دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

نگاهی به روز پنجم برگزاری جشنواره چهل و یکم؛

در مقابله با سیاست سکوت دست اندرکاران جشنواره حدس و گمانه زنی رسانه ها و منتقدان در خصوص اسامی هیأت داوران بالا گرفت!

پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: در حالی که دست اندرکاران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به دلایل نامعلوم سکوت اختیار کرده اند و اطلاع رسانی نامناسب و قطره چکانی در خصوص این رویداد سینمایی دارند و حتی در میانه جشنواره حاضر به اعلام اسامی داوران و… نشده اند، برخی رسانه ها و منتقدان در مقابله با این سیاست سکوت به حدس و گمانه زنی در خصوص اسامی داوران پرداختند.

به گزارش سینماپرس یکی از کانال های تلگرامی از اصغر پورمحمدی، مجتبی راعی، پروانه معصومی، محمد داودی، هارون یشایایی و بهرام دهقانی به عنوان داوران این دوره جشنواره نام برد و مدعی شد که این افراد چند روزی است بازبینی فیلم ها را شروع کردند اما برخلاف ادعای این کانال تلگرامی کیوان کثیریان عصر روز گذشته در صفحه شخصی اش اسامی ۴ سینماگر و مدیر فرهنگی دیگر را به عنوان داوران جشنواره معرفی کرد که در میان آن ها اسم ابراهیم حاتمی کیا، مسعود نقاش زاده، مجید اسماعیلی و محمدرضا شریفی نیا دیده می شد! پس از کثیریان یک نفر دیگر از اهالی رسانه نیز مبادرت به انتشار این اسامی در صفحه شخصی اش کرد.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که پیش از این به دلیل اطلاع رسانی قطره چکانی دست اندرکاران جشنواره چهل و یکم اسامی هیأت انتخاب جشنواره قبل از اعلام رسمی در یکی از رسانه ها لو رفت که البته بعد از آن با اندکی تغییر توسط روابط عمومی جشنواره منتشر شد! درز اخبار در جشنواره فجر متأسفانه سابقه قبلی نیز دارد به نحوی که سال گذشته در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر اسامی برگزیدگان جشنواره توسط یک سایت فروش بلیت لو رفت!

علاوه بر این عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و درست مسئولان جشنواره در خصوص زمان دقیق برگزاری بازار فیلم، کشورها و شرکت های شرکت کننده در آن، اسامی مهمانان خارجی و فیلم های بخش های مختلف بین الملل نیز با انتقاد جدی از سوی برخی منتقدان و خبرنگاران روبرو شده و بسیاری افراد اینکه در یک جشنواره که عنوان بین المللی دارد از دسترسی به اخبار ساده اما مهم عاجز مانده اند انتقاد جدی دارند.

اما حواشی روز پنجم جشنواره به همین جا ختم نشد؛ یکی از خبرنگاران حاضر در جشنواره با انتشار تصویری از یکی از سالن های کوچک پردیس سینمایی ملت که صندلی هایش خالی است در توئیتر و صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «زمستان درون» به کارگردانی امیر بشیر محصول مشترک هند، فرانسه و قطر به عنوان اولین فیلم خارجی در جشنواره فجر نمایش داده شد؛ آن طور که مطلع شدم بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۵ امروز با نمایش سه فیلم «زمستان درون»، «ماه کامل» و «حکیم» آغاز می شود؛ برنامه این بخش نیز روزانه اطلاع رسانی می شود!

سینماپرس امیدوار است دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب اسلامی با اتخاذ سیاست های مناسب، اطلاع رسانی به موقع و دقیق و شفاف سازی در مورد تمامی جزئیات و بخش های جشنواره ضمن ممانعت از تضعیف این مهمترین رویداد سینمایی کشور تلاش کنند تا رسانه های بیگانه نتوانند از این شرایط عدم اطلاع رسانی سوءاستفاده کرده واطلاعات نادرست به ویژه در بخش بین الملل جشنواره داشته باشند چرا که طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص بخش بین الملل جشنواره توسط برخی رسانه های بیگانه منتشر شده است.

همچنین در روز پنجم جشنواره دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی در جشنواره نمایش داده شدند که چندان مورد استقبال قرار نگرفتند؛ به ویژه در نشست خبری فیلم «کت چرمی» انتقادات جدی نسبت به سوژه و بازی های تکراری بازیگران این فیلم‌ صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.