جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

حسین سلطان‌محمدی:

متاسفانه هنرمندان به دلیل اینکه شهرت اجتماعی دارند تصور می‌کننددر هر موضوعی می‌توانند وارد شوند و اظهار نظر کنند

سلبریتی؛ ولنگاری فرهنگی

سینماپرس: سلطان‌محمدی منتقد و کارشناس فرهنگی درباره اظهار نظرهای هنرمندان درباره موضوعات مختلف نکاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، حسین سلطان‌محمدی منتقد و کارشناس فرهنگی درباره اظهار نظرهای هنرمندان گفت: متاسفانه هنرمندان به دلیل اینکه شهرت اجتماعی دارند تصور می‌کننددر هر موضوعی می‌توانند وارد شوند و اظهار نظر کنند. به عنوان یک فرد عادی مثل همه مردم می‌توانند با آگاهی یا بدون آگاهی وارد موضوعی شوند و نظری بدهند. اما چون شهرت اجتماعی دارند نظر دادن آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

وی افزود: اما آن‌ها باید در جریان باشند که این اظهارنظرها ممکن است درگیر سوء برداشت و آسیب‌های ناشی از داده‌های غلط شود و به شهرت اجتماعی خودشان ضربه بزند. البته در فضای اجتماعی امروز ایران هنرمندان از اینکه دچار آسیب از این جهت شوند نگران نیستند، چون واکنش‌هایی که نسبت به برداشت‌های بعضا غلط و شتابزده آنان به هر دلیل ایجاد می‌شود واکنش‌های محکم و قوی‌ای نیست.

این منتقد عنوان کرد: در شلوغی بیان دیدگاه ها، نظرشان را می‌گویند و بیشتر از جهت فالورهایشان در فضای مجازی دچار انگیزه می‌شوند و می‌توانند به راحتی نظر بدهند. اما این موضوع فقط در فضای مجازی محدود نمی‌ماند و در رسانه، کانال و گروه‌های مجازی بدون هیچ گونه بحثی و تنها بر اساس تصمیم گیری لحظه ای، نظر هنرمندان را بازنشر می‌دهند، که این یکی از مشکلاتی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: از مردم عادی که پیام‌های هنرمندان را می‌خوانند نمی‌توانیم انتقاد کنیم چراکه به هنرمندان علاقه دارند. اما اینکه در فضای رسانه به سرعت اظهار نظر هنرمندان را با تیترهای عجیب مثل واکنش بازیگر فلان فیلم و سریال ... منعکس و بدین ترتیب، غلظت محتوا را بیشتر می‌کنند و بازنشر می‌دهند؛ و آن هم بر این مبنا که به اصطلاح هر رسانه‌ای خبری را زودتر رسانه‌ای کند برنده است، مشکلات اظهارنظرهای اینچنینی را بیشتر می‌کند. نمی‌دانم چه افتخاری دارد که رسانه‌ها به گونه‌ای به حواشی بیشتر دامن می‌زنند.

سلطان‌محمدی منتقد توضیح داد: حتی یکسری از دوستان رسانه‌ای گروه‌هایی را در فضای مجازی با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری تشکیل داده اند و مردم عادی در این فضاها حضور ندارند و در همین فضاها، باعث بیشترشدن حواشی می‌شوند. اگر ما رسانه ای‌ها با دقت بیشتر و تأمل، هر اظهار نظر هنرمندان را بازنشر نکنیم، بدیهی است در حد و اندازه خودش و دنبال کنندگان شان می‌ماند و دیده نمی‌شود و این گونه حواشی که بیشتر آسیب زا بوده تا راهگشا، بروز نمی‌کند. به نظر من، اندازه نفوذ اظهارنظر هنرمندان در فضای مجازی و کشاندن آن در سطح رسانه‌های عمومی، به واسطه دوستان رسانه ای، ابعاد فراتر از اندازه واقعی می‌گیرد و کنترل آن، باید ابتدا در رسانه‌ها صورت گیرد تا به گرفتاری برای هنرمندان، نرسیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.