شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

«سیدامیر سیدزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مدیران چطور شعار سالم‌سازی سینما را می‌دهند در صورتی که سینمای کشور هیچ تعالی نداشته است!؟

سیدامیر سیدزاده در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما گفت: اغلب فیلم های سینمایی سرشار از شوخی‌های غیراخلاقی و ضدارزشی شده اند و یا از طرف دیگر شاهد تولید فیلم‌هایی با موضوعیت مثلث عشقی و کشتار و جنگ و دعوا هستیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» و «آمین خواهیم گفت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس خطاب به مدیران سینمایی تصریح کرد: شما چطور با افتخار شعار می‌دهید سینما را سالم سازی کردید؟ این ها همه شعار است و اسفا که در عمل هیچ اتفاقی در راستای تعالی سینمای ایران رخ نداده است! همین مسأله باعث شده تا خلاقیت و نوآوری در سینما جایی نداشته باشد و پرداختن به این موضوعات پیش پاافتاده و تکراری خود به خود عاملی برای کاهش کیفیت فیلمسازی در سینمای کشور شده است.

وی متذکر شد: سینمای ملی یعنی سینمای علی حاتمی، یعنی ساخت سریال های ارزشمند و ماندگاری مانند «امام علی (ع)؛ ما در سینما و تلویزیون و پلتفرم‌های مان این قبیل آثار را باید شاهد باشیم نه این انبوه فیلم های مشمئزکننده کمدی پیش پاافتاده که فاقد ارزش هنری هستند؛ نه این سریال هایی که از پلتفرم ها پخش می شوند و فاجعه آفرینند!

سیدزاده سپس با بیان اینکه آثار سینمایی و پلتفرم ها فاقد محتوای مناسب هستند تأکید کرد: نداشتن خلاقیت و فقدان سوژه های به روز و متفاوت دلیل اصلی تولیدات کلیشه ای شده که تنها جهت منافع شخصی و سود مادی تولید می‌شوند. محصولات سال های اخیر نشان می دهد بخش زیادی از فعالیت تولیدکنندگان محصولات سینمایی خالی از دغدغه های فرهنگی و اخلاقی و هنری و ارزشی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه به دلیل تأثیرات زیادی که از شرایط اقتصادی جامعه می گیرند دنبال این هستند منافع مادی شخصی کسب کنند و در جهت به وجود آوردن فیلم اثرگذار در جامعه و... گام برنمی دارند. بدیهی است وقتی دغدغه را از روی دوش هنرمند بردارید و زمینه را جوری فراهم کنید که تنها دغدغه مادی داشته باشد او ناچار است به این فاجعه تن بدهد!

این سینماگر ادامه داد: نوآوری و خلاقیت و ابتکار و به روز رسانی و اثرگذاری در محصولات نمی بینیم. بیشتر محصولات یا کمدی و طنز سخیف شده اند که آدم خجالت می‌کشد از تماشای آن ها و یا عنوان سینمای اجتماعی دارند که از نظر محتوایی و اثرگذاری برای مخاطب کارآیی جدی ندارند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تعارض» و «پاسیو» در پاسخ به این پرسش که وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی برای مقابله با این پدیده شوم چیست اظهار داشت: مدیران سینمایی که امکان نظارت دارند باید از تولید این فیلم ها جلوگیری کنند.

وی افزود: ددر پلتفرم ها هم وضعیت فاجعه بار است؛ به عنوان مثال یک سریال که فصل اولش خوب بوده اما فصل دومش شکست خورده نباید فصل سومش ساخته شود. اما سازندگان با جوسازی و متوسل شدن به رسانه های فیک می گویند فصل سوم را می سازیم و مدیران هم از آن ها حمایت می کنند! پس صیانت از هدر رفت سرمایه کجاست؟ به عهده چه نهادی است؟ چرا پول و سرمایه هدر می رود؟ در سینما هم همینطور است. در این ۹ ماهی که از سال ۱۴۰۲ می گذرد به تعداد انگشتان دست نمی توان فیلم خوب که فروش بالا داشتند نام برد.

وی در همین راستا تصریح کرد: جز «هتل» و «شهر هرت» و «فسیل» که میزان فروش شان نسبتا خوب بوده تکلیف بقیه فیلم ها چیست؟ بقیه فیلم ها رسما پول خود را وصول نکرده یا اگر کرده اند به زور بوده مانند «بچه زرنگ» و چند اثر معدود دیگر؛ جالب اینجا است که مدیران سینمایی به این میزان نازل فروش افتخار هم می کنند در صورتی که دو سوم فروش بلیت را سالن دار و پخش کننده می برند و تنها یک سوم فروش دست سرمایه گذار را می گیرد.

سیدزاده خاطرنشان کرد؛ تولید فیلم در شرایط امروز سینما اصلا مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل است که تنها ۴-۵ نفر هستند که مرتب فیلم می سازند و اکران می کنند و بقیه محکوم به شکست و سال ها بیکاری و خانه نشینی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما با توجه به این شرایط چه چشم اندازی را می توان از آینده سینمای کشور متصور شد اظهار داشت: چیزی که می‌گویم حرف امروز من نیست؛ از ۵-۶ سال قبل که شروع نقطه اضمحلال سینمای ایران با ساختن فیلم های سخیف کمدی بود به کرات گفتم اگر سینما در این ریل برود محکوم به شکست و نابودی است. می گویند فلان فیلم ۲۰۰ میلیارد فروخته به قول اکبر عبدی شاید یک کلیپ هم خیلی خوب بفروشد اما این دال بر خوب بودن و اثرگذار بودن فیلم نیست.

این تهیه کننده تأکید کرد: باید برای آینده سینمای کشور برنامه ریزی داشت. فروش این فیلم های نازل و سخیف افتخار نیست. باید در ژانرهای متنوع و بر اساس سلیقه گوناگون افراد نیازسنجی کرد و دید مخاطب به چه سوژه هایی علاقه دارد.

وی در پایان این گفتگو بار دیگر خطاب به مدیران سینمایی تصریح کرد: به چه قیمتی جذب مخاطب می کنید؟ چرا دنبال تحلیل و اثرگذاری نمی روید؟ چرا الآن خوشحال هستید و در این ژانر مجوز انبوه می دهید. همه فکر می کنند این کمدی سخیف نجات بخش سینما است و به بقیه مسائلش کار ندارند. این فاجعه است برای سینما! آقایان باید مراقبت کنید از سینما. سینما در عین حالی که صنعت است نیاز به صیانت هم دارد توسط مسئولان فرهنگی اما این روزها خبری از صیانت نیست!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.