یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹

نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» برگزار شد؛

چکشیان: می‌خواستیم سنگ بنایی را برای برگزاری یک رویداد مستمر بگذاریم

نشست خبری «اولین دوره جشنواره - فرهنگی هنری اتقان»

سینماپرس: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، دبیر ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار و دبیر جشنواره در سالن مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز یکشنبه هجدهم شهریورماه، محمد چکشیان (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، مجتبی نورانی (دبیر ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار) و محمدرضا باقری (مدیرعامل سوره مهر و دبیر جشنواره) در نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» به تشریح اهداف و برنامه‌های این رویداد پرداختند.

تلاش مسئله ما در معاونت کار و امور اجتماعی است

در ابتدای برنامه محمد چکشیان (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین جشنواره «اتقان» گفت: سوال این است که چرا باید به مقوله فرهنگ و کار بپردازیم. تلاش مسئله ما در معاونت کار و امور اجتماعی است. این موضوع در وزارت کار و امور اجتماعی عنوان شده بود که در ادامه، درباره‌اش صحبت شد.

او افزود: ما در ابتدای این حرکت بستری برای ارزیابی مطالعه و گفتگوهای نخبگانی ایجاد کردیم. در اولین مرحله چرایی و چیستی مطرح بود. بعد هم مطالعات کتابخانه‌ای انجام شد و۲۴ مولفه تبین و ارسال شد که «تعاون و کار گروهی» و «یادگیرندگان و کار» دو مورد از آنهاست.

ارتقای ۲۴ مولفه دغدغه مهم دیگر ماست

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه توضیحاتش گفت: بحث بعدی که مطرح شد و به آن پرداختیم، ارتقا مولفه‌ها بود. موضوعاتی مثل رابطه بین در آمد و مخارج یا رابطه شبکه رهبری مدیران»، «رابطه احساس شغلی در فرهنگ کار» و موارد دیگر.

او افزود: مسئله بعدی پیامدهای فرهنگ کار است که این هم مورد توجه است. و باید گفت رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تاکید داشته‌اند که مسئله اصلی ما در حال حاضر، ‌ مشکل اقتصادی است.

ایجاد یک سند برای ارتقای فرهنگ کار و تلاش

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد مهم، فرهنگ و کار و تلاش است، بیان کرد: بحث دوم که مهم هم هست، موضوعیت داشتن کار است. کار باید برای فرد مقوله‌ای تربیت کننده باشد و از چنین خاصیتی برخوردار باشد. برای پرداختن به این موارد و بر اساس این مفهوم اولیه بود که سندی تنظیم و ابلاغ شد. برای اجرای این سند نقش مدیریت و راهبری را مد نظر قرار دادیم.

چکشیان تاکید کرد: سند چهار راه برد دارد که جریان فرهنگ کار را ارتقا می‌دهد.

مشکل کارفرما عدم وجود نیروی کار آماده است

او بیان کرد: الان مشکل کارفرما نیروی کار آماده است. از طرفی نیروی کار هم دنبال کار است، ‌ آن هم کار متناسب و به صرفه. برای پرداختن به این موضوع جریان نهضت مهارت آموزی را داریم که الان فعال است. مسئله دوم ارزش و منزلت کار است و مسئله بعد تلاش بر اساس درآمد است. اشتغال‌پذیری مشکل اصلی امروز ماست. یکی دیگر از این موارد نیز جریان پشتوانه‌های فکری و نظری است.

چکشیان بیان کرد: دومین موضوع نهادسازی و شبکه‌سازی است. سومین موضوع نیز جریان‌سازی هنری و رسانه‌ای است که ماهیت آن تولید محتوا بر اساس خواست جامعه است. چهارمین مورد الگوسازی است. باید از ذهنیت به عینیت برسیم و شاخص‌ها باید به عنوان الگو معرفی شوند. و در دل همین روند است که جشنواره «اتقان» را داریم. تا به این واسطه یکی از روش‌های مهم تولید محصولات فرهنگی را با اکران، توزیع و برگزاری ایجاد کنیم و به این ترتیب بر جامعه تاثیر بگذاریم. اینگونه شد که ما با حوزه هنری برای برگزاری این رویداد همکاری کردیم و حال در مراحله داوری آثار و انجام امور اختتامیه هستیم که بیست و ششم شهریورماه برگزار خواهد شد.

چکشیان در پاسخ به یکی از خبرنگاران در رابطه با وضعیت کسب و کارهای مجازی اعم از خرید و فروش ارز دیجیتال و غیره گفت: تعریف اشتغال بحثی مفصل است و در وزارت کار برایمان جدی است. جریان‌های مختلف و تحولات دیجیتال هم مورد توجه ماست و سوالاتی درباره آینده مشاغل مطرح است. در کارخانه‌ها تحقیق توسعه قوی داریم و در این زمینه در تراز جهانی هستیم. جشنواره‌ای هم داریم که قدمتی سی ساله دارد و محوریت آن کارگران هستند. طی این رویداد از کارگران نخبه تجلیل می‌شود. به واسطه این رویداد در سه سال اخیر حدود ۱۲۲هزار کار نخبه معرفی شده‌اند.

ایجاد بخش‌های موسیقی و سینما در دوره‌های بعد

چکشیان در پاسخ به ایلنا، مبنی بر اینکه چرا موسیقی و سینما و هنرهای بصری دیگر در اولین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» جایی ندارند، بیان کرد: ما می‌خواستیم در اولین دوره به همه حوزه‌ها ورود نکنیم. حتی تئاتر نیز در ابتدا در میان برنامه ها جایی نداشت و دوستان خواستند که چنین بخشی را هم ایجاد کنیم. ما در واقع می‌خواستیم سنگ بنایی را برای برگزاری یک رویداد مستمر بگذاریم. انشالله با نظر دوستان موسیقی و سینما در ادوار بعدی در جشنواره مورد توجه خواهند بود.

باقری (دبیر جشنواره) نیز در ادامه پاسخ چکشیان، بیان کرد: ما دوره‌های بعد را هم داریم و آنچه در وزارت کار مصوب شده برگزاری دوره‌های بعد است. نمی‌توانستیم در مدت زمانی کوتاه فیلم و موسیقی هم داشته باشیم. چون اختتامیه از خرداد به تعویق افتاد.

او بیان کرد: بله این رویه و بهره‌گیری از هنرهای دیگر ایجاد خواهد شد. شعرها و ترانه‌های شرکت‌کنندگان می‌توانند موسیقی شوند. یا می‌توانیم از داستان‌های ارسالی و برگزیده به عنوان قالب‌هایی برای فیلمنامه آثار کوتاه استفاده کنیم. انشالله در آینده جشنواره جامعی خواهیم داشت.

گزارشی از جشنواره

در ادامه نشست محمدرضا باقری (دبیر جشنواره) نیز گفت: از اهالی رسانه‌ها ممنونم و اگر جشنواره «اتقان» صدایش به گوش مخاطب نرسد، الکن خواهد بود. با وجود شماست که چنین اتفاقی رقم می‌خورد. شما اهالی رسانه هستید که بخشی از کار تولید فرهنگی ما را به مخاطبان می‌رسانید.

وی در ادامه درباره روند برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» توضیحاتی داد. او گفت: آخرین روزهای اسفند فراخوان صادر شد و برای اعلام آخرین مهلت ارسال با مقداری جابجایی (در پس شهادت رئیس جمهور) مواجه شدیم؛ لذا بیستم مرداد را برای آخرین مهلت ارسال آثار در نظر گرفتیم و قرار شد اختتامیه بیست و ششم شهریورماه در سالن اندیشه برگزار شود که این اتفاق در تاریخ مقرر رخ خواهد داد.

او با بیان اینکه جشنواره بخش‌های جانبی هم دارد، گفت: برنامه در حلقه رندان را داریم که اغلب هنرمندان و مخاطبان آن را می‌شناسند. این رویداد حال مختص جشنواره ه در تالار مهر برگزار می‌شود. نمایشگاه‌های تجسمی را داریم که با آیین معرفی برگزیدگان در روز اختتامیه برگزار خواهد شد. نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی هم در محوطه حوزه و سالن‌های مربوطه اجرا می‌شوند.

باقری گفت: بیش از ۲۵۰۰اثر دریافت کردیم که شامل: ۱۷۸پوستر، ۹۴۶تک عکس، ۲۸۵کارتون، ۹۶مجموعه شامل ۱۰۰۱عکس، ۱۷۰شعر، ۱۰۱نثر طنز، ۲۵اجرای استنداپ، ۶۰نمایش خیابانی هستند. در این میان بیشترین اثرها از تهران خراسان رضوی و کمترین از کردستان بوده است.

او در ادامه ضمن معرفی داوران بخش‌های مختلف که در سایت مربوطه درباره‌شان توضیحات لازم ارائه شده، گفت: آثار برگزیده تجسمی با همکاری شهرداری در سطح شهر نمایش داده می‌شوند؛ ‌ ضمن اینکه آثار نمایشی علاوه بر اجرا در حوزه، در کارگاه و کارخانه‌ها اجرا می‌شوند.

در پایان از پوستر نخستین جشنواره «اتقان» رونمایی شد.

گفتنی است جشنواره «اتقان»، رویدادی فرهنگی-هنری است که با محوریت ارتقای فرهنگ کار و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ کار، توسط معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده و نخستین دوره آن در چهار بخش هنرهای تجسمی (پوستر، کارتون و عکس) طنز (شعر، نثر و استندآپ کمدی) شعر (داستانک و داستان کوتاه) و هنرهای نمایشی (تئاتر خیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای) در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.