شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

«عضو هیأت علمی دانشگاه تهران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

چرا «سینمای آمریکا» در خدمت امنیت و منافع ملی این کشور است اما «سینمای ایران» اعتنایی به این مقوله ندارد؟

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی گفت: مدیران اگر درک درستی از هنر و سینما و انقلاب داشته باشند باید با سیاست گذاری درست هنرمندان را به سمت تولیدات ضد استکباری سوق دهند؛ آن ها باید در شناساندن آمریکا به عنوان مهمترین دشمن ملت ایران در قرن اخیر تأثیرگذار باشند.

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه اکثریت مسئولان سینمایی کشور چنین درک و شناختی ندارند یعنی نه سینما را خوب می شناختند و نه پایبندی جدی به ارزش های ملی و انقلابی دارند و همین باعث شده تا شاهد سینمای استکبارستیز در کشورمان نباشیم.

وی ادامه داد: بدون تردید یکی از ابزارهای تسلط آمریکا بر جهان سینما بوده و اگر آمریکایی ها سینما را در اختیار نداشتند به هیچ عنوان نمی توانستند به عنوان یک قدرت برتر جهانی در طول سال های بعد از جنگ جهانی دوم تا الآن حضور داشته باشند و آن رفتارهای توسعه طلبانه خود را محقق کنند.

کوشکی تأکید کرد: اگر بپذیریم که سیطره ظالمانه آمریکا بر جهان از طریق ابزارهایی مانند سینما محقق شده پس روشن کردن چهره واقعی آمریکا و معرفی آمریکا به عنوان یکی از مهمترین مقصران وضعیت کنونی جهان و شناساندن آمریکا به عنوان بزرگترین جنگ افروز تاریخ بشر جز از طریق رسانه های تصویر و مشخصاً سینما امکان پذیر نیست.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه متأسفانه ما در کشورمان جریانی که از سینما در جهت روشنگری جامعه و آگاهی بخشی به مردم تأثیرگذار باشد شاهد نبودیم متذکر شد: آمریکایی ها اقرار می کنند در طراحی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش جدی داشتند. آن ها اقرار می کنند در تحکیم دیکتاتوری پهلوی نقشی اساسی ایفا کردند. آن ها از پشتیبانی از صدام اقرار کردند. فهرست جنایت های آمریکا علیه ایران را اگر بشماریم مخصوصاً جنایت هایی که آمریکایی ها پذیرفتند از جمله سرنگونی هواپیما در خلیج فارس می بینیم جدی ترین دشمن ما در قرن اخیر آمریکا بوده اما من به یاد ندارم سینمای ایران برای معرفی این دشمن اصلی ملت ما به تعداد انگشتان دست محصول تولید کرده باشد و این فاجعه بار است و نشان می دهد سینماگران ما در مسیر درستی که حفاظت از کشور و پاسداری از امنیت و منافع ملی باشد قرار ندارند.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: اگر سینمای خودمان را با هالیوود مقایسه کنیم به یک پرسش بزرگ می رسیم و آن این است که چرا سینمای آمریکا در خدمت امنیت و منافع ملی این کشور است اما سینمای ایران اعتنایی به این مقوله ندارد. امیدواریم نسلی در سینمای ایران به وجود آید که مراقب دوستان و دشمنان حقیقی این ملت باشد و در برابر دشمنان این ملت واکنش هنرمندانه نشان دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.