یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵

«رضا برجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مردم باید هوشمند باشند و نگذارند کسانی که پیش از این در امتحان خود تجدید شده‌اند دولت بعدی را در دست بگیرند!

رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز پیشکسوت ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها گفت: مهمترین خصوصیت آیت الله رئیسی برای ما اهالی فرهنگ و هنر دغدغه داشتن ایشان در حوزه مسائل فرهنگی و هنری بود؛ ایشان به جد تمام توان خود را به کار بستند تا مسائل فرهنگی و هنری را سر و سامان بدهند و تمایل داشتند مسائل بغرنج و چالش های فرهنگی را حل کنند.

کارگردان مستندهای «سال های گلوله و زنبق» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیت الله رئیسی در دوران کوتاه ریاست جمهوری شان تمام تلاش خود را به کار بستند تا طرح های نیمه کاره دولت قبل که سال ها کلنگش خورده بود اما به ثمر نرسیده بود را به اتمام برسانند. ایشان این طرح ها را تکمیل و تحویل دادند که این کار بسیار بزرگ و ارزشمند بود؛ شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که ایشان از جهت اقتصادی دولت موفقی نداشتند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه تمام توش خود را به کار بستند تا کم کاری قبلی ها را جبران کنند.

وی سپس با بیان اینکه آیت الله رئیسی رئیس جمهوری بودند که بیشترین حمایت را از جبهه مقاومت داشتند تأکید کرد: جبهه مقاومت قطعاً نیازمند حمایت جدی عالی ترین مقام اجرایی کشور است و ایشان با اعتقاد و عزم راسخ شان این حمایت را از جبهه مقاومت کردند.

برجی یادآور شد: ایشان در طول ۳ سال ریاست جمهوری شان بیشترین سفرهای استانی را در بین روسای جمهور دیگر داشتند و این به دلیل مردمی بودن شان بود. دغدغه ایشان معاش مردم بود و با اینکه بیشترین فشار اقتصادی روی دولت ایشان بود و از طرف دول متخاصم به دولت ایشان هجمه های زیادی وارد می شد اما تلاش کردند تا این فشار اقتصادی در زندگی مردم دیده نشود.

این سینماگر برجسته خاطرنشان کرد: اما شاید مهمترین خصوصیت آیت الله رئیسی برای ما اهالی فرهنگ و هنر دغدغه داشتن ایشان در حوزه مسائل فرهنگی و هنری بود؛ ایشان به جد تمام توان خود را به کار بستند تا مسائل فرهنگی و هنری را سر و سامان بدهند و تمایل داشتند مسائل بغرنج و چالش های فرهنگی را حل کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه حال که ایشان را از دست داده ایم مهم آن است که به این بیندیشیم که بعد از ایشان باید چه کنیم اظهار داشت: مردم باید هوشمند باشند، دقت کنند و نگذارند کسانی که پیش از این در امتحان خود تجدید شده اند دولت بعدی را در دست بگیرند!

برجی ادامه داد: جمهوری یعنی اینکه انتخاب کنیم و حق انتخاب داشته باشیم و بتوانیم فرد شایسته ای را جایگزین ایشان کنیم که بتواند این مسیری را که ایشان طی کرده تکمیل کند. اگر کسی بخواهد بیاید و برنامه دیگری را دنبال کند به نظرم کار ایشان ابتر می ماند. هر رئیس جمهوری پس از این سر کار می آید باید طرح های ایشان را دنبال کند؛ باید اولویت کاری اتمام طرح های نیمه کاری آقای رئیسی باشد.

کارگردان مستندهای «عید بطاط» و «عراق سرزمین جنگ ها» یادآور شد: ما رئیس جمهوری می خواهیم که معضل اقتصادی را برطرف کند و جامه همت بپوشد وتیم اقتصادی قوی را گرد هم آورد و جلوی تورم لجام گسیخته را بگیرد. وقتی مسائل اقتصادی مردم حل شود مردم راحت زیست می کنند.

این مستندساز تصریح کرد: ما رئیس جمهوری می خواهیم که سطح توقع مردم را از هنر و سینما بالا ببرد و به جای ابتذال در سینما به رشد و بالندگی هنر کمک کند و نگاه ویژه ای به هنر و هنرمند داشته باشد. این اتفاق مستلزم آن است که کسی را انتخاب کنیم که اولویت هایش انجام این کارها باشد.

وی ضمن هشدار در خصوص مراقبت از حضور جریانات نفوذی متذکر شد: در حوزه فرهنگی و هنری مهمترین عامل عقبگرد همین جریانات هستند. ما اگر جدی به این قضیه نگاه نکنیم با خسران بزرگی روبرو می شویم. من جریان نفوذ را خیلی در کشور می بینم که کار می کنند و عمده اتفاقات بدی که در کشور رخ داده از سوی آن ها است. من به شخصه عامل نفوذ را در اینجا قوی می بینم. ما در مسائل فرهنگی مان واقعاً برخی اوقات حرکت هایی می بینیم که غیر از نفوذ نمی تواند عامل دیگری داشته باشد.

برجی تأکید کرد: دولت ها خادم مردم هستند و می آیند برای اینکه خدمت کنند به مردم؛ آن ها قسم می خورند خدمت کنند اما جایی می بینیم که کاملاً برعکس است. گاهی وزیری می آید کاری می کند که شک می کنیم اصلاً ایرانی است یا غیر ایرانی! یا مدیرکلی حرف می زند شک می کنیم که رادیو بی بی سی این را می گوید یا مسئول فرهنگی و هنری! یکی از جنبه های بدی که اتفاق افتاد و برای اولین بار شاهد بودیم این که وزیر می آید دبیر جشنواره فیلم فجر را انتخاب می کند. قطعاً نباید یک وزیر مداخله کند در کار معاونت سینمایی به جای اینکه معاونت سینمایی دبیر مشخص کند شخص وزیر این کار را انجام می دهد. این نشان می دهد اوضاع فرهنگ و هنر خراب است و ناکارآمدی زیادی در آن وجود دارد.

داور جشنواره های فیلم مقاومت و عمار در همین راستا گفت: سردرگمی مسائل فرهنگی و هنری باید از بین برود و توقع داریم دولت بعدی بعد از اقتصاد به حوزه فرهنگی و هنری فکر کند. این همه کمدی های مبتذل و فیلم های پلتفرم ها و سینما در شأن مردم ایران نیست.

وی بار دیگر تأکید کرد: شاید جایش نباشد این را بگوییم در این اوضاع، اما این مسأله مهم است و ما آن را می بینیم و ۵۰ روز هم بیشتر فرصت نداریم تا فرد اصلح را انتخاب کنیم. مردم در این زمان اندک باید هوشمندانه رئیس جمهور بعدی را انتخاب کنند. باید بسیار دقت کنند تا کسانی را نیاوردند سر کار که در زمانی که دولت را در دست داشتند افتضاح در هنر و فرهنگ به بار آوردند. دوباره این ها رنگ عوض نکنند و بوقلمون صفت نباشند که بیایند و شکل و شمایلی زیبا از خود نشان بدهند و بخواهند طاووس بار پا به میدان بگذارند و زیبایی دروغین از خود نشان دهند. کارهای منفی که از این ها در طول مدتی که مسئولیت را به دست داشتند دیدیم بسیار است. این انتخابات بسیار مهم است و زمان کمی مردم برای شناختن دارند.

برجی یادآور شد: از زمانی که خبر درگذشت جانسوز آیت الله رئیسی به گوش رسید شاهدیم که برخی افراد و کانال ها در فضای مجازی گمانه زنی هایی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری می کنند. برخی از این افراد کسانی هستند که در دولت های گذشته نقش جدی داشته اند و تجدید شده اند. قطعاً در این آشفته بازار نباید این ها مجدداً مطرح شوند. این ها تبلیغات دروغین می کنند که اگر ما بیاییم دلار را ۲۰ هزار تومان می کنیم! اصلاً چنین چیزی محال است و مردم نباید ساده انگارانه فریب این ها را بخورند و در دام بیفتند تا ما پس از دوران درخشان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی به عقب برگردیم!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: این ها کسانی هستند که قطعاً در حوزه فرهنگ و هنر هم ابتذال را ترویج می کنند و امیدوارم که جامعه فرهنگی و هنری کشور با درایت و هوشمندی جلوی این ها بایستد و یک رئیس جمهور انقلابی دیگر را انتخاب کند.

گفتنی است؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.