یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

تهیه‌کننده «ترک عمیق» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» باید «چرخه اقتصادی» خود را حفظ کند/ این دیدگاه که باید جلوی فروش «فیلم‌های کمدی» را گرفت اشتباه است/ بازگشت به «تلویزیون» بسیار دشوار شده است

فتوکال فیلم ترک عمیق؛ محسن چگینی

سینماپرس: «محسن چگینی» با انتقاد نسبت به جبهه گیری هایی که سینمای کمدی با آن مواجه است؛ گفت: در مورد فیلم‌های کمدی و فیلم‌هایی که امروزه فروش بالایی دارند و سینمای ایران را تسخیر کرده‌اند، فکر می‌کنم این دیدگاه که باید جلوی فروش آن‌ها را گرفت، اشتباه است. سینما باید چرخه اقتصادی خود را حفظ کند، زیرا این چرخه باعث رشد سینماداری می‌شود و سینماداری نیز به افزایش فرصت اکران برای فیلم‌های متعدد کمک می‌کند. بنابراین، ما باید از این روند استقبال کنیم.

«محسن چگینی» که امسال با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «ترک عمیق» در «چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر» حضور داشت؛ در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس و در پاسخ به این پرسش که آیا سینمای کمدی با رکود ایده و اشباع مواجه شده است، بیان داشت: در مورد تمام شدن ایده‌ها در سینما، باید بگویم که این موضوع فقط به سینمای ایران محدود نمی‌شود؛ بلکه در سینمای جهان نیز ایده‌های جدید کمتر شده‌اند. اگر فیلم‌ها را دنبال کنید، مثلاً گلادیاتور ۲ که یک کارگردان مطرح ساخته است، می‌بینید که چندان بهتر از قسمت اول نیست و تقریباً همان مسیر را طی می‌کند. در کل، سوژه‌ها در سینما تکرار می‌شوند، اما با تغییرات و تحولاتی که در جوامع رخ می‌دهند، شکل جدیدی پیدا می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل، من اعتقاد ندارم که ایده‌ها تمام می‌شوند. سینما به هر حال ادامه پیدا می‌کند و آینده نیز نامشخص است. اگر اکنون جست‌وجو کنید، می‌بینید که هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند شکل سینما و سریال در آینده تغییر خواهد کرد، اما این موضوع مربوط به آینده است.

چگینی همچنین با انتقاد نسبت به جبهه گیری هایی که سینمای کمدی با آن مواجه است؛ اظهار داشت: در مورد فیلم‌های کمدی و فیلم‌هایی که امروزه فروش بالایی دارند و سینمای ایران را تسخیر کرده‌اند، فکر می‌کنم این دیدگاه که باید جلوی فروش آن‌ها را گرفت، اشتباه است. سینما باید چرخه اقتصادی خود را حفظ کند، زیرا این چرخه باعث رشد سینماداری می‌شود و سینماداری نیز به افزایش فرصت اکران برای فیلم‌های متعدد کمک می‌کند. بنابراین، ما باید از این روند استقبال کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اما موضوع دیگری هم وجود دارد؛ ما باید تلاش کنیم که کیفیت فیلم‌ها افزایش پیدا کند، نه اینکه صرفاً جلوی فروش برخی از آن‌ها را بگیریم.

این تهیه کننده پرکار در دو دهه ۸۰ و ۹۰ تلویزیون همچنین در خصوص عوامل رویگردانی برخی از رشد یافتگان در تلویزیون با رسانه ملی و اقبال و چرخش آنان به پلتفرم های نمایش خانگی، بیان داشت: طی این سال‌ها، پس از تغییراتی که در تلویزیون رخ داده است، اولا تلویزیون گام اول را خودش برداشته است. یعنی اول از همه خودِ تلویزیون متخصصان را کنار گذاشته است. افرادی که در ژانرهای مختلف فعال بودند، ابتدا توسط خود تلویزیون طرد شدند و بعد جذب شبکه نمایش خانگی شدند، زیرا آن فضا آزادتر و راحت‌تر بود. طبیعی است که برگرداندن آن‌ها به تلویزیون کار سختی باشد. به نظر من، تلویزیون در قدم اول خودش باعث شد که افراد حرفه‌ای از آن فاصله بگیرند.

«محسن چگینی» در پایان این گفت و گو و در پاسخ به احتمال بازگشت به تلویزیون خاطرنشان کرد: خیلی سخت شده است. تلویزیون هنوز اهمیت دارد، اما بازگشت به تلویزیون، بسیار دشوار شده است. برای این کار، تغییرات زیادی باید انجام شود و نگاه‌ها نیز باید عوض شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.