شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

سیدامیر سیدزاده:

دو چالش بزرگ در سینمای ۱۴۰۲ وجود دارد که یکی از آنها بحث حفظ مخاطب است

سید امیر سیدزاده

سینماپرس: یک تهیه کننده سینما معتقد است اگرچه از تنوع گونه‌های سینمایی در سال گذشته صحبت شده است اما هنوز جای دو گونه کمدی و وحشت در جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران خالی است که این موضوع منجر به کاهش مخاطبین سینما می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما و بازیگر، در خصوص مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های سینمایی در سال ۱۴۰۲ نکاتی را ناظر با مسأله قیمت و حفظ مخاطب بیان کرد.

سیدزاده گفت: دو چالش بزرگ در سینمای ۱۴۰۲ وجود دارد که یکی از آنها بحث حفظ مخاطب است. اینکه چگونه مخاطب را جذب سینما کنیم و آن را برای سینما نگه داریم. نکته دیگر نرخ گذاری قیمت بلیت سینما است. مشکلات اقتصادی کشور ما روز به روز بیشتر می‌شود و حالا دیگر امکان دارد سینما آن رسالت اصلی یعنی تفریح سالم برای مردم را از دست بدهد. اگر نتوانیم برای بلیت سینما در سال آینده قیمت مناسبی متصور شویم، قطعا از سینما استقبال خوبی نمی‌شود.

وی بیان کرد که عدم تولید فیلم‌ها و محتوای فرهنگی بر اساس سلایق و ژانرهای مختلف از چالش‌های دیگر است. یکی از چیزهایی که امسال در جشنواره فیلم فجر دیدیم این بود که گونه‌های مختلف در سینما نبود و بیشتر فیلم‌های درام و یا با فضای جبهه و مقاومت بود و دو فیلم کودک و نوجوان اما فیلم‌های ژانر وحشت و کمدی همچنان در جشنواره فیلم فجر نایاب است. اگر این موضوع در تولیدات سال آینده سینما ما مورد نظر نباشد، به عقیده من چالش جدی در جذب مخاطب خواهیم داشت و سرمایه‌گذاری جدی در سینما صورت نمی‌گیرد. به نظرم ممیزی‌ها نیز باید تا حدی کمتر شود تا در زمینه کمدی و وحشت نیز تولید داشته باشیم. کمدی‌های ما که عموماً‌ کمدی‌های سخیفی است که با چندتا شوخی می‌خنداند؛ جای کمدی شریف در این میان خیلی کم است. برای ساخت فیلم‌های کمدی و وحشت باید طبق قواعد ژانری جهانی فیلم ساخت و البته حمایت از سلایق و دیدگاه‌های تازه در این میان همراه با نظارت دقیق مستمر و درست بر آنچه تولید می‌شود.

او در خصوص فرصت‌های سینمایی در سال بعد نیز بیان کرد: سینمای ما به عنوان یکی از ارکان هدایت جامعه به سمت مسائل فرهنگی، اخلاقی، دینی و اعتقادی جایگاه بالایی دارد. یک فیلم خوب اثرگذار از ۱۰ منبر بهتر است. بنابراین اگر دنبال فرصت‌های سینما برای سال جدید هستیم، به نظرم نباید دنبال پدیده یا چیز خاص دیگری باشیم. خود سینما بهترین فرصت برای بهبود جامعه و اصلاح رفتارهای عمومی مردم است. اما مهم این است که سکان هدایت سینما در تولید محتوا، ژانرها و درام‌های مختلف چگونه مدیریت شود تا سینما را به ساحل امن برساند. این روشن است که سینمای ما سینمای ممتاز و مهمی در سطح جهانی است که خود را در دهه ۶۰ و ۷۰ تثبیت کرده است. سینمای ما از این فرصت برای مسائل فرهنگی و اعتقادی بهره برداری کرده است اما اگر این فرصت به صورت درست در اختیار سینماگران باشد می‌توانیم جذب مخاطب داشته باشیم.

وی گفت که اما با برخی سخت‌گیری‌ها و تخصیص بودجه به جناح‌ها و تهیه‌کننده‌ شرکت‌ها و گروه‌های خاص، از این فرصت استقبالی برای تولیدات مهم و اثرگذار صورت نخواهد گرفت.

سیدزاده در پایان گفت که به نظرم با حمایت همه مسئولین و برقراری عدالت و اختصاص بودجه‌ها به همه سلایق و گروه‌های سینمایی، سال خوب و پرشکوهی را می‌توانیم برای سینمای کشور در نظر بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.