دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

ایل‌بیگی: نظم انجمن سینمای جوان در مدیریت قبلی قابل‌کتمان نیست/ سیستم آموزشی از دانشگاهی به کارگاهی تغییر می‌کند

حبيب ایل بیگی*

حبیب ایل‌بیگی؛ مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به پرسش سینماپرس اظهار داشت: همچنان در حال آسیب‌شناسی وضعیت انجمن هستیم، اما می‌توان گفت که در مدیریت قبلی انجمن به ظاهر نظمی ایجاد شده که بخش‌هایی از آن قابل کتمان نیست.

حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این پرسش که زمان تحویل گرفتن مسئولیت در انجمن، این بخش چه وضعیتی داشت، اظهار کرد: کار آسیب‌شناسی وضعیت انجمن را از ابتدای ورود آغاز کردیم و اقدامات در این زمینه همچنان ادامه دارد، آنچه در این مدت به دست آمده نشان می‌دهد که در دوره قبل، به ظاهر نظمی ایجاد شده و بخش هایی از آن قابل کتمان نیست اما در باطن شرایط به گونه دیگری است.

وی با اشاره به جلساتی که با فیلمسازان، پیشکسوتان انجمن در تهران و شهرستان ها، هنرجویان، مدرسان و مسئولین دفاتر در این مدت داشته، گفت: با این افراد گفتگوهایی داشتیم و از آنان خواستیم نظرشان را درباره وضع موجود در انجمن بیان کنند تا به این ترتیب دریابیم که در چه مواردی گلایه و اشکالاتی وجود دارد.

ایل‌بیگی درباره گلایه های مذکور توضیح داد: از ابتدای فعالیت انجمن سینمای جوانان هیچ گاه برنامه این نبود که این نهاد همانند دانشگاه رفتار کند، اساس کار آموزش کوتاه مدت فیلمسازی و در نتیجه بالا بردن مهارت فیلمسازی افراد بود، اما در دوره قبل برخی مسائل در این زمینه تغییر کرد و تلاش شد انجمن در زمینه آموزش تبدیل به دانشگاه شود. همین موضوع گلایه اساتید و هنرجویان را به همراه داشته است. اغلب اعتراض نسبت به کاربردی نبودن و طولانی بودن این شکل آموزش  است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان با بیان اینکه باید آموزش‌های انجمن کارگاهی باشد، تصریح کرد: هنرجویان باید بتوانند بعد آموزش فیلم بسازند، اما در حالی که در حال حاضر این ملاک تغییر کرده وکسب نمره اصل شده است.

ایل‌بیگی با اشاره به این که هنوز برای قضاوت کلی زود است عنوان کرد: موارد ذکر شده برخی از مشکلاتی است که در حال حاضر در انجمن وجود دارد، اما آسیب شناسی های ما ادامه دارد و مسائل همچنان در دست تحقیق بررسی هستند تا با شنیدن نظرات افراد مختلف مرتبط با انجمن به ابعاد دیگر اشکالات احتمالی پی ببریم و البته راهکاری بیابیم که در مسیر اشتباه قدم نگذاریم.

وی با اشاره به این موضوع که بخش دیگر مشکلات موجود در انجمن به عرضه بین المللی فیلم ها بازمی گردد توضیح داد: انجمن سینمای جوان در عرصه بین الملل فیلم کوتاه در طول سالهای دور تر موفقیت بسیاری کسب کرده بود، اما در حال حاضر در این زمینه جایی ایستاده ایم که مناسب نیست. تا آذر ماه ۹۲ براساس گزارش مدیر بخش بین‌الملل انجمن حدود ۲۷۰ فیلم به بیش از ۲۰ جشنواره خارجی ارسال شده که از این تعداد فقط یک فیلم به بخش رقابتی یک جشنواره راه پیدا کرده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در مورد بررسی کیفی تولیدات گفت: گروهی به همین منظور تشکیل شده اند و کارشان را آغاز کرده اند. آنان برای دریافت این نکته که در زمینه تولید و آموزش در چه وضعیتی قرار داریم تمام فیلم های دو ساله گذشته دفاتر را بازبینی خواهند کرد. بر اساس این بررسی استعدادهای درخشان در میان عوامل تولید فیلم ها امکان دیده شدن می یابند و در عین حال ضعف‌های موجود هم شناسایی می شوند.

وی ادامه داد: این کار به ما کمک می‌کند که برای برنامه های آینده انجمن برنامه‌ریزی کنیم و استعدادی کشف شده از حمایت در زمینه تولید فیلم ها بهرمند شوند. کارگروه های دیگری نیز در حال بررسی وضعیت انجمن در عرصه‌های مختلف هستند و زمانی که جمع‌بندی در مورد وضعیت کلی انجمن صورت بگیرد، نتیجه اعلام خواهد شد.

ایل بیگی با بیان اینکه علی رغم شعارهای تمرکز زدایی همه چیز در دوره قبل در انجمن متمرکز شده است، اظهار داشت: در دوره گذشته تمرکز زادیی وجود نداشت و مسئولان دفاتر هیچ اختیار عملی در شهرستان ها نداشتند.  در این دوره باید سیاست گذاری های ما متمرکز و در مقابل آن اجرا غیر متمرکز شود. این عدم تمرکز زدایی با اصول کلی که ما به آن اعتقاد داریم در تعارض بود.

وی در رابطه با چشم انداز انجمن سینمای جوان تصریح کرد: انجمن سینمای جوانان تعداد بسیار زیادی از فیلمساران بزرگ را در دوره های مختلف تربیت کرده که ما در مدت حضور در انجمن سعی کردیم با این افراد مشورت کنیم و از نظراتشان بهره مند شویم. برنامه های من در انجمن اینطور نخواهد بود که من به تنهایی تصمیم بگیرم و نظرشخصی خود را به عنوان یک سیاست اعلام کنم. هیات مدیره، مشاوران و تعداد زیادی از پیشکسوتان به ما کمک می کنند تا بتوانیم چشم انداز و برنامه ای مناسب را  تدوین کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پایان درپاسخ به این پرسش که رویکرد شما در دوره جدید انجمن بیشتر به سوی تولید خواهد بود یا آموزش، خاطرنشان کرد: آموزش، تولید، عرضه و نمایش چرخه کاملی است که باید در فعالیت های آینده انجمن به هر سه آن توجه کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.