«محمدرضا کریمیصارمی» معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به سیاستهای این مجموعه و برنامه های آتی کانون پرورش فکری در زمینه تولید آثار نمایشی و سینمایی اظهار داشت: سیاست کلان کانون در حوزه سینما، تولید فیلمهای محتوایی و ارزشی است. برای مثال، فیلم «در آغوش درخت» به موضوع خانواده میپردازد و آثار دیگر مانند «بچه زرنگ» موضوعاتی مرتبط با عدالت اجتماعی را مطرح میکنند. هر یک از فیلمهای تولید شده، پیامی فرهنگی یا تربیتی خاص را دنبال میکنند. در زمینه جریانات غزه هم ما آمادگی همکاری داریم اما تا کنون فیلمنامه ی خوبی ارائه نشده است.
وی افزود: ما با تمام توان در این مسیر فعالیت میکنیم، اما محدودیتهای مالی و عملی اجازه نمیدهد همه فعالیتهای ۶۰گانه کانون صرف سینما شود. تولید کتاب، برنامههای سرگرمی و فعالیتهای مراکز کانون همچنان در اولویت هستند.
صارمی همچنین در پاسخ به چرایی توجه بیشتر کانون به ژانر نوجوان نسبت به کودک تصریح نمود: در خصوص سینمای نوجوان، کانون توجه ویژهای به این گروه سنی دارد. برخلاف حوزه کودک که فعالیتهای بیشتری در کشور صورت میگیرد، تولیدات نوجوان محدود است. کانون تلاش کرده است تا با تولید رمان، بازی و فعالیتهای گروهی، مخاطب نوجوان را جذب مراکز خود کند. به این ترتیب، اگر فیلمنامهای خوب برای کودک یا نوجوان وجود داشته باشد، کانون آن را تولید خواهد کرد؛ اما اولویت، توسعه محتوای مرتبط با نوجوان است، به ویژه در حوزه ادبیات و آموزش.
معاون تولید کانون پرورش فکری همچنین در پاسخ به انتقادهایی نسبت به تعداد محدود آثار تولید شده توسط این مجموعه بیان کرد: کانون در حوزه ساخت فیلم وظیفه اش را به خوبی انجام داده و در سه سال اخیر عملکرد قابل توجهی داشته است. این نهاد هر سال دو تا سه فیلم تولید کرده، سریال ساخته و هم اکنون دو سریال در دست تولید دارد که یکی به زودی پخش خواهد شد. همچنین انیمیشن «بچه زرنگ ۲» در حال تولید است و پروژه «راز جنگل» مراحل پایانی خود را میگذراند.
صارمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سینمای کودک نسبت به گذشته اعتبار و جایگاهش را از دست داده بیان کرد: سینمای کودک بر خلاف ادعا ها اصلا رو به افول نیست. در حال حاضر، سینمای کودک فعال است و هر ماه یک فیلم کودک روی پرده میرود. ماندگاری فیلمها نیز با گذر زمان شکل میگیرد؛ همانگونه که فیلم «بچههای آسمان» ماندگار شد، دیگر آثار نیز با نمایش مستمر در تلویزیون و پلتفرمها به مرور زمان جایگاه خود را پیدا خواهند کرد. برای مثال، «بچه زرنگ» با تولید قسمتهای جدید، ماندگاری خود را افزایش داده و «کلاه قرمزی» نیز پس از پخش سریال تلویزیونی، ماندگار شد.
وی تاکید کرد: سینمای رئال کشور ما کاهش کیفیت نداشته، اما در سینمای کودک نیز همانند سینمای بزرگسال، آسیبهایی وجود دارد. رشد سینمای طنز در بزرگسالان بر آثار فرهنگی تأثیر گذاشته و در سینمای کودک نیز میتوان نمونههایی از این آسیبها مشاهده کرد. با این حال، تولیدات قابل توجهی همچون «در آغوش درخت» نشان میدهد که فیلمهای کودک با محتوای ارزشمند همچنان تولید میشوند.
معاون تولید کانون پرورش فکری با بیان این مطلب که فیلمهای موزیکال کودک که عمدتاً عناصری سرگرمکننده و تجاری را اضافه میکنند، صرفاً به امید افزایش فروش ساخته میشوند؛ اما تجربه نشان داده این رویکرد به موفقیت تجاری یا ماندگاری محتوا منجر نمیشود؛ اظهار داشت: در مقابل، فیلمهای معناگرا و محتوایی نه تنها در سطح بینالمللی موفق عمل میکنند، بلکه جوایز دریافت میکنند، در اکران موفقاند، و حتی به سرفصلهای آموزشی و پژوهشی تبدیل میشوند. این امر نشان میدهد سینمای کودک نیازمند برنامهریزی دقیق، هدایت و حمایت سازمانی است. ساخت فیلم برای کودکان نباید صرفاً سرگرمی تلقی شود، بلکه میتواند ابزاری برای آموزش و انتقال ارزشها باشد.
صارمی با انتقاد از وضعیت اکران سینمای کودک بیان کرد: نزدیک به ۲۰ میلیون دانشآموز در کشور وجود دارد و منطقی است که یکچهارم سالنهای سینما به آنها اختصاص یابد، اما چنین امکانی فراهم نیست. نتیجه آن، آسیب به اکران و عدم دیده شدن آثار است.
«محمدرضا کریمی صارمی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: رشد اخیر سینمای طنز نیز بر فیلمهای فرهنگی تأثیر گذاشته است. برای استمرار و دیده شدن فیلمهای فرهنگی، فراهم کردن شرایط مناسب اکران و پخش ضروری است. در غیر این صورت، آثار علیرغم کیفیت بالا دیده نمیشوند و فیلمسازان ناراضی خواهند بود. بنابراین، افول سینمای کودک بیشتر به محدودیتهای اکران و سالنها مربوط است و نه به کیفیت تولید، زیرا طی دو سال گذشته چندین انیمیشن با کیفیت روی پرده رفتهاند.
ارسال نظر