سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

سینمای مقاومت؛ محور آزادی و آزادگی/۴

بهمنی: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود/ نهادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند

سینمای مقاومت؛ محور آزادی و آزادگی-حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: چرخشی بودن زمان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باعث کم اهمیت شدن و بی توجهی به این رویداد می شود؛ بنده واقعاً متوجه نمی شوم چرا متولیان هر بار بنا به سلیقه خود زمان برگزاری این رویداد را تغییر می دهند؟ جشنواره فیلم مقاومت باید حتماً در هفته دفاع مقدس برگزار شود و برگزاری آن در هر زمان دیگری غلط است.

کارگردان فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حیف است که ما با بی برنامگی های مان جشنواره با اهمیتی همچون جشنواره فیلم مقاومت را کم اثر کنیم. این جشنواره در تمامی سال هایی که از عمر انقلاب اسلامی و تولد سینمای دفاع مقدس می گذرد به لحاظ فرهنگی و تأثیرگذاری اجتماعی جایگاه ویژه ای داشته و دارد.

وی ادامه داد: سینمای دفاع مقدس یک نیاز اساسی و ضروری است و نمی توان نگاه سهل انگارانه یا مخاطب پسند به آن داشت! برخی نباید به غلط فکر کنند که آثار سینمای مقاومت باید باعث رونق سینما شوند. نمی شود همان نگاهی را به جشنواره فیلم مقاومت داشت که به سینمای چیپ و طنزپردازانه داریم؛ نمی توانیم همان نگاهی که به سینمای تلخ اجتماعی و فیلم های پرفروش داریم را به سینمای مقاومت داشته باشیم.

بهمنی با تأکید بر اینکه این سینما از منظر فرم و محتوا کاملاً از سایر فیلم های دیگر جدا است اظهار داشت: سینمای مقاومت تنها دستاورد سینمای پس از انقلاب است. یک سینمای ملی است. این سینما نگاه خلاقانه ای است که روی پای خودش ایستاده و شکل گرفته؛ این سینما یک ژانر منحصر به فرد در سطح دنیا و ایران اسلامی است. این افتخار بزرگی برای کشور ما است که سینمایی داریم که کپی کاری نمی کند و همیشه حتی در گیشه نیز موفق بوده است.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس و مقاومت تصریح کرد: نهادهای متولی باید حداقل سالی ۲۰ فیلم با محور مقاومت تولید کنند؛ برگزاری جشنواره به تنهایی هیچ فایده ای برای سینمای مقاومت ندارد. سینمای مقاومت سینمای ملی ما است که باید حتی تأثیر و اهمیتش از جشنواره فیلم فجر نیز بیشتر شود.

وی متذکر شد: متأسفانه متولیان فرهنگی و هنری به تکلیف واقعی خود عمل نمی کنند. تمام دستگاه و نهادها ملزم هستند همه توان خودشان را برای رشد و اعتلای این سینما به کار گیرند اما ما این اصل اساسی را در عملکرد ایشان نمی بینیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» تأکید کرد: موضوعات بکر بسیاری وجود دارد که هزینه هایش نیز پایین است و به راحتی می توان آن ها را تبدیل به فیلم کرد اما نمی دانم چرا متولیان دست روی دست گذاشته اند و این قبیل آثار نتیجه دار را تولید نمی کنند!؟

بهمنی در پایان این گفتگو افزود: در برخی ادوار جشنواره شاهد بودیم یک سری تله فیلم را به اسم آثار سینمایی در این جشنواره نمایش داده اند؛ خوب این روش غلطی است و باعث می شود تا از اهمیت این رویداد کاسته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.