سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

تشریح جزئیات جشنواره فیلم ایثار؛

از جایزه بزرگ ۵ میلیارد تومانی جشنواره تا اهدای ۳۶ جایزه در مراسم اختتامیه/ وقتی دشمن «عنکبوت مقدس» می سازد باید با جهاد فرهنگی به مقابله با آن ها برخیزیم!

نشست رسانه ای نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار

سینماپرس: سیدمحمدصادق هاشمی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم ایثار در نشست رسانه ای نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار گفت: جایزه ویژه ما از فیلم و فیلمساز برگزیده جشنواره حمایت حداقل ۵ میلیاردی برای ساخت فیلم بعدی وی در حوزه ایثار و شهادت خواهد بود و البته ۳۶ جایزه در بخش های مختلف خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه ای نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار صبح امروز با حضور برخی مدیران این رویداد سینمایی و اهالی رسانه برگزار شد.

سیدمحمدصادق هاشمی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم ایثار در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: یکی از وظایف بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و جهاد و شهادت است؛ امامین انقلاب ترویج این فرهنگ را جزو وظایف بنیاد شهید در حوزه ملی و بین المللی برشمردند.

وی‌ادامه داد: امروز یکی از عرصه های تأثیرگذار در دنیا حوزه هنر به خصوص فیلم و سریال است. کشورهای غربی با ساختن قهرمان های پوشالی دل جوانان ما را ربودند. یکی از عمده ضعف های ما در سال های گذشته عدم معرفی قهرمان ها و الگوها و اسوه های مان بوده است. این اتفاق مهم است و باید تقویت شود. معرفی سبک زندگی ایثارگرانه باید در فیلم ها و سریال ها رخ دهد. امروز تصمیم گرفتیم فرصتی را فراهم کنیم تا هنرمندان دور هم جمع شوند و تبادل تجربیات و اطلاعات کنند. یکی از عمده ترین اهداف ما در جشنواره ایجاد خط رسانه ای در کشورهای حوزه مقاومت است.

هاشمی در همین راستا خاطرنشان کرد:؟دغدغه ما در شورای سیاست گذاری این بود که فیلمنامه خوب داشته باشیم وزیرساخت ها را فراهم کنیم و همین باعث شد فقط به فیلم توجه نکنیم و جشنواره فیلمنامه هم داشته باشیم. جایزه ویژه ما حمایت ۵ میلیاردی برای ساخت فیلم بعدی نفر برگزیده جشنواره در حوزه ایثار و شهادت خواهد بود و البته ۳۶ جایزه در بخش های مختلف خواهیم داشت.

وی سپس با اشاره به برخی کارهای بنیاد شهید در سینما اظهار داشت: ما سال گذشته حمایت از فیلم سینمایی «اتاقک گلی» و مستند داستانی «بچه زرنگ» را داشتیم. امسال هم طبق وعده ای که دادیم سریال یا سینمایی «خواهر طاهره» را تولید خواهیم کرد و در حال انتخاب کارگردانش هستیم. ان شاالله فیلم هایی برای شهید ابراهیم هادی و اصغر وصالی نیز خواهیم داشت. یکی از دغدغه های مهم من ساخت فیلم در مورد کسانی است که مستقیما با استکبار مبارزه کرده اند. همچنین ما به نقش بانوان در جنگ هم اهمیت می دهیم وفیلم هایی در این حوزه خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: خراسان رضوی و مشهد مقدس امروزه در جنگ ترکیبی دشمن قرار گرفته است؛ فیلم «عنکبوت مقدس» را وقتی در جشنواره کن ساختند می خواستند گفتمان امام رضا را مورد هدف قرار دهند. وقتی دشمن «عنکبوت مقدس» می سازد باید با جهاد فرهنگی به مقابله با آن ها برخیزیم! جنگ ترکیبی و فرهنگی باید جهاد فرهنگی را در پی داشته باشد.

وی‌ادامه داد: ما باید به بهترین وجه از ابزار هنر و فیلم استفاده کنیم و می ‌توان با این ابزار ملتی را نسبت به آینده امیدوار یا ناامید کرد. باید ظرفیت استان را پای کار بیاوریم وحمایت ملی صورت گیرد تا سال های آتی حضور پررنگ تر جبهه مقاومت را داشته باشیم. ما سریال شهید نواب صفوی که از پیشتازان تشکیل حکومت انقلاب اسلامی است را کلید خواهیم زد. اگر این سریال با کیفیت ساخته شود به مراتب جذاب تر از سریال «مختارنامه» خواهد بود.

مختاری دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این جشنواره موازی کاری با سایر رویدادهای مشابه نظیر جشنواره مقاومت نیست اظهار داشت: ما نباید از تعدد جشنواره های موضوعی هراس داشته باشیم. باید بسترهای مختلفی برای حمایت و عرضه و دیده شدن آثار وجود داشته باشد. ما این روند را در هیچ کجای دنیا شاهد نیستیم و هرچقدر تعداد جشنواره ها بیشتر باشد به نفع ما است. امروز ضرورت کار رسانه ای برقراری خط ارتباط رسانه ای با کشورهای حوزه مقاومت است. ما باید به جایی برسیم که دوره های بعدی را در لبنان و فلسطین و سوریه برگزار کنیم. نباید فضا را محدود کنیم چون یک جشنواره مشابه وجود دارد.

وی سپس به برخی آمار این رویداد اشاره کرد و گفت: بخش ویژه در جشنواره خواهیم داشت؛ بخش عفاف وحجاب، تولیدات امام رضایی و فیلم های کوتاه و مستند و… را داریم. در بخش فیلمنامه نویسی در مجموع فیلم های مستند و کوتاه و انیمیشن و سینمایی و کلیپ ۱۳۶۷ اثر به دبیرخانه رسیده است. برگزاری جشنواره نیز ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد خواهد بود.

باکیده نیز در بخشی از این نشست اظهار داشت: هیأت داوران بخش فیلمنامه آقایان سربخش، خورشیدی و کریمی صارمی هستند. ۲۴ اثر در بخش مستند، کوتاه ۴۱ عنوان و تعداد تله فیلم بعدا اعلام می شود. ۳۱ کشور متقاضی حضور در این جشنواره بودند که از جمله آن ها اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، پرتقال، ترکیه، نیجریه و… هستند. ما بخش نمایش های ویژه را در جشنواره خواهیم داشت و جشنواره توجه ویژه و جدی دارد تحت عنوان چشم انداز سینمای استان خراسان رضوی؛ چشم انداز بین الملل توجه به جریان فیلمسازی در کشورهای اسلامی دارد.

مختاری در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس در خصوص جزئیات جشنواره اعلام کرد: اسامی مهمانان خارجی بعدا اعلام می‌شود؛ مراسم افتتاحیه ۲۹ اردیبهشت در مزار شهدای گمنام و مراسم اختتامیه دوم خرداد در یکی از سالن های صحن باب الجواد حرم مطهر برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.