پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۳

اختتامیه بیست و دومین جشنواره «قلم زرین» برگزار شد؛

«محسن مؤمنی شریف» نشان «قلم زرین» را به خانه برد

محسن مومنی شریف در مراسم تکریم و معارفه رئیس «حوزه هنری»

سینماپرس: در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره «قلم زرین» نشان جشنواره در دستان برگزیدگان نشست.

به گزارش سینماپرس، در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره «قلم زرین» که همزمان با آیین پاسداشت روز قلم با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی، ادبی کشور و برگزیدگان این دوره در کتابخانه پارک شهر برگزار شد، برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.

بخش داستان کودک و نوجوان

کتاب پاک کن جادویی از زهرا اخلاقی و انتشارات جمکران

کتاب آتش در آشیانه اژدها به قلم رویا منوچهری

بخش شعر بزرگسال

کتاب شامِ اَوَد/ علیرضا قزوه / انتشارات شاعران پارسی زبان

بخش داستان بزرگسال

کتاب ماه و بلوط / محسن مؤمنی شریف/ انتشارات سوره مهر

بخش نقد و پژوهش ادبی

واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دورۀ پهلوی/ کامران پارسی‌نژاد/ انتشارات صاد

از متن تا معنا/ بتول واعظ - محمدرضا حاجی آقا بابایی/ انتشارات مهر اندیش

بخش شعر کودک

کتاب بهار از کوچ برگشت / بابک نیک طلب/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در ابتدای اختتامیه راضیه تجار، رئیس انجمن قلم ایران درباره تاریخچه جشنواره «قلم زرین» گفت: جشنواره «قلم زرین» بدون وابستگی به گروه و تشکیلات سیاسی وارد بیست و دومین دوره خود می‌شود. این جشنواره سن کمی ندارد. عدد بیست و دو نشان از برومندی آن دارد. در طول بیست و پنج سالی که از عمر انجمن قلم می‌گذرد، کارهای ارزشمند بسیاری شده است، که می‌توان به راه‌اندازی جشنواره «قلم زرین» اشاره کرد. این جشنواره از جشنواره‌های معتبر سالانه است و هر آنچه انتخاب می‌کنیم، مورد اقبال جشنواره‌های معتبر دیگر قرار می‌گیرد.

تجار ادامه داد: در آغاز کار انجمن قلم سه گروه شعر و داستان بزرگسال و نقد و پژوهش ادبی تشکیل شد. بعدها دو شاخه شعر و داستان کودک و نوجوان به آن اضافه شد. در هر دوره سعی شد از دبیری کارآمد بخصوص از اعضای انجمن برای جشنواره انتخاب شود. در نتیجه، سازوکار تعیین شود که هر سال از بین کلیه کتاب‌های سال قبل بهترین‌ها انتخاب شود.

در آخر رئیس انجمن قلم ایران ابراز امیدواری کرد که هر کدام از ما با بهترین انتخاب سبب ساختن آینده‌ای روشن برای ایران باشیم.

محمدرضا سرشار، بنیان‌گذار انجمن قلم ایران و نویسنده اهداف برگزاری جشنواره‌ها را برشمارد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها معمولاً با چهار هدف صورت می‌گیرد. اولین هدف شناسایی بهترین آثار منتشره شده در سال قبل و جذب مخاطب به سمت آثار برگزیده است. معمولاً هر جشنواره‌ای بر اساس سیاست خاص خود شروع به الگوسازی می‌کند. یعنی به شاعران و نویسندگان می‌گوید اگر شما می‌خواهید جزو برگزیدگان باشید، چه آثاری را تولید کنید.

سرشار ادامه داد: هر جشنواره‌ای چه بخواهد چه نخواهد باعث گرم نگه داشتن ادبیات می‌شود. البته جوایز جشنواره‌ها فقط بخشی از حق تحریر مولفان را جبران می‌کند. یک رمان سال‌ها طول می‌کشد تا نگاشته شود. نهایت حقوقی که عاید نویسنده شود، به اندازه حقوق یک کارمند است. اگر این جوایز از لحاظ مالی قابل توجه باشد، می‌تواند بخشی از زحمت یک نویسنده را جبران کند. البته جوایز نقدی جشنواره‌های خصوصی قابل توجه نیست، اما همینکه بتواند منجر به شاخص شدن یک کتاب از میان سایر آثار شود، کافی است. جشنواره «قلم زرین» جزو جشنواره‌های غیر دولتی است، که با تمام سختی‌ها دوام آورده است. خیلی‌ها از جشنواره‌ها مخصوصاً آن‌هایی که با سروصدا آمدند، وقتی کمک مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطع شد، دوام نیاوردند.

بنیان‌گذار انجمن قلم ایران افزود: چیزی که به عنوان عرف درآمده، تصور گرداننده جشنواره‌هاست که فکر می‌کنند هر کسی که شاعر و نویسنده شد، می‌تواند داور باشد. واقعیت این است که هر نویسنده و شاعری نمی‌تواند داور باشد. اگرچه نوشتن داستان و سرودن شعر کار خلاقانه است، اما داور باید نقد کردن بلد باشد. در نتیجه، گزینش جشنواره‌ها علمی از کار در نمی‌آید. اگرچه جایزه حق نیست، اما فضل است؛ عدالت حکم می‌کند جایزه به کسی که مستحق است داده شود.

در ادامه برنامه از حسین اسرافیلی، شاعر روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

جواد کامور بخشایش، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با اعلام این خبر که فراخوان بیست و دومین جشنواره «قلم زرین» در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد، گفت: در این دوره حدود ۴۱۰ اثر از سوی نویسندگان و ناشران به دبیرخانه جشنواره رسید. پنج گروه داوری همانند دوره‌های پیشین شکل گرفت، که می‌توان به گروه داستان بزرگسال، گروه داستان کودک و نوجوان، گروه شعر کودکان و نوجوان، گروه شعر بزرگسال و گروه پژوهش و نقد ادبی محتواها اشاره کرد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادی از شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور کرد و نسبت به سخنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری انتقاد کرد.

رمضانی با بیان اینکه زمان مشخص خواهد کرد که در دولت سیزدهم چه اتفاقاتی افتاده، تصریح کرد: آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی خواندن و مطالعه مفید بود، که البته به اجرا نرسید؛ اما می‌تواند جزو افتخارات دولت سیزدهم باشد. اگرچه برخی در شروع دولت جدید تلاش کردند دولت سیزدهم را دولت غیر فرهنگی جا بزنند. از طرفی، شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور شبکه پویایی است. در ایام اربعین رئیس جمهور بیش از ۱۰۰۰ برنامه اجرا کردیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر لزوم ابعاد فعالیت‌های انجمن قلم تاکید کرد و درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگرچه جمهوری اسلامی همیشه در پیچ تاریخی قرار دارد، اما وجود پیچ برای رشد و اعتلاست. وقتی مسیر رو به جلو وجود دارد، فراز و نشیب‌ها هم هست. رئیس جمهورمان به شهادت رسیدند؛ آن هم با خیلی از کارهای نیمه تمام. اما تقدیر اینگونه رقم خورد و تسویه حساب‌ بعضی‌ها کام ما را تلخ‌تر کرد. به دوستی می‌گفتم برگزاری انتخابات در عرض پنجاه روز خیلی سخت است. مثل خانواده عزاداری می‌ماند، که هنو ز در عزاست، ولی می‌گویند عروسی برگزار کن!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.