سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۶

بخشی: بی تجربگی یا وادادگی مدیران فرهنگی باعث انفعال در مواجه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه ها شده است

قاسم بخشی

سینماپرس: قاسم بخشی مستندساز گفت: بی تجربگی یا وادادگی مدیران فرهنگی باعث انفعال آن ها در مواجه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه های غربی شده است!

قاسم بخشی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: بی تجربگی یا وادادگی مدیران فرهنگی باعث انفعال آن ها در مواجه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه های غربی شده است! شاید این اتفاق به دلیل آن باشد که برخی مسئولان فرهنگی درست انتخاب نمی شوند!

مدیر بخش «سیدالشهدای مقاومت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث افتخار است که ما در ایران اسلامی همواره در مقابله های سخت با دشمنان پیروز شدیم اما این ناراحت کننده است که در جبهه جنگ نرم از دشمن شکست می خوریم.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که سفارتخانه های غربی رقم می زنند مصداق بارز جنگ نرم است؛ مایه تأسف است که ما در حوزه فرهنگ سخت عمل نمی کنیم و به غربی ها اجازه می دهیم که به قوانین کشورمان دهن کجی کنند، فیلم های بی مجوز را به نمایش درآورند و یا در پی تربیت نیروی فیلمسازی باشند که بعدها علیه کشورمان مبادرت به تولید فیلم کنند.

بخشی سپس با بیان اینکه عقب نشینی ما باعث پیشرفت دشمن می شود تصریح کرد: ما همان گونه که در نظام اسلامی مان مقابل جنگ سخت دشمنان قرص و محکم ایستاده ایم و از مواضع اصولی مان دفاع کردیم باید در این حوزه هم با آن ها مقابله کنیم. دوستان انقلابی که مدیریت بخش فرهنگ را بر عهده دارند چرا در وادی هایی که می توانند عمل کنند و حرف نظام و انقلاب را بزنند مماشات می کنند؟

این سینماگر سپس با اشاره به نقش برخی چهره های سینمایی در فتنه سال ۱۴۰۱ یادآور شد: بسیاری از این هنرمندان در فتنه سال ۱۴۰۱ نقش موثری داشتند اما مدیران فرهنگی و سینمایی با آن ها مماشات می کنند و این غلط است به ویژه که برخی از آن ها رأفت اسلامی را برنمی تابند و همچنان مشغول انجام فعالیت هایی ضد فرهنگ و ضد نظام هستند. نقش این افراد هم درست مانند نقش سفارتخانه های غربی است و مدیران موظفند جلوی آن ها بایستند.

تهیه کننده مجموعه داستانی «آواز پر جبرئیل» و کارگردان مستند نیمه بلند «ترور حقیقت» خاطرنشان کرد: ما باید قوانین سخت و بازدارنده ای را تدوین کنیم و آن ها را به اجرا بگذاریم تا دیگر هیچ هنرمندی جرأت نکند برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهد و هیچ سفارت غربی حتی تصور اینکه بخواهد در حوزه فرهنگ ما دخالت کند را در ذهن بپروراند.

وی متذکر شد: ایران اسلامی این روزها در بسیاری بخش ها سرآمد است؛ در این ایام که در بخش های مختلف موفقیت کسب می کنیم بد است که فرهنگ مان از دیپلماسی و اقتصادمان عقب مانده است.

بخشی تأکید کرد: کشورهای غربی طبیعتاً می خواهند ریشه های فرهنگی ما را بزنند و فضای جدیدی را ایجاد کنند که بر اساس منویات آن ها کارهای فرهنگی در کشورمان پیش برود. از این رو ما باید جدی تر از جنگ سخت در این جنگ نرم عمل کنیم. این ها موریانه وار عمل می کنند و ما با اهمال کاری و سهل انگاری مان اساس این بنای عظیم را ناخواسته سست می کنیم.

وی ادامه داد: دوستان در کسوت مدیر فرهنگی باید توجه کنند این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است و ما باید در دنیای عقبی پاسخگوی این کم کاری و اهمال کاری های مان باشیم.

بخشی در پایان این گفتگو انتقاد جدی به تولیدات سینمایی داشت و در این باره تصریح کرد: اگر می بینیم قشر انقلابی و مذهبی ما التفاتی به سینما ندارد شاید گله مندی شان به دلیل همین نوع اهمال کاری ها است. آیا می خواهیم مردم را آشتی دهیم یا بی عمل تر از گذشته باشیم؟ مسئولان حوزه فرهنگ باید روزی پاسخگو باشند. در سینمای داستانی و مستند ما باید اقدامات موثر داشته باشیم و باید نیاز جامعه انقلاب را در نظر بگیریم و نشان دهیم در این حوزه چقدر مرد میدان هستیم. ما در مقاومت سخت پیروز شدیم اما در این حوزه کار مفید انجام ندادیم و این اتفاق تلخ است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.