چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

«جهانگیر الماسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در سینما باید به مختصات مورد نیاز جامعه اسلامی بیاندیشیم/ نباید با مبانی فکری اندیشه ایرانی-اسلامی سطحی نگرانه برخورد کرد

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: مشکلات ما ریشه ای است با ریش و تسبیح و نمایش های متعدد معضلات مان حل نمی شود؛ مسئولان باید متوجه این مسأله باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این معضل نه فقط در سینما و حوزه فرهنگ و هنر که در سایر حوزه های سیاسی و اقتصادی و... هم وجود دارد و شاید پدیده ای مانند «بابک زنجانی» ها حاصل همین شرایط باشد. نباید با مبانی فکری و ستون های کاخ اندیشه ایرانی-اسلامی سطحی نگرانه برخورد کرد. نباید با سطحی نگری زمینه برای فساد مهیا شود. دم دستی برخورد کردن با این معارف زشت و ناپسند است. کسی که در این حوزه ها کار تولید می کند باید دارای معرفت لازم و زمینه های فکری و فرهنگی باشد و سپس به موقعیت های استراتژیک اندیشه کند و آن ها را در جهت اهداف عالیه ای که در نظر دارد استفاده کند.

وی متذکر شد: نباید به چشم روزمرگی به موضوعات کلان و استراتژیک نگاه کرد. ما در کشوری زندگی می کنیم که حسب قواعد فکری و فرهنگی در سال ۱۳۵۷ به تغییر نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رسیدیم که ضرورت تغییر و دوباره نگری و بازنگری به مبانی زندگی اجتماعی تحت لوای یک سیستم فکری و مدیریتی جدید با عقبه سیاسی و فکری اسلامی بود.

الماسی یادآور شد: تمام کاستی هایی که داریم جایی جلوه کرد که ما در حد شعار نسبت به مبانی فکری مان باقی ماندیم. به جای اینکه بیندیشیم جامعه اسلامی چیست و چه می‌خواهد و باید دارای چه مختصاتی باشد به هرچه دم دستمان بود متوسل شدیم. ما در سینما باید به مختصات مورد نیاز جامعه اسلامی بیندیشیم!

این سینماگر پیشکسوت با بیان اینکه ما از نیروهایی که هزار و یک مشکل داشتند و آلودگی های بالقوه ای از نظر فکری و فرهنگی درون شان پرورش پیدا کرده بود استفاده کردیم تصریح کرد: این یک اشتباه بزرگ بود؛ هیچ یک از آن ها خودشان متوجه نبودند برای کجا و چه نسبتی و تحت چه لوایی کار می کنند و مقصود و منظور کار کردن و الفاظی مانند انقلاب و انقلابی معنی اش چیست. این اتفاق باعث شد تا ما با خیلی از مبانی اصلی فکری قواعد اسلامی و مدیریت اسلامی و انقلابی در تضاد باشیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «افسانه آه» و «دیگه چه خبر؟» تأکید کرد: مگر می شود در حوزه مدیریت اسلامی کسی را داشته باشیم که دست درازی کند به بیت المال؟ اگر قاعده اسلامی حاکم باشد چنین چیزی محال است. اگر ساختار فکری فرهنگی بر اساس انقلاب باشد اجازه بروز و ظهور چنین شخصیتی را نمی دهد. چنین شخصی نمی تواند در مناصب ویژه حضور داشته باشد. مقصود بنده صرفاً در حوزه فرهنگ نیست و در همه حوزه ها عرض می کنم. مثلاً در حوزه اقتصادی ما شاهد چنین پدیده هایی بودیم.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: خیلی از نقاظ ضعف ما در مدیریت اجتماعی و فرهنگی در حوزه باورهای دینی و اعتقادی چنین افرادی بودند که باعث افتخار شدند! گویا ما تاکتیک رسیدن به استراتژی را نمی‌دانیم. بنده معتقدم دیگر وقت آن رسیده که افراد متعهدی که سال‌ها به عنوان نیروی خدوم و متعهد انقلابی شناخته شده‌اند اداره امور را در همه حوزه‌های کشور در دست بگیرند تا ما دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.