چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

وزیر ارشاد:

مصوبات «شورای عالی سینما» برای همه همکاران شعف‌انگیز بود/ظاهرا برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما خوشحال نیستند و ناراحتند

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه بیستمین جایزه ملی کتاب سال دفاع مقدس

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال نشاط به سینما به اوج خود رسید، ما به دنبال عادی‌سازی شرایط بودیم، اما به رونق در سینما رسیدیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲- در حاشیه بازدید از مجموعه سینمایی چهارسو به مناسبت روز ملی سینما در گفتگو با ایرنا با تبریک این روز به خانواده بزرگ سینمایی کشور، سینماگران و هنرمندان اظهار داشت: به همه آنهایی که سالیان سال برای اعتلای فرهنگ از طریق سینما تلاش کردند و می‌کنند، خدمات ماندگاری ارائه کرده‌اند، به همه فعالان همه صنوف مشغول در این صنعت، روز ملی سینما را تبریک و خدا قوت عرض می‌کنم.

تاسیس سینما در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت مردمی بنای خود را بر توسعه فرهنگ و هنر در کشور گذاشته است، بعد از ۲ سال دیگر از برنامه صحبت نمی کنیم، فقط از اهداف نمی گوییم، از کارنامه و دستاوردهایمان حرف می‌زنیم، امروز کارنامه همکاران ما در حوزه سینما و سازمان سینمایی و همه کسانی که با ما ارتباط دارند مشخص است، افزاییش ۳۰درصدی سالن‌های سینما در طی دهه های گذشته کم نظیر بوده است، در همین ۲ سال اتفاق افتاده است، هدفگذاری کردیم که در دو سال باقیمانده ۲ برابر شود، و ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.

وی به برگزاری جلسه شورای عالی سینما با حضور معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد در همه شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت حتما سینما دایر شود، تاسیس سینما جزو برنامه های قطعی دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری است. تجهیز زیرساخت با فناوری های نوین تاسیس شهرک سینمایی دیجیتال، توجه به پویانمایی، بنیاد پویانمایی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت؛ این مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب می رسد، حتی رویکردمان در برنامه هفتم توسعه بر مبنای همین مصوبات مشخص شده است.

هشتم مهر؛ کلنگ‌زنی «شهر هنر»

اسماعیلی حمایت از هنرمندان سینما را رویکرد اصلی دولت مردمی عنوان کرد و افزود: شهر هنر روز هشتم مهر کلنگ زنی خواهد شد، که برای واگذاری مسکن به واجدان شرایط از حوزه هنر و فرهنگ از سینما تا رسانه و سایر بخشهای هنری است. حمایت از معیشت هنرمندان در صدر اولویت‌های ماست، در آغاز کار دولت سیزدهم، به دلیل همه گیری کرونا حوزه های فرهنگی هنری یا نیمه تعطیل یا کاملا تعطیل بودند؛ در همان گام اول با دستور آقای رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم برای معیشت اهالی فرهنگ و هنر تخصصیص یافت و به حساب هنرمندان واریز شد.

برخی به دنبال قطع معیشت اهالی سینما بودند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصوبات شورای عالی سینما برای همه همکاران شعف‌انگیز بود تلاش ما این است بدون هیاهو همه این مصوبات را محقق کنیم، ما به دنبال این هستیم اهالی واقعی فرهنگ و هنر و سینما شهد خدمات دولت را بچشند. مسئولان دولت از جنس مردم هستند، قرار است همه ناگواری احتمالی که وجود داشته در این دولت حل و فصل شود، البته ممکن است عده‌ای خوشحال نشوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته عده‌ای بودند که نام خود را هنرمند گذاشته‌اند و خود را متعلق به خانواده هنرمندان می‌دانستند، اما به دنبال قطع معیشت اعضای خانواده بودند، می‌خواستند مهمترین جشنواره فرهنگی و هنری کشور را تعطیل کنند، سینماگران همه متحد به میدان آمده‌اند و یک حماسه ارزشمند را در جشنواره چهل و یکم خلق کردند، همین حماسه را در همه جشنواره های فجر از تئاتر و موسیقی داشتیم.

برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما ناراحتند

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال نشاط به سینما به اوج خود رسیده است، ما به دنبال عادی سازی شرایط بودیم اما به رونق در سینما رسیدیم، تعجب می‌کنم که چرا برخی این دستاوردها را هم منکر می‌شوند، بالاترین فروش در سینما متعلق به ابتدای فعالیت ما بود، در نیمه اول کار ما با ۷۷ میلیارد تومان بود، امروز فیلمی داریم که ۲۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است، معنا و مفهوم آن چیزی جز رونق در سینما و اقتصاد فرهنگ و هنر است، همه باید خوشحال باشند، ظاهرا برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما خوشحال نیستند، ناراحتند.

وی تاکید کرد: ما در دولت خود را خدمتگزار هنرمندان می دانیم، وظیفه خود می دانیم با همه وجود در خدمت هنرمندان و فرهنگیان باشیم، به اعتلای سینما و فرهنگ نمایشی کشور کمک کنیم، همه زیرساخت ها را اصلاح و بهبود و ارتقا دهیم. به آموزش های جدید اعتبار ببخشیم.

سینما را در کانون اصلی تاثیرگذار کشور قرار خواهیم داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اشلامی تاکید کرد: همه هنرمندان و سینماگران در سراسر کشور، نه فقط در تهران، بلکه در مراکز استان‌ها، شهرهای کوچک و بزرگ این نوید را می‌دهم که اتفاق مهمی در حال وقوع است، ما با میدان‌داری همه جوانان علاقه‌مند سینما، این هنر صنعت را در کانون اصلی تاثیرگذار در کشور قرار خواهیم داد.

اسماعیلی گفت: ما بنا داریم پیمان‌های مهمی را که با کشورهای دوست و همسایه داریم به مسائل سیاسی و اقتصادی منحصر و محدود نکنیم، یکی پایه های همکاری مسائل فرهنگی است، برگزاری جشنواره منطقه‌ای کشورهای خزر آغاز راه است، در شورای عالی سینما تصویب کردیم، در سفرهای مختلف در کشورهای همسایه در این زمینه با همتایان خود مذاکره مفصل داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به زودی هفته فرهنگی روسیه به زودی در تهران برگزار خواهد شد، جشنواره مهمی دیگری هم در راه است، تلاش ما این است که جمهوری اسلامی ایران از سینما به عنوان ابزاری مهم برای حوزه تمدن‌سازی و معرفی ایران فرهنگی بزرگ استفاده کند، که با برگزاری رویدادهای فرهنگی و بین‌المللی که برنامه‌ریزی کردیم پیگیری خواهد شد.

اسماعیلی درباره نحوه دربافت مالیات از هنرمندان گفت: در جلسه شورای عالی سینما در این زمینه صحبت کردیم، قرار شد در قالب استدلال‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، در جهت منافع هنرمندان و سینماگر و حفظ قواعد کلان حوزه مالیاتی کشور طرحی را تدوین و به دولت تقدیم کنیم تا در بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما به موضوع توجه به قهرمان های ملی در سینما توجه ویژه خواهیم داریم، پرداختن به این قهرمانان در سینمای ملی ما جای خود را باز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.