دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

«سعید شرفی‌کیا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مدیران فرهنگی» دغدغه «دفاع مقدس» ندارند/ با ادامه وضع فعلی قطعاً در آینده چیزی به اسم «سینمای دفاع مقدس» نخواهیم داشت!

سعید شرفی کیا

سینماپرس: سعید شرفی کیا تهیه کننده سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص وضعیت حال و چشم انداز آینده ژانر دفاع مقدس گفت: اگر سختی ها و مرارت ها از سر راه فیلمسازان سینمای دفاع مقدس برداشته نشود ما قطعاً در آینده چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس نخواهیم داشت و این ژانر مهم و ارزشمند کم کم به صورت کامل به فراموشی سپرده می شود. من امیدوارم علاوه بر دستگاه های فرهنگی و هنری نهادهای نظامی و دولت نیز حمایت ویژه ای کنند تا این گونه مهم سینمایی در کشورمان از بین نرود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرواز ۱۷۵» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله دفاع مقدس موضوعی نیست که هرگز کهنه و قدیمی شود؛ ما همیشه نیازمند تولید فیلم ها و کالاهای مختلف فرهنگی در خصوص دوران هشت سال دفع مقدس هستیم. دفاع مقدس دورانی ارزشمند بود و نمادی از ایستادگی و مقاومت مردم در برابر تهاجم و تجاوز خارجی ها بود و آنقدر داستان های ریز و درشت در این دوران وجود دارد که قطعاً می شود هزاران فیلم در خصوص آن تولید کرد.

شرفی کیا سپس با انتقاد از افرادی که اصرار دارند چون دوران دفاع مقدس به پایان رسیده دیگر تولید فیلم سینمایی در این خصوص ضروری به نظر نمی رسد تصریح کرد: کسانی که چنین حرف هایی را می زنند به دلیل این است که خودشان دوران جنگ را لمس و احساس نکردند و یا عرقی به وطن ندارند. ما باید بدانیم همین امروز هم مقوله دفاع مقدس به شکلی دیگر در محور مقاومت اسلامی در جریان است. ما همین امروز با دشمنان در سوریه و عراق و... مقابله می کنیم و این اتفاقات درست در همان مسیر دفاع مقدس است چرا که اگر ما این مقابله را در این کشورها نداشتیم قطعاً باید در کف خیابان های تهران با دشمنان می جنگیدیم!

این سینماگر تأکید کرد: فداکاری و ایثار رزمندگان و شهدا هرگز تمام شدنی نیست؛ همه ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر امروز راحت در کشورمان زیست می کنیم به دلیل این است که در روزگاری نه چندان دور بهترین جوانان این مرز و بوم دلاورمردانه در مقابل دنیا ایستادند چرا که در آن روزگار کل دنیا به پشتیبانی از رژیم بعث عراق می پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: بنده که شخصاً هر فرصتی پیش بیاید با کمال میل و افتخار کار دفاع مقدسی انجام می دهم؛ البته بدیهی است که در این راستا حرف و سخن هم زیاد می شنویم اما مهم نیست! من بسیار متأسفم که برخی افراد می خواهند با حرف های سطحی و پیش پا افتاده خودشان کسانی را که عشق به دفاع مقدس دارند مجاب کنند که نباید در این حوزه مبادرت به تولید فیلم کنند.

شرفی کیا یادآور شد: ما در زمان ساخت فیلم «پرواز ۱۷۵» که در جشنواره فیلم فجر گذشته رونمایی شد به کرات با این مسأله مواجه بودیم که عده ای افراد می گفتند فیلم شما سراسر شعار است! من واقعاً نمی توانم چنین جرفی را درک کنم! واقعاً نمی دانم چطور از نظر این افراد انتظار یک مادر برای دیدن پیکر فرزند شهیدش شعار محسوب می شود؟ این ها همه واقعیت است. این ها معنای محبت است، معنای خانواده است اما افسوس که عده ای خود را به نادانی می زنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آقای الف» و «چراغ قرمز» در بخش دیگری از این گفتگو به معضلات متعددی که بر سر راه فیلمسازان برای تولید فیلم های دفاع مقدسی قرار دارد اشاره و در این خصوص تصریح کرد: دستگاه ها و نهادهای مختلف که در ظاهر باید حامی سینمای دفاع مقدس باشند اهتمام جدی برای رشد و توسعه این ژانر ندارند؛ به عنوان مثال سازمان اوج تنها با قشری خاص از افراد کار می کند و ورود همه هنرمندان دغدغه مند به این مجموعه آزاد نیست و هر کسی که دغدغه دفاع مقدس را داشته باشد نمی تواند با حمایت این نهاد کار کند.

وی در همین باره خاطرنشان کرد: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز تنها در حد دادن مجوز فیلمبرداری در شهرک سینمایی دفاع مقدس کار می کند و هیچ وقت شاهد نبودیم که اتفاق خاصی در این نهاد افتاده باشد. البته در سال های اخیر چند فیلمی از جمله «تک تیرانداز» با حمایت آن ها ساخته شد اما آنطور که انتظار می رود این مجموعه حمایت جدی از تولید این قبیل اثار ندارد.

شرفی کیا ادامه داد: موسسه شهید آوینی نیز بیشتر تمایل به تولید آثار جاسوسی دارد چندان به مقوله دفاع مقدس اهمیت نمی دهد و سایر دستگاه ها و نهادهای دیگر از جمله بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و... نیز تمرکز اصلی خود را در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس نگذاشته اند.

این تهیه کننده تأکید کرد: در هر صورت شرایط تولید فیلم در سینمای دفاع مقدس بسیار سخت است و عدم امکانات لازم بسیاری از سینماگران دغدغه مند در این حوزه را دلزده و کلافه کرده است. تولید یک اثر دفاع مقدسی به مراتب سخت تر از فیلم هایی است که در خیابان و آپارتمان و... فیلمبرداری شان انجام می شود. این قبیل کارها پیش تولید های بسیار قوی نیاز دارند، مجوزهای متعدد می خواهند و باید برای تولیدشان هماهنگی های زیادی صورت گیرد.

مدیر تولید فیلم های سینمایی «ماجرای نیمروز» و «کارت پرواز» با باین اینکه دولتمردان ملزم به حمایت جدی از سینمای دفاع مقدس هستند متذکر شد: باید همه نهادها و مسئولان دست در دست هم دهند تا امکانات تولید فیلم های دفاع مقدسی افزایش پیدا کند. این اتفاق بسیار تلخ است که مثلاً ما وقتی به شهرک سینمایی دفاع مقدس می رویم تنها شاهدیم که تعداد اندکی تجهیزات قدیمی و کهنه و مستعمل در آنجا وجود دارد.

شرفی کیا افزود: خود ما «پرواز ۱۷۵» را دلی و در بخش خصوصی ساختیم اگر قرار باشد فیلم سنگین ساخته شود با حمایت دولت وجود داشته باشد. یک جمله معروفی وجود دارد که ما برای صندلی هر مسئولی حدود ۷۳ شهید داده ایم و از این رو این وظیفه تمامی مسئولان است که از تولید کالاهای فرهنگی و هنری دفاع مقدس حمایت داشته باشند. آن ها باید بدانند امروز اگر پست و مقامی دارند از صدقه سری شهدا است.

این سینماگر سپس خطاب به مسئولان فرهنگی هشدار داد و گفت: اگر این سختی ها و مرارت ها از سر راه فیلمسازان سینمای دفاع مقدس برداشته نشود ما قطعاً در آینده چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس نخواهیم داشت و این ژانر مهم و ارزشمند کم کم به صورت کامل به فراموشی سپرده می شود. من امیدوارم علاوه بر دستگاه های فرهنگی و هنری نهادهای نظامی و دولت نیز حمایت ویژه ای کنند تا این گونه مهم سینمایی در کشورمان از بین نرود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من فکر می کنم مدیران دغدغه دفاع مقدس ندارند چرا که اگر داشتند حداقل پیگیری می کردند و کارهای جدی در این زمینه تولید می شد. بنده شخصاً تمایل داشتم یک فیلم دفاع مقدس سه بعدی کار کنم؛ ما طرح بردیم و فیلمنامه آماده کردیم و حتی تست زدیم اما هیچ حمایتی از ما نشد. خوب تمام این اتفاقات سینماگر را دل آزرده می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.