چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

رئیس سازمان سینمایی:

اعضای هیئت انتخاب بعد از اعلام فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه معرفی شوند/ فعلا زمان دقیقی برای اعلام اسامی آثار تعیین نشده است

بازدید محمد خزاعی از خانه جشنواره چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، ضمن اعلام آغاز به کار اعضای هیئت انتخاب آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، معرفی این هیئت را به پس از اعلام آثار بخش مسابقه سینمای ایران(سودای سیمرغ) موکول کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با میزان در اهمیت به خاکسپاری شهید گمنام در صحن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: این نخستین اقدام در حوزه وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود. بنده به عنوان یک مدیر فرهنگی که در وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی مشغول به کار هستم، هر صبح پیش از اینکه در محل کارم حاضر شوم با دیدن مزار مبارک این شهید گمنام و زیارت ایشان، به یاد این مهم می‌افتم که چه عزیزانی را از دست دادیم که امروزتوانسته‌ایم این کشور را به آرامش برسانیم و یادآوری اینکه چه وظیفه سنگینی در برابر خون شهدا و ملت عزیزمان به عهده ماست.

وی افزود: حاکمیت فرهنگی امروز ما مدیون خون شهدا است.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: ما در حوزه فرهنگ و هنر هنوز نتوانسته‌ایم، تصویرسازی کامل و درستی از زندگی شهدا داشته باشیم. روایت‌ها و قصه‌های فراوانی در خصوص شهدا وجود دارد که لازم است به زبان هنر گفته و سپس به نسل بعد منتقل شود، نسلی که این رشادت‌ها را مشاهده نکرده است و با فرهنگ رشادت‌های شهدا ناآشناست. شناسندن شهدا و نوع و سبک زندگی آن‌ها وظیفه امروز مدیران فرهنگی کشور بوده و هست.

خزاعی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنیم که امروز فضا و حال و هوای وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی، به نام، یاد و پیکر یک شهید گمنام متبرک شد.

وی افزود: ما به عنوان مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور ایران، امروز عهده‌دار مسئولیت‌های بسیار سنگینی هستیم و لازم است با دوری از شعارزدگی در ترویج فرهنگ شهادت و ایثار تلاش‌های مضاعفی داشته باشیم.

معاون وزیر فرهنگ در پاسخ به این پرسش که چرا به فاصله ۴۰ روز به آغاز چهل و دومین جشنواره فیلم فجرهنوز هیئت انتخاب آثارمعرفی نشده‌اند، گفت: معمولا هیئت‌های انتخاب آثار در همه جای دنیا بعد ازاینکه آثار منتخب را اعلام کردند، معرفی می‌شوند.

تاخیر در اعلام اعضای هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به دلیل فشارهایی است که روی اعضای هیئت انتخاب آثار به‌منظور راه‌یابی فیلم‌ها به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) می‌آورند.

خزاعی تصریح کرد: اعضای هیئت‌های انتخاب آثار دوستانی دارند، روابطی بین این دوستان و اطرافیانشان وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است انتظارات خارج از قاعده و قانون از اعضای هیئت انتخاب آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر داشته باشند. حتی در برخی موارد در سال‌های گذشته شاهد این موضوع بودیم که با تماس‌های متعدد با اعضای هیئت انتخاب، توقعاتی نابه‌جا و خارج از قانون از آن‌ها داشتند. به همین دلیل و برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی سعی می‌شود، اعضای هیئت انتخاب آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بعد از اعلام فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای (سودای سیمرغ) معرفی شوند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: هیئت انتخاب آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کار خود را به طور رسمی آغاز کرده و اعضا مشغول تماشای آثار هستند و بعد از اعلام اسامی آثار بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به‌وسیله دبیرخانه جشنواره، توسط شخص دبیر جشنواره معرفی می‌شوند.

خزاعی در پاسخ به این پرسش که طبق تقویم جشنواره چه روزی برای معرفی آثار برگزیده هیئت انتخاب آثار در نظر گرفته شده است، گفت: فعلا زمان دقیقی برای اعلام اسامی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تعیین نشده است. تا زمانی که فیلم‌ها به طور کامل دیده نشوند، این امکان میسر نیست؛ به این دلیل که بعضی از فیلم‌ها درمرحله فنی و بعضی فیلم‌ها آماده هستند. هیئت انتخاب مشغول به کارند، آثار را دیده و فیلم‌های منتخب را اعلام خواهد کرد.

وی درباره سطح کیفی آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: در مورد سطح کیفی آثار رسیده به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز تا زمانی که فیلم‌ها کامل دیده نشوند، نمی‌توان قضاوتی داشت.

رئیس سازمان سینمایی و دبیر سابق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در خاتمه اظهاراتش گفت: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، یکی از بهترین ادوار برگزاری جشنواره در این سال‌های اخیر خواهد بود. تنوع ژانر در این دوره بسیار است. در حوزه نسلی، امسال نسل‌های متعدد در جشنواره حضور دارند. این موضوع را بر مبنای تعداد آثاری که ثبت نام کردند و اسامی که من مشاهده کردم، مطرح می‌کنم. گرچه همچنان بر این باورم که پس از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌توانیم یک روایت صحیح‌تر و قضاوت درست‌تری در این حوزه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.