دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸

گرداب بی قانونی خانه سینما؛ استیصال سینماگران و انفعال مدیران/۶

رضا: ظاهراً پشت پرده برگزاری مجمع اخیر خانه سینما اتفاقاتی صورت گرفته و به همین دلیل هم علیرغم تخلفات آشکار، این مجمع غیرقانونی باطل نشده است!

زینت رضا

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: ظاهراً پشت پرده برگزاری مجمع اخیر خانه سینما اتفاقاتی صورت گرفته و به همین دلیل هم علیرغم تخلفات آشکار، این مجمع غیرقانونی باطل نشده است! دیگر بر همه آشکار و روشن است که این مجمع فاقد وجاهت قانونی بوده و تخلفات آشکاری در آن وجود داشته و قطعاً مسئولان وزارت ارشاد، وزارت کار و... باید مانع برگزاری این مجمع می شدند و در نهایت هم مدیران ارشد باید این مجمع را باطل اعلام می کردند.

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل بخش کثیری از اهالی سینما این است که واقعاً چه شخص و نهادی مسئول رسیدگی به تخلفات آشکار خانه سینما است؟ چرا هیچ نهادی پاسخگوی فجایع خانه سینما نیست و همه به نحوی خود را از ماجرای خانه سینما کنار کشیده اند؟ ما باید فریاد دادخواهی مان را کجا بزنیم که گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد؟

وی ادامه داد: مسئولان وزارت ارشاد با آن ساختمان عظیم و نیروهای متعدد چرا به فریاد ما نمی رسند؟ چرا در اتاق های متعدد آنجا به روی مراجعان بسته است و ما نمی توانیم با مدیران ملاقات داشته باشیم؟ آقایان در این اتاق ها را باز کنید و با ما روبرو شوید. شما باید پاسخگوی این اتفاقات باشید. دیگر شعار و وعده کافی است؛ تا کی شاهد باشیم این معاون حرفی می زند و آن مشاور نکته دیگری را بازگو می کند؟ این حرف ها به چه درد ما سینماگران خورده؟ امروز سینماگران کشور در نهایت حیرانی و استیصال به سر می برند؛ تدبیری اندیشه کنید!

رضا با تأکید بر اینکه ملغمه عجیبی به اسم خانه سینما ایجاد شده و همان باند مخوف همیشگی مرتب در خانه سینما تکرار می شوند و به صورت دایره وار دور خود می گردند تصریح کرد: من نمی دانم چرا برخی اصناف مطیع بی قانونی خانه سینما شده اند و صدای انتقاد و اعتراض شان نسبت به این وقایع شوم بلند نمی شود؟ این سکوت چه معنایی دارد؟

این منشی صحنه سینما خاطرنشان کرد: امروز وضعیت در سینما به گونه ای شده که شاید از ۱۰ سینماگر تنها ۴ نفر سر کار باشند؛ بخش عظیمی از اهالی سینما امروز به ناچار به مشاغل کاذب روی آورده اند تا معاش و حیثیت شان در خطر نیفتد؛ چه کسی باید پاسخگوی این سرگشتگی و حیرانی اهالی سینما باشد؟ خانه سینما کدام خدمات صنفی را به اهالی سینما می کند و چه تدبیری برای رفع بحران معیشتی اعضایش کرده است؟ اهالی سینما امروز از اینجا رانده و از آنجا مانده شده اند و در عوض عده ای که به سینما و هنر با دیدگاه تجاری و کاسبکارانه نگاه می کنند در حال جولان دادن در سینما هستند!

وی متذکر شد: تردید نکنید با این شرایط اسفبار حاکم و با سهل انگاری مدیران ارشاد در قبال تخلفات آشکار خانه سینما ما قطعاً به زودی شاهد اوضاع بدتر معیشتی، حرفه ای و صنفی سینماگران خواهیم بود. اهالی سینما امروزه در حال تکه پاره شدن هستند و هیچ تدبیری برای امنیت شغلی آن ها صورت نگرفته است.

رضا در همین راستا تأکید کرد: متأسفانه نه تنها تدبیری برای تأمین امنیت شغلی سینماگران نشده بلکه گویا مدیران خانه سینما نوان خانه باز کرده اند و افرادی را بعضاً خارج از حیطه سینما به زور در این صنف و آن صنف می برند و اسم های آن ها را به عنوان سینماگر الکی رد می کنند تا برای خود یار و یاور و بله قربان گو بخرند! این افراد بدون بینش و دانش و تخصص در حال حمایت شدن هستند و در نقطه مقابل سینماگران پیشکسوت و کاربلد در حال له شدند!

این سینماگر اظهار داشت: مدیران سینمایی باید به داد اهالی سینما برسند. آن ها به جای اینکه در پی اعلام آمار و ارقام متنوع باشند که هیچ دردی از سینما درمان نمی کند و نشان از حرفه ای بودن سینما ندارد باید به داد اصناف سینمایی که در بیکاری مفرط غرق شده اند برسند و آن ها را نجات دهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: این باعث شرمساری است که حرفه ای ها سر کار نیستند و افرادی که از آن ها به عنوان مهره استفاده می شود در سینما به کار گرفته شده اند و به شدت به سینما و اقتصاد سینما آسیب می زنند. مدیران سینمایی باید نظارت ویژه روی این مسائل داشته باشند. افسوس که خانه سینما روزگاری مهم بود و حالا اینقدر بی ارزش شده است؛ دیگر دل و دماغی برای سینماگران نمانده به نحوی که من نوعی بعد از ۳۰ سال سابقه کار حرفه ای در این نهاد دیگر حتی دوست ندارم از جلوی در خانه سینما رد شوم. من امیدوارم مدیران سینمایی دست کسانی که دنبال منافع شخصی شان هستند را از خانه سینما کوتاه کنند و این نهاد را در اختیار سینماگرانی که مظلوم واقع شده اند قرار دهند تا کمی به گسترش عدالت در هنرهفتم کمک کرده باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.