دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

نگاهی به طرح اکران آثار خارجی/۹

سمواتی: چگونه ما فرهنگ غرب و شرق را نقد می کنیم اما در پی آن هستیم که فیلم خارجی در کشورمان اکران کنیم؟/ دولت نباید مستقیماً دخالتی در خرید و پخش آثار خارجی داشته باشد

امیر سمواتی*

سینماپرس: امیر سمواتی تهیه کننده سینما در پی اعلام اکران فیلم های خارجی گفت: پرسش مهمی که برای بنده به وجود آمده این است که چگونه ما فرهنگ غرب و شرق را نقد می کنیم اما در پی آن هستیم که فیلم خارجی در کشورمان اکران کنیم؟ آیا مدیران سینمایی و فرهنگی به تأثیرات فرهنگی این فیلم ها در جامعه ما توجه دارند؟ آیا از ابعاد مشکلاتی که اکران این آثار در فرهنگ ملی ما می تواند ایجاد کند آگاه هستند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «کافه ترانزیت» و «پنج ستاره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این شرایطی که مخاطبان از سالن های سینما فرار کردند بدترین کار اکران فیلم خارجی است!؛ ما با این کار رسماً فیلم ایرانی را از یاد اندک مخاطبان سینمای ایران می بریم و این در حالی است که سینمای ایران باید جایی برای عرضه کالا و فرهنگ ایرانی باشد.

وی ادامه داد: ما بارها شاهد نقد فرهنگ غرب و شرق و سینمای آمریکا و اروپا از سوی مسئولان بوده ایم و تفکرات آن ها را مورد نقد و نکوهش قرار داده ایم اما حالا می خواهیم فیلم خارجی در سینماهای کشورمان اکران کنیم و این اتفاق به مثابه استقبال و ترویج فرهنگ خارجی در کشورمان است.

سمواتی سپس با انتقاد از دخالت نهادهای دولتی در خصوص انتخاب و توزیع و اکران فیلم ها اظهار داشت: علاوه بر این دولت نباید مستقیماً دخالتی در خرید و پخش آثار خارجی داشته باشد و انی دفاتر پخش هستند که باید فیلم های خارجی را خریداری کرده، وارد کشور کنند، مجوز اکران آن را دریافت کنند و آن را به نمایش عمومی بگذارند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دربند» و «ساکن طبقه وسط» تأکید کرد: وقتی دولت بخواهد به تنهایی مجوز ورود و نمایش این قبیل آثار را در دست بگیرد به معنای آن است که اگر درآمد و سودی از اکران و عرضه این آثار به وجود می آید به برخی کارمندان دولت باز می گردد و عموم اهالی سینما و آحاد افراد جامعه از آن بی نصیب می مانند.

وی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر این مدیران سینمایی اگر اصرار به اکران فیلم های خارجی دارند باید بدانند در همه جای دنیا وقتی مسأله اکران فیلم خارجی پیش می آید نسبتی رعایت می شود تا مثلاً ده درصد ظرفیت سینماها به اکران آثار خارجی اختصاص پیدا کرده و بخش اعظم سینماها تنها نمایش دهنده فیلم های مختص آن کشور باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.