چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

معاون هنری وزیر ارشاد:

در حوزه تئاتر و موسیقی کشورهای فراوانی علاقه مندند به ایران بیایند/در جشنواره فجر امسال تعداد کشورهایی که میزبانی می‌کنیم بیش از پیش خواهد بود

مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه داخلی تلاش کردیم گستره استانی جشنواره‌های فجر امسال را بیشتر و استان‌های بیشتری را درگیر کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری در گفت وگو با ایرنا درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره‌های فجر امسال اظهار داشت: معتقدیم اگر این رویداد به استان‌ها برود حتما بدنه هنرمندان استانی پای کار می‌آید و مردم هم بیشتر بهره مند می‌شوند و چکیده این اتفاق‌ها در تهران به عنوان اصل و جوهر هنرهای نمایشی، موسیقایی و تجسمی در قالب رویداد ملی برگزار می‌شود.

در حوزه بین‌الملل جشنواره‌های فجر هم تلاش‌هایی آغاز شده تا بتوانیم کشورهای بیشتری را با این فضا آشنا و گروه‌های بیشتری را میزبانی کنیموی افزود: از آنجایی که در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت منابع و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور نتوانستیم آنچنان که شاید و باید از حضور هنرمندان خارجی بهره‌مند شویم، در حوزه بین‌الملل جشنواره‌های فجر هم تلاش‌هایی آغاز شده تا بتوانیم کشورهای بیشتری را با این فضا آشنا و گروه‌های بیشتری را بتوانیم میزبانی کنیم.

سالاری گفت: از هم اکنون تلاش‌های خود را آغاز و با کشورهای متعددی مکاتبه کردیم تا جایی که بضاعت ما اقتضا کند و اقتضائات فرهنگی کشور ما اجازه بدهد امیدواریم بتوانیم بیش از پیش میزبان بخش بین‌الملل در جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تئاتر و موسیقی کشورهای فراوانی علاقه مندند به ایران بیایند. رقم دقیقی از تعداد این کشورها ندارم اما برای جشنواره آیینی سنتی ۱۸ کشور اعلام آمادگی کردند که گروه‌های آیینی سنتی این کشورها حاضرند به ایران بیایند و برنامه اجرا کنند.

در جشنواره فجر امسال میزبان کشورهای بیشتری خواهیم بود

سالاری افزود: وقتی تعداد کشورهایی که برای نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام آمادگی کردند تا این حد است برای جشنواره‌های فجر که گستره و شهرت بیشتری دارد این تعداد دو سه برابر خواهد شد. بنابراین در جشنواره امسال تعداد کشورهایی که میزبانی می‌کنیم بیش از پیش خواهد بود.

اقبال، خیلی خوب بود و شرایط بین‌المللی ما نسبت به قبل خیلی بهتر استوی گفت: در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، برخی از کشورها اقتضائات فرهنگی ما را نمی‌دانند و وقتی متوجه می‌شوند خودشان عقب‌نشینی می‌کنند و یا این‌که آثاری که دارند به درد اجرا در جشنواره ما نمی‌خورد و آنها را از حضور در کشور معذور می‌داریم.

سالاری ادامه داد: اقبال، خیلی خوب بود و شرایط بین‌المللی ما نسبت به قبل خیلی بهتر است. گشایش‌های فراوانی شده و امیدواریم جشنواره‌های خوبی داشته باشیم.

جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران زمین احیا می‌شود؟

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره برنامه این وزارت‌خانه برای احیای جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران زمین که تا نیمه نخست دهه ۱۳۸۰ به میزبانی خوزستان برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: شعله جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی از خود این مناطق روشن می‌شود و ما آنها را مدد می‌دهیم. تا زمانی که خود استان حرکتی نکند از تهران نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی افزود: جشنواره طنز لاهیجان و مناطق مختلف کشور از جمله تئاتر خیابانی مریوان رویدادهایی هستند که خود این استان‌ها برای برگزاری آنها پای کار می‌آیند و ما همراهی می‌کنیم. برای جشنواره‌هایی که در مناطق برگزار می‌شود اینها خود پای کار می‌آیند و ما آنها را کمک و هنرمندان را تهییج می‌کنیم. نمی‌توانیم به خوزستان بگوییم جشنواره برگزار کن. خود منطقه و استان باید حرکت خود را آغاز کند و ما حمایت می‌کنیم.

سرانه یک میلیاردی انجمن‌ها به زودی پرداخت می‌شود

سالاری همچنین درباره برنامه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از انجمن‌های هنری بویژه در استان‌ها گفت: انجمن‌های ما سال‌ها بود دریافتی آنچنانی نداشتند و در استان‌ها در سختی و مضیقه بودند. با عنایتی که وزیر فرهنگ دارد قرار شد به هر کدام عدد قابل توجهی کمک شود. نامه آن هم ارسال شده و امیدواریم زودتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع مورد نظر برای این کار در حال تامین شدن است و در همین ماه‌ها عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. سرانه یک میلیاردی انجمن‌ها از محل ۱۸۰ میلیارد تومان به زودی به تمامی انجمن‌ها پرداخت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.