یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰

دبیر سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران:

«حوزه هنری» و «سازمان تبلیغات اسلامی» باید به فکر راه‌اندازی «موزه هنر انقلاب» باشند تا آثار هنرمندان به صورت دائمی نمایش داده شوند

مینا صدری

سینماپرس: دبیر سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به اینکه مضامین مختلف در قالب شعر و ادبیات و حتی نقاشی و نگارگری به نسل جدید منتقل می‌شود، بیان کرد باید به فکر ارتقای آموزش در هنرستان‌ها باشیم.

به گزارش سینماپرس، مینا صدری هنرمند نگارگر و مدرس هنر در دانشگاه درباره لزوم برگزاری نمایشگاه‌های نگارگری با مضامین مناسبتی به مهر اظهار کرد: خیلی از آثار نگارگری باید در فضاهای موزه‌ای نگهداری شوند چراکه من به عنوان یک استاد دانشگاه، فکر می‌کنم اگر هر زمان نیاز به تماشای این آثار باشد، باید بتوانم دانشجویانم را برای تماشای آثار بیاورم. اینکه آثار نگارگری به صورت مقطعی نمایش داده می‌شوند، بد نیست اما حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی باید به فکر راه‌اندازی موزه هنر انقلاب باشند تا آثار هنرمندان به صورت دائمی نمایش داده شوند وگرنه برگزاری نمایشگاه‌های مقطعی شاید به نوعی تلنگری به مخاطبان محسوب شود اما افراد دغدغه‌مند از تماشای آثار باز می‌مانند.

وی درباره انتقال مفاهیم انقلابی و آموزش هنر به دانشجویان و هنرجویان گفت: فکر می‌کنم خیلی از آموزش‌ها باید از دوره هنرستان شکل بگیرد، یعنی قبل از اینکه بخواهیم به صورت مداوم، مقاطع تحصیلات تکمیلی را توسعه دهیم باید به فکر ارتقای آموزش در هنرستان‌ها و زمان طلایی نوجوانان و جوانان باشیم. در واقع باید آن مقطع را دریابیم چون در مقاطع پایین‌تر خیلی راحت‌تر می‌شود ارزش‌ها و دیدگاه‌ها را برای نوجوانان تشریح کرد تا مقاطع بالاتر که ذهن‌شان شکل گرفته است.

صدری پیشنهاد داد: فکر می‌کنم بد نیست خیلی از نهادها و مراکز هنری، هنرستان داشته باشند تا هنرمندانی که در این مراکز حضور دارند بتوانند دانش و هنر خود را به نسل جوان منتقل کنند.

وی همچنین درباره مضامینی که باید به نسل جدید انتقال پیدا کند، تصریح کرد: معتقدم خیلی از این مضامین باید در قالب شعر و ادبیات منتقل شوند، همان طور که قدمای ما نیز می‌دانستند باید با چه رویکردی مضامین را آموزش دهند که مردم به راحتی پذیرای آنها باشند.

این هنرمند نقاش و نگارگر در پایان گفت: ادبیات و مضامین ادبی در آموزش هنر بسیار کاربردی است برای مثال داستان سیاوش، مظهری از یک شهید است یا زال مظهری از یک فرد با کمالات است به شکلی که مبنای خیلی از شخصیت‌های با کمال در آثار مختلف بر اساس شخصیت زال طراحی شده‌اند. می‌توانم بگویم حماسه شاهنامه فردوسی همان حماسه شهدای ماست که اگر آن را بشناسیم و با چنین رویکردی وارد شویم، می‌توانیم جایگزین‌ها را پیدا کنیم و نگارگری و نقاشی معاصر چیزی جز پیدا کردن این ارتباطات نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.