به گزارش سینماپرس، فرهنگ سازی پیرامون توجه به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب محور اصلی سری جدید «شکرستان» است.
«شکرستان» یکی از مجموعه های فاخر و ماندگار مرکز پویانمایی صباست که از همان آغاز راه تاکنون تلاش کرده تا موضوعات مهم و به روز را از دل جامعه برگیرد و ماجراهای خود را متناسب و هم راستا با آنها ترسیم و پردازش کند و اینگونه دغدغه مندی خود نسبت به مردم و مشکلات و نیازهای آنها را نشان دهد. این برنامه با وجود آنکه مبحث خانواده اولویت اصلیش در ترسیم و مصورسازی قصه ها است، اما در هر فصل خود کوشیده تا در دل محور اصلی موضوعات مهم و اساسی را نیز جای دهد و براساس آنها راوی داستانهای شیرین خود باشد و، اما این بار «شکرستان» کوشیده تا مبنای ماجراهای خود را در کنار پرداختن به خانواده، پردازش به محیط زیست و نیز توجه به صرفه جویی در مصرف آب قرار دهد و با ایده و تفکر فرهنگ سازی پیرامون محیط زیست و آب، برای پخش راهی شبکه یک سیما شد.
سیدمسعود صفوی تهیه کننده «شکرستان» در این باره گفت: هر سری از «شکرستان» با قرار دادن یک موضوع به عنوان محور اصلی مسیر تولید و پخش خود را آغاز و پشت سر می گذارد اگر چه مبحث خانواده همیشه از اولویتهای اصلی شکرستان بوده، اما در کنار آن به مقولههای دیگری همچون محیط زیست یا روابط اجتماعی و ... پرداخته ایم. ولی در سری جدید محور اصلی این مجموعه حول محور محیط زیست، آب و صرفه جویی در مصرف آب است و پایه های فیلمنامه بیشتر بر مبنای این موضوعها پی ریزی شده است.
او افزود: در هر فصل از «شکرستان» کوشیدیم تا براساس محتوا و موضوع مجموعه کاراکترهای جدیدی را اضافه کنیم و شخصیتهای قدیمی را نیز با یک پردازش و طراحی جدید در ساختار، و موازی نمودن آنها باحال و فضاهای جدید دوباره وارد کار کنیم. به طور کلی از آنجا که قصههای شکرستان دارای فضا و طراحیهای خاصی هستند از این رو فیلمنامه نویسان دستشان برای نگارش و پردازش ماجراهای مختلف و متنوع باز است و از محدودیتهای خاصی برخوردار نیستند و به تناسب همین امر، کاراکترهای جدیدی وارد کار میشوند مثلا در دو سه فصل اخیر نزدیک به ۵ یا ۶ کاراکتر به این مجموعه اضافه شدند.
صفوی بیان کرد: مبنای تغییرات در «شکرستان» معمولا براساس موضوع و محتوای داستانها شکل میگیرد به طور مثال وقتی قرار است درباره موضوعاتی، چون فناوری و یا کسب و کار صحبت شود نویسندگان فیلمنامه قلم، ذهنیت و تمرکز خود را صرفا به سوی این مباحث متمرکز می کنند که در این صورت ناخوداگاه شخصیتهای جدید، فضاهای جدید و خانوادههای جدید ذهن نویسندهها را درگیر می کنند به گونه ای که او مجبور از آنها میشود البته گاهی نیاز است تا شخصیتهای قدیمی با پردازش جدید در فضاهای مختلف به کار گرفته شوند به طور کل باید گفت اصولا تغییرات در شکرستان حول محور موضوع می چرخد.
او خاطر نشان کرد: «شکرستان»، چون برنامهای قدیمی محسوب می شود که سالیان زیادی است از شبکههای مختلف سیما به روی آنتن میرود مورد اقبال مخاطبین کودک، نوجوان و حتی بزرگسال قرار گرفته و بنا به فرهنگ، قصههای جذاب و روایت شیرینی که دارد اصولا مخاطبان بسیاری را با خود همراه نموده است. البته ناگفته نماند که نوع فضا و طراحیهای میناتوری خاص و بازی عروسکهای خیمه شب بازی توأم با قصه گوییهای شیرین بر جذابیتهای این مجموعه افزوده به گونهای که در این چند سال اخیر چه به لحاظ آمار تلویزیونی و چه از لحاظ میزان تماشا در تلوبیون در زمره برنامههای پر بیننده و شاخص قرار گرفته است.
گفتنی است داستانهای سری جدید «شکرستان» که به کارگردانی عباس جلالی یکتا با تکنیک کات اوت به تولید رسیده در یک شهر قدیمی و خیالی رقم میخورند و هر قسمت راوی داستانهای مجزایی است که با صدای رضا بابک روایت می شوند. همچنین بهلول، پادشاه، وزیر، قاضی، اسکندر، ننه قمر، خواجهفرزان، خواجه اقبال، برزو و صمد از جمله شخصیتهای آن هستند.
لازم به ذکر است «شکرستان» تاکنون علاوه بر پخش از شبکه پویا، کودک و آی فیلم از سایر شبکههای دیگر نیز روی آنتن رفته و این بار سری جدید آن از شبکه یک سیما پخش میشود.
ارسال نظر