شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۱

برجی: سینمای کنونی حاصل عدم مطالعه هنرمندان و فقدان تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه ها است/ نگاه کاسبکارانه به سینما باید از بین برود

رضا برجی در اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: رضا برجی مستندساز در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: بی تردید مطالعه و تحقیق و پژوهش باید جزو عناصر اصلی تولید هر اثر سینمایی باشد که متأسفانه سال ها است ما کمتر شاهد این اتفاق در روند تولید آثار هستیم و سینمای هردمبیل و بی در و پیکر کنونی حاصل عدم مطالعه هنرمندان و فقدان تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه ها است!

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سال های گلوله و زنبق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از اتفاقات بد در سینمای کشور ما این بود که در سال های پیش از انقلاب بنای سینمای کشور ما غلط گذاشته شد؛ از همان زمان سینما به شکل آکادمیک وارد کشور ما نشد و تولیدکنندگان آثار اغلب تحصیلات مرتبط با سینما نداشتند.

وی ادامه داد: امروزه در حوزه تولید آثار مستند کم و بیش شاهد تحقیق و پژوهش هایی هستیم اما سینمای داستانی فاقد این اتفاق است و بزرگترین و مهمترین معضل امروز سینمای کشور ما نیز همین سینمای بی در و پیکر داستانی است که ضربات جبران ناپذیری را به جامعه وارد می کند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه اصولاً تحقیق و پژوهش تنها نباید به زمان پیش تولید فیلم ها بازگردد اظهار داشت: عوامل خوب یک فیلم کسانی هستند که بعد از اکران و نمایش آثارشان نیز تحقیق و پژوهش انجام دهند و ببینند اثرشان چه تأثیری روی جامعه گذاشته است و آیا اهدافی که آن ها در پی آن بودند با تولید آن اثر دنبال شده است؟

برجی تصریح کرد: اما از آنجا که مسئولان فرهنگی و هنری ما به مقوله پژوهش به عنوان سانتی مانتالیسم نگاه می کنند و نمی خواهند در این حوزه نه به صورت مادی و نه به صورت معنوی بهایی دهند و نگاه شان به سینما بیش از آنکه نگاهی فرهنگی باشد نگاهی کاسبکارانه است این اتفاق باعث شده تحقیق و پژوهش در سینمای ما به طور کل فراموش شود.

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» خاطرنشان کرد: مدیران بیشتر برای کارهای دورهمی ارزش قائل هستند و این در حالی است که تجربه ثابت کرده که هزینه کردن برای تولید این گونه آثار هیچ نفع و ثمری برای جامعه در پی ندارد. ما اگر دنبال هدف و گنجی هستیم در ابتدا باید با مطالعه و تحقیق به نقشه گنج برسیم که بتوانیم گنج را پیدا کنیم در غیر این صورت هرگونه تلاش و هزینه ای از سوی ما هدر خواهد شد.

وی تأکید کرد: نگاه کاسبکارانه به سینما باید از بین برود؛ تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما وجود داشته باشد و ما از کارشناسان خبره در حوزه های مختلف برای نگارش فیلمنامه ها استفاده نکنیم و تنها به درج برخی عناوین تشریفاتی در تیتراژ فیلم ها مانند مشاور حقوقی، مشاور علمی و... بسنده کنیم وضعیت همچنین نادرست باقی خواهد ماند.

برجی در پایان این گفتگو با انتقاد نسبت به سینماگرانی که هم اینک در فاصله کمتر از ۳ ماه مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر تازه در حال نگارش فیلمنامه هستند که فیلم شان را در این رویداد رونمایی کنند اظهار داشت: اینکه همین الآن عده ای می خواهند به جشنواره فجر فیلم بفرستند نگاهی عوامانه به سینما است. این نوع سینما سینمایی سردستی است که هیچ فایده ای برای کشور در پی ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.