شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

نگاهی به طرح اکران آثار خارجی/۴

هدایت: مدیران فرهنگی بیشتر دنبال انجام کارهای نمایشی هستند/ اکران فیلم های خارجی به خودی خود ضرری ندارد به شرط آنکه تدبیر درستی برای این کار وجود داشته باشد

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت تهیه کننده و کارگردان در پی اعلام اکران فیلم های خارجی گفت: متأسفانه تجربه ثابت کرده مدیران فرهنگی بیشتر دنبال شوآف و انجام کارهای نمایشی هستند و برای همین هم هیچ وقت کار معقولی در حوزه فرهنگ و هنر انجام نمی شود و بحران موجود در این حوزه همچنان به قوت خود باقی است! مدیران بی تردید نباید کارهایی را انجام دهند که سال ها قبل انجام شده و نتیجه مثبتی در پی نداشته است اما متأسفانه همه به نوعی می خواهند چرخ را از نو اختراع کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» و «بیگانه ای در شهر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید اکران فیلم های خارجی به خودی خود ضرری ندارد به شرط آنکه تدبیر درستی برای این کار وجود داشته باشد؛ اگر تدبیری درستی برای این کار وجود داشته باشد اکران این فیلم ها می تواند بخشی از معضلات اقتصادی ناشی از کمبود مخاطب و رکود شدید گیشه سینماها را نیز جبران کند.

وی در همین راستا ادامه داد: اولین کاری که مدیران سینمایی باید رقم بزنند این است که فکری برای انبوه فیلم های سینمایی ایرانی که سال ها است در انتظار اکران مانده اند داشته باشند. مدیران سینمایی یا باید به صاحبان این آثار سوبسید بدهند و هزینه تولید و سود فیلم ها را به آن ها بازگردانند یا باید با تلویزیون وارد تعامل شده و از آن ها بخواهند که این آثار را خریداری کرده و در رسانه ملی نمایش دهند.

هدایت متذکر شد: آنچه بسیار مهم است اینکه قبل از اکران فیلم خارجی تدبیری برای فیلم های ایرانی داشته باشیم که سرمایه های شان در حال نابودی است. بسیاری از سینماداران به دلیل اینکه معتقدند نمایش این آثار برایشان توجیه اقتصادی ندارد از اکران آن سر باز می زنند اما در هر صورت این فیلم ها به عنوان کالای فرهنگی در این کشور تولید شده و مدیران باید برنامه ای برای جلوگیری از ضرر بیشتر صاحبان آن را داشته باشند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر تدبیری برای خریداری آثار سینمای ایران شد و حوزه اکران فیلم های ایرانی و تولید فیلم های سینمایی رونق گرفت آن وقت می توانیم با خیال راحت به سمت کارهای دیگری نظیر اکران فیلم های خارجی برویم.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «گراند سینما» با اشاره به اینکه اکران فیلم های خارجی می تواند در سالن هایی خارج از ناوگان سینمای کشور باشد گفت: مدیران می توانند با شهرداری، دانشگاه ها و... وارد مذاکره شوند و سالن های آن ها را در راستای نمایش فیلم های خارجی در نظر بگیرند تا اکران این آثار با توجه به ظرفیت محدود و اندک سینماهای کشور خللی در روند اکران آثار داخلی وارد نکند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید تدبیر جدی در خصوص درجه بندی سنی این فیلم ها وجود داشته باشد تا ما بتوانیم شاهد گسترش فرهنگی و تبادل فرهنگی میان کشورها باشیم. فیلم هایی که به اسم فیلم خارجی در ایران اکران می شوند باید به روز و نو باشند و بتوانند مخاطبان داخلی را ترغیب به حضور در سالن ها کنند.

هدایت تأکید کرد: متأسفانه در سیستم مدیریتی اغلب سراغ سردستی ترین شکل اجرای پروژه می رویم که روی کاغذ جذاب است اما در عمل دشواری دارد. وزارت ارشاد باید گفتگوی جدی با نهادهای دولتی و... داشته باشد و از آن ها بخواهد بخشی از بودجه فرهنگی شان را که هدر می رود و صرف کارهای فرمایشی می شود برای توسعه و رونق سینما اختصاص دهند. این همه کنگره های پر هزینه و بدون ثمر و سوددهی در ایران برگزار می شود خوب می توان بخشی از بودجه آن ها را جهت رشد و توسعه سینما اختصاص داد.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید از نهادهای مختلف سرمایه جمع آوری کنند، تولید را گسترش دهند تا سینماگرانی که در فشار اقتصادی هستند زندگی شان بچرخد و سینما رونق بگیرد؛ بی تردید این کار باید در اولویت اصلی مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.