جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

دبیر جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر:

به دلیل تغییر سبک زندگی‌ها «هنر نقالی» نیازمند حمایت دولتی است

نشست رسانه ایی نقالی و پرده خوانی غدیر

سینماپرس: دبیر جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر گفت: شاید یکی از علل مغفول ماندن نقالی فاصله گرفتن هنرمندان از جوامع و محدودیت‌های پیش آمده برای هنرمندان است.

به گزارش سینماپرس، حسین ظاهری، دبیر سراسری جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر در پاسخ به این سوال که در گوشه و کنار خبر می‌رسید بعضی از هنرمندان با جیب خودشان و بدون حمایت دولتی اجرا می‌کنند، گفت: بله، الان سبک زندگی متفاوت شده است. در گذشته چیزی به عنوان حمایت دولتی یا حاکمیتی وجود نداشت. نقالان و پرده‌خوانان در گذرگاه‌ها، کاروان‌سراها، تکایا، راسته‌های بازار و میادین اجرا می‌کردند و مردم کمک حال هنرمندان بودند.

ظاهری درباره علت مغفول ماندن هنر نقالی و پرده‌خوانی گفت: شاید یکی از علت‌های مغفول ماندن هنر نقالی فاصله گرفتن هنرمندان از جوامع و محدودیت‌های پیش آمده برای هنرمندان است.

دبیر سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر با بیان اینکه آن زمان نقالی و پرده‌خوانی به عنوان هنر چند رسانه‌ای مخاطب خاص خودش را داشت، توضیح داد: یا اجرای تعزیه بانی داشت. الان هم بانیانی پیدا می‌شوند که نذر فرهنگی می‌کنند و زمینه اجرای نقالی و پرده‌خوانی را ایجاد می‌کنند. الان به دلیل تغییر سبک زندگی‌ها هنر نقالی نیازمند حمایت دولتی است. هرچند در سراسر کشور گروه‌های تعزیه را می‌بینیم، که حامی اصلی‌اش مردم هستند.

گفتنی است ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر در بخش‌های صحنه‌ای، بزرگسالان، کودک و نوجوان و طلاب برگزار خواهد شد. یکی از بخش‌های جشنواره مربوط به مسابقات پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویی، مسابقه طومارنویسی و برگزاری نمایشگاه پرده‌های نقاشی شده است. علاوه‌بر آن چهار نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته در حوزه‌های نقالی و پرده‌خوانی و دو کارگاه انتقال تجربه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.