چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

«محسن علی اکبری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«راهپیمایی عظیم اربعین» بزرگترین اتفاق قرن فعلی است/ متأسفانه بهره برداری هنری از این مناسک بسیار کم و ضعیف است/ هر کاری در این حوزه کردیم به شدت به صورت گذرا و عبوری بوده!

امام حسین علیه السلام؛ اربعین حسینی

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در خصوص بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی در ترسیم هنرمندانه اربعین حسینی (ع) با سینماپرس گفتگو کرد.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «اصحاب کهف» و «مریم مقدس (س)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در خصوص اربعین حسینی (ع) در حوزه فرهنگ و هنر زحماتی کشیده شده اما متأسفانه هیچ گاه این زحمات اثرگذار و ماندگار نبوده؛ ما در واقع هر کاری در این حوزه کردیم به شدت به صورت گذرا و عبوری بوده و این در حالی است که باید با نگاه ویژه به این حوزه ورود کرد.

علی اکبری سپس با بیان اینکه کارهایی که در خصوص اربعین حسینی (ع) تولید شده هیچ گاه در شأن این مراسم عظیم نبوده است تصریح کرد: آنچه که ما بتوانیم بگوییم توقع مردم مسلمان و انقلابی و هنرمندان متعهد را برآورده کرده را شاهد نبودیم و مدیران فرهنگی باید تدبیری اندیشه کنند تا آثار ماندگاری در این حوزه تولید شود.

این سینماگر تأکید کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) بزرگترین اتفاق قرن فعلی است؛ حکومت و دولت هزینه های سنگینی برای برگزاری این راهپیمایی عظیم متحمل می شوند اما متأسفانه بهره برداری هنری از این مناسک بسیار کم و ضعیف است.

وی یادآور شد: بنده به عنوان کسی که ۴۲ سال است در این حوزه کار می کنم با صدای بلند می گویم که هیچ گاه کار تأثیرگذار تصویری در این حوزه ندیدم؛ اغلب آثاری که تولید شدند فیلمنامه منسجمی نداشتند و تیم حرفه ای در پشت تولیدشان نبوده است. متأسفانه خروجی های این آثار هیچ گاه درخور تحسین و در شأن و عظمت اربعین حسینی (ع) نبوده اند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «یاسین» و «کتاب قانون» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما راه چاره برای برون رفت از این موضع انفعالی و تولید آثار درخشان در این حوزه چیست گفت: مسئولان سینما و تلویزیون و... باید از گروه های حرفه ای تر و متخصص در حوزه تولید آثار تصویری استفاده کنند؛ باید این همت در آن ها وجود داشته باشد که در همه حوزه ها از سینمای مستند گرفته تا کوتاه و فیلم بلند داستانی و... تولید اثر داشته باشند.

علی اکبری متذکر شد: دولت که این همه برای برگزاری راهپیمایی اربعین هزینه می کند می تواند بخشی از این بودجه را به تولید کالاهای فرهنگی و هنری اختصاص دهد. دولت باید از همه هنرمندان برای تولید آثار اربعینی دعوت به کار کرده و از آن ها حمایت مالی کند. در واقع این وظیفه دولت است که مشوق های لازم را به وجود آورد تا فیلمسازان برای تولید این قبیل کارها ترغیب و تشویق شوند و تولید این آثار را پشت گوش نیندازند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: اربعین حسینی (ع) زبان و مفهومی جهانی دارد و ما باید در پی تولیداتی باشیم که بتواند این راهپیمایی عظیم را به یکایک مردم دنیا بشناساند.