یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

«رضا سخایی شاهرودی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در بخش «امنیتی» در حوزه «فرهنگ» درست عمل نمی‌کنیم/«سلاح رسانه‌ای» و «سلاح نظامی» نیازمند هر ابرقدرتی است

رضا سخایی

سینماپرس: رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان گفت: محمد خزاعی در بخش سخت افزاری سینما اقدامات مثبتی داشته اما در بخش نرم افزاری اقدامات منفی صورت گرفته که سینما را دچار بحران کرده است.

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «قسم» و «فراری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم ما اگر می خواهیم نقد درستی به عملکرد مدیران داشته باشیم باید به سراغ جزئیات برویم و دست از کلی گویی برداریم. یکی از مهمترین نکاتی که من سال ها است شاهد آن هستیم این است که سینماگران انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت کلی مطرح می کنند و جزئی نگری ندارند. بی شک اگر نقدی هست باید با استدلال و آسیب شناسی همراه باشد.

این سینماگر در همین راستا ادامه داد: محمد خزاعی اولین مدیری است که به عنوان یک تهیه کننده سینما اداره هنرهفتم را در دست گرفته؛ من این اتفاق را نیک می دانم چرا که یک تهیه کننده قطعاً با تمام سازوکارهای سینما آشنا است؛ او در بخش سخت افزاری به خصوص برای توسعه و ساخت سالن های سینمایی در سراسر کشور اقدامات قابل تأملی را صورت داده و به خصوص به گسترش سینماها در استان هایی به جز استان تهران نیز توجه داشته است.

سخایی شاهرودی خاطرنشان کرد: اما متأسفانه بالعکس در بخش نرم افزاری ما شاهد ایرادات بسیاری در دوران مدیریت وی هستیم؛ در بخش نرم افزاری به جز اینکه خزاعی تلاش کرده سینما را به سمت قانون مند شدن برود دستاورد مثبت دیگری را نمی بینم. مهمترین اتفاقات منفی در این بخش آنجا است که بسیاری از امور بنا به سلیقه برخی مدیران میانی و رده پایین سینمایی صورت گرفته است. تکلیف اعمال سلیقه در سینما مشخص نیست. این سلیقه برخی افراد است که منجر به ممیزی و سانسور و حذف برخی فیلم ها می شود. ما نیازمند آن هستیم که در همه امور صرفاً همگام با قانون عمل کنیم نه اینکه نگاه و ایدئولوژی برخی اشخاص را ملاک کارمان قرار دهیم.

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «اسرافیل» و «ایتالیا ایتالیا» تأکید کرد: در سال های اخیر سینما صرفاً وسلیه ای سرگرم کننده شده و ما با سینمای جدی اجتماعی فاصله زیادی گرفتیم و نفهمیدیم که این کارمان به ضرر کشور است. مدیران متوجه نشدند اگر جلوی سینمای اجتماعی را بگیرند پیامدهای منفی بسیاری برای کشور به وجود می آید.

وی متذکر شد: یکی از پیامدهای منفی این اتفاق این است که امروزه فیلم های سیاه نما و... به فضای مجازی و... کشیده شده اند که عموم مردم دسترسی راحت تری به آن ها دارند. این اتفاق باعث شده تا من تماشاگر وقتی در سینما فیلم های اجتماعی را نمی بینم وقتی در اپلیکیشنی مانند اینستاگرام با یک فیلم دو دقیقه ای روبرو می شوم به آن فیلم که ممکن است دروغ باشد اکتفا کرده و آن را باور کنم و این مسأله یک آسیب بزرگ اجتماعی و فرهنگی است.

سخایی شاهرودی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما نباید در سینما جای این گونه فیلم ها را خالی بگذاریم تا برخی فیلمسازان فیلم های خود را به صورت زیرزمینی تولید کنند و آن را به جشنواره های خارجی ارائه دهند اظهار داشت: ای کاش فیلم هایی که ساخته می شد را در همین کشور نمایش می دادیم تا دیگر جشنواره های خارجی آن ها را تحویل نگیرند. ما باید کاری کنیم که همه فیلم ها در کشور خودمان دیده شوند و دشمنان نتوانند از آثار سینمایی ما به نفع خودشان بهره برداری کنند.

این عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان تأکید کرد: ما در حوزه امنیتی قوی هستیم اما در بخش امنیتی در حوزه فرهنگ درست عمل نمی کنیم. بنده معتقدم امنیت در حوزه فرهنگ باید توسط افرادی شکل بگیرد که ذاتاً فرهنگی هستند و با مقوله امنیت آشنایی دارند اما امروزه این مقوله کاملاً بالعکس شده به نحوی که افرادی که ذاتاً امنیتی هستند و با بخش فرهنگ آشنایی دارند این حوزه را در سیطره خود گرفته اند.

وی در پایان این گفتگو با آرزوی اینکه سینما در کشورمان کمی جدی تر گرفته شود گفت: امروزه سلاح رسانه ای و نظامی نیازمند هر ابرقدرتی است و سلاح مادر رسانه، سینما است و اگر این بخش ضعیف باشد ابرقدرت نمی تواند از خود در مقابل هجمه های دشمنان دفاع کند. ما حتی در شکل نظامی هم امروزه به سمت جنگ الکترونیک رفتیم و از شکل کلاسیک جنگ فاصله گرفته ایم پس باید در سینما هم به این جنگ الکترونیک توجه کنیم و اجازه ندهیم فضای مجازی و... در جنگ پیروز شوند. بهترین مقابله ای که ما می توانیم داشته باشیم خنثی سازی و تجویز مرهم است و امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی کمی به این مقوله مهم توجه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.