سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶

کارگردان «مشکل گیتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«ژانر» در «سینمای ایران» فراموش شده/ «وزیر ارشاد» به «سینما» اهمیت بدهد و وضعیت آشفته «تولید» و «توزیع» را ساماندهی کنند

بهرام کاظمی

سینماپرس: بهرام کاظمی کارگردان سینما در پی انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در خصوص سوابق و برنامه های وی با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «از صمیم قلب» و «شبی در تهران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: اولین انتظار سینماگران از آقای وزیر این است که به هنر سینما اهمیت بدهند و وضعیت آشفته تولید و توزیع را ساماندهی کنند.

وی در همین خصوص ادامه داد: بنده سال های متمادی است که عضو انجمن تهیه کنندگان و کارگردانان هستم و با شناختی که از این حوزه دارم عرض می کنم که سینمای مستقل سال ها است به حاشیه رفته و وزیر ارشاد باید مانع به حاشیه راندن سینماگران مستقل شود.

کاظمی تأکید کرد: یکی از دلایل به حاشیه رفتن سینمای مستقل این بود که مسئولان فرهنگی و سینمایی دولت فخیمه سابق می گفتند که ما به تهیه کنندگان و کارگردانان وام نمی دهیم و خود فیلمسازان باید تهیه کننده بیاورند. تمام این ها به آن دلیل بود که می خواستند سینماگران مستقل را بیش از پیش به حاشیه ببرند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: امروزه بیش از ۷۰ درصد از میزان فروش سینماهای کشور برای تهران و ۲-۳ شهر بزرگ دیگر نظیر اصفهان و شیراز و مشهد است و مابقی شهرها یا فاقد سالن سینما هستند و یا اصلاً سینماهای شان مخاطبی ندارد از این رو توقع می رود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم تدبیر جدی برای رشد و توسعه زیرساخت های سینما داشته باشد و به مقوله مهم سالن سازی فکر کند.

وی متذکر شد: امروز صدها شهر مهم در کشور اصلاً سالن سینما ندارند. شما در همین خطه شمال کشور از نوشهر تا ساری بروید و بشمرید که چند سالن سینما وجود دارد! به جز یکی دو سینما در شهر آمل یا بابلسر و... سالن سینمایی نمی بیند و این در حالی است که هر شهر حداقل به یک سالن سینما نیاز دارد و این وظیفه دولت است که این مهم را اجرایی کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «هدف» و «پادزهر» افزود: فاجعه بار آنجا است که از همین فروشی هم که امروزه برخی به آن افتخار می کنند بیش از ۸۰ درصد متعلق به سینمای کمدی است! ژانر در سینمای ایران فراموش شده و به همین دلیل هم بخش اعظمی از مردم که فیلم باب سلیقه خود را در سینماها پیدا نمی کنند عطای حضور در سینما را به لقایش بخشیده اند!

کاظمی سپس با طرح این پرسش که فیلم های ارگانی چه فایده ای برای سینما داشته اند؟ تصریح کرد: در این سال ها این همه فیلم ارگانی ساخته شدند و بودجه های عظیم بیت المال را به باد دادند و در اکران هم شکست سنگینی متحمل شدند. بدیهی است که وزیر ارشاد جدید باید جلوی این اتفاق شوم را بگیرد.

وی متذکر شد: علاوه بر این باید از بزرگان و پیشکسوتان سینما دعوت شود که پا به میدان بگذارند و دوباره در سینمای ایران کار کنند.

این هنرمند افزود: از سوی دیگر امیدوارم در دولت جدید مسأله کپی رایت و ممیزی و قاچاق فیلم ها نیز جدی گرفته شود. در همین سال های اخیر تعداد زیادی فیلم قاچاق شده که از جمله آن ها می توان به «شب، داخلی، دیوار»، «برادران لیلا»، «تفریق» و... اشاره کرد. این ها همه برای سینمای ایران درد است و ما توقع داریم که وزیر جدید مرهمی بر این دردها باشند.

کاظمی در خاتمه این گفتگو افزود: ما امیدواریم اوضاع بهتر شود یا حداقل بدتر نشود! بنده بار دیگر تأکید می کنم که فیلم های ارگانی بودجه زیادی می بلعند و در اکران فروش نمی کنند؛ امیدوارم آقای وزیر جلوی این ریخت و پاش ها را بگیرند و اجازه ندهند تا چنین اتفاقاتی مجدداً تکرار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.