنها است، باید در زمینه حمایت از فیلمسازان جوان ورود پیدا کند، گفت: البته بخشی از این حمایت‌ها نیز می‌تواند از سوی انجمن سینمای جوان صورت گیرد تا استعدادهای جوان بتوانند وارد سینما شوند و بی شک چنین راهی به عدالت نزدیک‌تر است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل سابقه فعالیت در سینمای جوان، سفرهای مختلفی به استان‌ها داشته و با سینماگرانی که در استان‌ها حضور دارند آشنا هستم و همین مساله باعث ارتباط من با آنها شده است. درست است که از لحاظ منطقی در همه دنیا، فیلمسازی نزدیک به بازار و شهرهایی است که تولیدکنندگان و پخش کنندگان هستند، اما نباید از استعدادهایی که در استان‌ها حضور دارند چشم پوشی کنیم.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرد: سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، سیاست‌های خوبی را دنبال کرد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تربیت استعدادهای جوان در سراسر کشور و ایجاد امکانات لازم برای آنها اشاره کرد. اما نباید فراموش کرد که باید شرایطی را ایجاد کرد تا مراحل بعدی حمایتی از این استعدادها صورت گیرد البته با توجه به اینکه ساخت فیلم سینمایی برای بسیاری سخت است و متغیرهای بسیار زیادی در این راه وجود دارد که برای تولید باید مدنظر قرار داد، به همین دلیل سازمان سینمایی می‌تواند امکانت لازم برای تولید توسط سینماگران جوان را فراهم کند.

از فیلم‌اولی‌ها حمایت نکنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم

وی توضیح داد: اگر برای فیلم اولی‌ها امکان حمایت فراهم نشود با اشتباه بزرگی مواجه می‌شویم که خوشبختانه بنیاد سینمایی فارابی از طریق باشگاه فیلم اولی‌ها حمایت‌های لازم از این بخش از سینما را انجام می‌دهد. در واقع بنیاد سینمایی فارابی از میان متقاضیان فیلم اول که تا الان تعداد آنها بالای ۳۰۰ نفر است، تعدادی از استعدادها را برای حمایت انتخاب می‌کند.

این مدیر سینمایی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که براساس این طرح صورت می‌گیرد، این است که تنها به نمونه فیلم‌های متقاضیان بسنده نمی‌شود، بلکه سوابق متقاضیان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری بررسی می‌شود، همچنین جلسات گفتگو با فیلمساز برگزار می‌شود و همین جلسات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم متقاضیان فیلمسازی را شناخته و چرایی ورود آنها به سینما را درک کنیم در ادامه چنانچه نیازی به آموزش هم وجود داشته باشد از سوی باشگاه فیلم اولی‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مساله این است که باید افراد متقاضی به درستی حمایت شوند چرا که هرکدام از افرادی انتخاب می‌شوند به نوعی قرار است نماینده سینمای ایران باشند، به همین دلیل باید واجد خیلی از ویژگی‌ها باشند، توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی به طور جدی اجرایی شدن این طرح را دنبال می‌کند و اعضای شورا هر هفته جلساتی را برگزار کرده و نمونه کارهای ارسال شده را دیده و سوابق را بررسی می‌کنند. شاید یکی از دلایلی که باعث شد اجرایی شدن این طرح با تاخیر همراه شود، به این دلیل بود که زیرساخت‌ها و نیازهای لازم برای اجرای آن را فارابی تامین کند. البته نباید فراموش کنیم که هر طرحی نیاز دارد که در زمان اجرایی شدن هم خود را بروز کرده و مشکلات موجود را برطرف کند.

اینفلوئنسرها را می‌توان در مسیر فیلمسازی قرار داد

ایل بیگی در پایان و در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه امکان ادامه این طرح وجود دارد و با اجرایی شدن آن، تا چه اندازه جلوی ورود اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به عنوان کارگردان به سینما گرفته می‌شود، گفت: این طرح در دوره گذشته نیز جواب داد و در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ فیلمسازان بسیار خوبی به سینما معرفی کرد و آثار خوبی نیز در سینما تولید شدند و با توجه به اینکه آن طرح به شکلی جواب داده است، امیدوارم در این دوره نیز اتفاق خوبی رخ دهد و شاهد حضور فیلمسازان خوبی در سینما باشیم. درباره ورود افرادی که به آنها اشاره کردید نیز باید بگویم که این گروه از افراد هم اگر توانایی خوبی داشته باشند و با طی مسیر درست در مسیر فیلمسازی قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.