سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

نگاهی به ضعف تولیدات مناسبتی رسانه ملی؛

انتقاد به پخش تولیدات نامرتبط با مناسبت‌ها و عقب ماندگی از جامعه/ رسانه ملی گستره دیدش را وسعت دهد!

فهیم-سلطان محمدی-حاجتمند-کریمی-گیتی-شایان فر

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان، منتقدان و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون متذکر شدند: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند!

به گزارش سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش شد که متناسب با حال و هوای آن ایام بود.

طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را سردستی و سطحی نگر خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانست نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشت.

بسیاری بر این باورند که حضور مدیران کارنابلد باعث تولید چنین آثاری در رسانه ملی شده و بعضی معتقدند سازمان صدا و سیما باید در سیاست های کلان خود بازنگری جدی و اساسی داشته باشد تا بتواند مجدداً شاهد حضور خیل انبوه مخاطبان پای گیرنده ها باشد. در همین راستا با ۶ تن از کارشناسان، منتقدان و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون آقایان: آرش فهیم، حسین سلطان محمدی، ابوالفضل حاجتمند، عباس کریمی، حسین گیتی و محسن شایان فر گفتگو کردیم که این افراد تأکید کردند: طی ۲ دهه اخیر تلویزیون به شدت از جامعه عقب مانده است و فقط نورچشمی ها در تلویزیون امکان کار دارند و این باعث شده تا جذابیت آثار برای مخاطب از دست برود چرا که این افراد نگاهی سطحی به تولیدات دارند و ... . ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: طبیعتا اشکال عمده تولیدات مناسبتی به مدیریت ها بر می گردد. یک دهه است که مدیران بخش هایی از صداوسیما کمتر در پی نوآوری و خلاقیت و بیشتر دنبال تکرار و کپی هستند. به همین دلیل هم سریال های مناسبتی در دهه ۹۰ اغلب سری دوزی آثار موفق قبلی بودند و خیلی به ندرت دیدیم سریالی با ایده و مضمون جدیدی تولید شود. مثلا سریال «پایتخت» که ابتدا به عنوان یک مجموعه نوروزی با موفقیت و استقبال خوبی مواجه شد را به فصل های متمادی رساندند و آنقدر تکرار شد که هر فصل، ضعیف تر از قبل شد. یا در این سال ها، فصل های جدید «نون خ» ویترین نوروزی سیما را پر می کند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: برنامه های نوروز و ماه رمضان تلویزیون اغلب روتین و فاقد جذابیت بودند و بدیهی است در این شرایط مخاطب با وجود گزینه های فراوان دیگر میلی برای تماشای برنامه های تلویزیونی پیدا نمی کند و سعی می کند اوقات فراغت خود را با دیگر رسانه ها سپری سازد؛ بنده معتقدم که مسئولان رسانه ملی باید با جدیت بیشتری برای جذب مخاطب گام بردارند تا دوباره تلویزیون بتواند به دوران اوج خود بازگردد. مسئولان تلویزیون نباید فقط به تقویم نگاه کنند و آنتن را پرکنند. آن ها باید سیاست گذاری جدی برای نحوه جذب مخاطب داشته باشند. مخاطب چون در سال های اخیر ابزارها و رسانه های صوت و تصویر فراگیر زیاد شده می رود سراغ چیزی که جذبش می کند و این وظیفه بر دوش مدیران رسانه ملی است که بر اساس ذائقه و نیازهای مخاطب امروزی مبادرت به تولید برنامه کنند.

انتقاد به پخش تولیدات نامرتبط با مناسبت‌ها و عقب ماندگی از جامعه/ رسانه ملی گستره دیدش را وسعت دهد!

ابوالفضل حاجتمند تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند! متأسفانه این روزها حلقه در رسانه ملی بسیار تنگ شده و تا فضا بازتر نشود و تعداد بیشتری از هنرمندان نتوانند در تولیدات تلویزیون دخیل و سهیم باشند قطعاً برنامه ها با افت مخاطب روبرو خواهند بود. امروزه پلتفرم ها رقیب اصلی تلویزیون هستند و تلویزیون اگر بخواهد از این میدان رقابت پیروز بیرون بیاید بایستی نگاهش را بازتر کند و حتی از بازیگران و هنرمندانی که شاید نگاه شان نزدیک به نگاه مدیران و سیاست های کلان رسانه ملی نباشد دعوت کند که به تلویزیون بیایند و برنامه سازی کنند.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: بدیهی و مشهود است که تولیدات مناسبتی رسانه ملی در سراشیبی افتاده و مرتب از میزان مخاطبانش کاسته می شود و این اتفاق چند علت مهم دارد که به عنوان نمونه می توان از مدیریت ضعیف بودجه رسانه ملی، سیاست گذاری های غلط مدیران و... نام برد. یکی از اتفاقاتی که باعث شده رسانه ملی برخلاف دو دهه قبل نتواند طیف وسیع تری از آحاد افراد جامعه را به سمت خود جذب کند این است که تولیدات آن تنها بر اساس ذائقه و سلیقه قشر خاصی از جامعه شده است. در واقع مدیران رسانه ملی بنا بر یک سری رویکردهای خاص سیاسی و جناحی مبادرت به تولید برنامه های مناسبتی کرده اند که اتفاق غلطی است.

انتقاد به پخش تولیدات نامرتبط با مناسبت‌ها و عقب ماندگی از جامعه/ رسانه ملی گستره دیدش را وسعت دهد!

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در این باره خاطرنشان کرد: طی ۲ دهه اخیر تلویزیون به شدت از جامعه عقب مانده است و همین مسأله باعث شده مردم اوقات فراغت خود را با ابزارهای دیگر رسانه ای، فرهنگی و هنری از جمله پلتفرم ها، ماهواره ها، فضای مجازی و... پر کنند و سرگرمی هایی برای خود پیدا کنند که مطابق با نیازها و میل شان باشد. بنده خوب به خاطر دارم که تا همین ۲ دهه قبل مردم چشم انتظار بودند تا بعد از افطار به صورت پیاپی سریال های شیرین و جذاب تلویزیون را تماشا کنند اما الآن چند سالی است که شخصاً در ماه مبارک رمضان شاهد این نبوده ام که هیچ کس در مورد سریال های مناسبتی اصلاً صحبتی کند یا وقت خود را برای دیدن آن هدر نماید.

محسن شایان فر تهیه کننده سینما و تلویزیون در این راستا اظهار داشت: فقط نورچشمی ها در تلویزیون امکان کار دارند و این باعث شده تا جذابیت آثار برای مخاطب از دست برود چرا که این افراد نگاهی سطحی به تولیدات دارند و برایشان جذب مخاطب چندان اهمیتی ندارد. امسال سریال هایی را در عید نوروز و ماه مبارک رمضان شاهد بودیم که رسماً هیچ ربطی به این مناسبت ها نداشتند؛ مشخص است که این سریال ها هرچقدر هم که خوب باشند به دلیل زمان پخش نامرتبط می سوزند و مخاطب نمی تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. یکی از معضلات اساسی تلویزیون طی سال های اخیر حضور افرادی به عنوان مدیر است که اصولاً تجربه و شایستگی حضور در سمت های شان را ندارند؛ بی تردید نباید به هر کس میدان داد که جزو مدیران رسانه ملی شود و وقتی این مهم جدی گرفته نمی شود ما با معضلاتی مانند مسأله ریزش مخاطب مواجه می شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.