یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

کارگردان «گراند سینما» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

دچار «سوء مدیریت» به شدت سنگینی در سینمای کشورمان هستیم/ «بودجه سینما» در باتلاق فرو می رود/ «فارابی» بدل به یک جسد متحرک شده است!

حسن هدایت

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمای بلند داستانی در دولت چهاردهم به ویژه آثار مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیک جنگل» و «آتش در زمستان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: قبل از هر چیز باید بگویم اگر اوضاع سینما بدتر نشود قطعاً بهتر نخواهد شد! با اینکه این مدیر از ارشاد برود و آن مدیر بیاید قرار نیست هیچ تغییری حاصل شود و این نکته ای که بنده عرض می کنم حاصل سال ها کسب تجربه در سینمای کشورمان است.

وی ادامه داد: ما باید ببینیم اساساً سینما زنده خواهد ماند یا در غرقاب فیلم های سخیف و مبتذل گرفتار خواهد ماند؟ این سینمایی که ما امروز شاهدش هستیم سینمایی نیست که هنرمندان قدیمی و دغدغه مند و متعهد در پی آن بودند.

هدایت سپس با بیان اینکه بودجه سینما در باتلاق فرو می رود خاطرنشان کرد: اغلب بودجه ها در راه هایی خرج می شوند که مقداری از آن متظاهرانه و شو است و مقداری اش منافع شخصی است و نصیب اشخاص می شود. ما عملاً دچار سوء مدیریت به شدت سنگینی در سینمای کشورمان هستیم.

این سینماگر پیشکسوت تصریح کرد: شما به همین پیشینه بنیاد سینمایی فارابی نگاه کنید ببینید چند سال است که بدل به یک جسد متحرک شده است؟ این نهاد عملاً از بین رفته و کارکرد خود را از دست داده و هیچ نقش سازنده و موثری در سینما ندارد. این نهاد بودجه بسیار خوبی دارد اما این بودجه ها در آنجایی که باید مصرف شوند خرج نمی شوند درست مانند سایر نهادها و ارگان های فرهنگی که بودجه خوبی دارند اما عملکردشان در حد صفر است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «بیگانه ای در شهر» تأکید کرد: شما به بودجه عظیم و حیرت انگیز سازمان تبلیغات اسلامی نگاه کنید اما از آن سو ببینید که عملکردش در حوزه سینما در حد صفر است. الآن عملکرد سوره که شاخه ای از ارگان است چیست؟ یک دوره ای فیلم های درخشان و موسیقی های ماندگار و کتاب های با ارزش تولید می کردند اما امروز چه چیز تولید می کنند؟ واقعاً معلوم نیست بودجه این نهاد و نهادهای مشابه صرف چه می شود!

وی تأکید کرد: نکته مهمی که ما نباید فراموش کنیم این است که مدیریت در کشور ما مبتنی بر سیستم نیست، مبتنی بر فرد است. اگر مدیری با عرضه و دلسوز باشد اندکی جنب و جوش به وجود می آید و اگر بی تفاوت باشد جنب و جوشی حاصل نمی شود. در واقع سیستم چرخ را جلو نمی برد و این آدم ها هستند که همه چیز را پیش می برند و مدیریت نهادینه نیست و متکی به افراد است.

هدایت در خاتمه این گفتگو افزود: من فقط می توانم آرزو کنم که در دولت جدید دیگر شاهد تولید انبوه فیلم های پرت و پلا نباشیم؛ متأسفانه سلیقه مردم با این فیلم ها به شدت فرو افتاده و حیف است که سینما از موقعیت و جایگاه خود به درستی استفاده نمی کند. ما باید آگاه باشیم که مردم با این خوراک ها مسموم می شوند و این مسمومیت قطعاً تقصیرش به گردن یکایک مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.