دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

انتظارات از جشنواره فیلم فجر/۸

هدایت: فقدان استراتژی باعث شده همه ساله نسبت به جشنواره فجر شبهه ایجاد شود/ منتظریم ببینیم دولت جدید چه فیلم هایی تولید کرده است

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: فقدان استراتژی و تعریف روشن و شفاف باعث شده همه ساله نسبت به انتخاب و داوری آثار جشنواره فجر شبهه ایجاد شود؛ جشنواره فیلم فجر شبیه به یک بازار هنری شده که در آن فیلم هایی با ژانرها و نگاه های مختلف حضور دارند و همین مسأله نوعی تشتت در جشنواره را به وجود آورده چرا که هر جشنواره ای بر اساس سیاست ها و دیدگاهش باید از طیف خاصی فیلم حمایت کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «یک مرد، یک شهر» و «گراند سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده موکداً عرض می کنم مشکل جشنواره هایی شبیه فجر این است که تعریف ندارند؛ همین بحث ملی و بین المللی بودن جشنواره و اینکه هر دولتی بر اساس نگاه مدیران خود تغییرات اساسی در روند برگزاری جشنواره ایجاد کرده نشانگر این اتفاق است؛ یکی آن را بین المللی برگزار می کند و دیگری بخش های ملی و جهانی را جدا می کند! همه این اتفاقات و پارادوکس های عجیب در ساختار جشنواره نشانگر آن است که این جشنواره هیچ تعریف مشخصی نداشته و همین باعث شده هر کس باب میل و سلیقه خود با آن رفتار کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: البته بنده اصولاً با اینکه به جشنواره فیلم فجر عنوان بین المللی بدهیم مشکل دارم چرا که جشنواره فجر طی تمام سال هایی که از حیاتش می گذرد عمده تلاشش این بوده که فیلم های داخلی را پوشش بدهد از این منظر این رویداد بیشتر یک رویداد داخلی محسوب می شود که تابع میزان تولید در سینما است. در واقع این تولیدات سالانه سینمای ایران هستند که خوراک جشنواره را تأمین می کنند.

هدایت متذکر شد: اگر تعریف جشنواره روشن باشد حرف و حدیث پشت انتخاب ها نخواهد بود. به هر صورت آنچه مهم است اینکه اعضای هیأت انتخاب و هیأت داوری رویکرد استانداردی در جشنواره داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» و «چشم شیطان» با انتقاد از اینکه خط مشی فرهنگی کشور روشن نیست تصریح کرد: این خیلی بد است که بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و جشنواره فیلم فجر می گذرد اما ما هنوز خط مشی روشن در حوزه فرهنگ و هنرمان نداریم!

وی در پایان این گفتگو افزود: امسال نخستین سال برداشت محصول سینما در دولت جدید است و ما منتظریم ببینیم دولت جدید که به قبلی ها انتقاد داشت چه فیلم های تولید کرده! من امیدوارم تغییرات اساسی در تولید فیلم ها به وجود آمده باشد تا مجدداً شاهد همان انتقاداتی که اهالی سینما و رسانه به دولت های قبل داشتند نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.