به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «رستاخیز» با حضور احمدرضا درویش (کارگردان)،علی قلیزاده (تهیهکننده)، مجید میرفخرایی (طراح صحنه و لباس)، حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، علی قائممقامی (مدیر تولید)، سحرخیز ( مدیر عملیات پس از تولید) با اجرای کیوان کثیریان برگزار شد.
احمدرضا درویش در ابتدای نشست با اشاره به شور و اشتیاق خود مبنی بر اینکه پس از ۱۰ سال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا میکند، گفت: حدود ۱۴ سال پیش به همراه احمد مسجدجامعی به دمشق رفتیم و در یک روز بارانی پس از زیارت حرم حضرت زینب(س) برای در امان ماندن از باران زیر یک سقف پناه گرفتیم و حدود یک ساعت در مورد سینمای ایران و نسبتش با موضوعات تاریخ صدر اسلام صحبت کردیم و من همانجا گفتم یکی از آرزوهایم این است که اثری در ارتباط با عاشورا در کارنامهام وجود داشته باشد.
وی افزود: بعد از گفتوگوها به شخصیت حضرت عباس(ع) رسیدیم و من گفتم با وجود اینکه ایشان از برگزیدگان هستند اما معصوم نیستند و چرا نباید چهره ایشان را نشان بدهیم که آقای مسجدجامعی هم با من هم عقیده بودند و در زیر باران با هم عهد بستیم تا بدون اینکه زمان و مکان این عهد مهم باشد، حتما این فیلم را بسازیم و در نهایت این عهد امروز انجام شده است و آقای مسجدجامعی فارغ از تمامی مسئولیتشان در ۱۴ سال گذشته همراه این پروژه بودند.
درویش همچنین درباره منابع تحقیق و ساخت رستاخیز، گفت: در تیتراژ پایانی اشاره شده است اما در مورد منابع و مآخذ واقعیت این است که هرچقدر هم منابع ایرانی زیاد باشد اما شاید دهها سال تحقیق هر کدام از آنها زمان ببرد و نکته دیگر این است که در مورد عاشورا و نهضت امام حسین(ع) در طول تاریخ هرکس با هر درجه عشق و علاقهای سعی کرده تا کاری را انجام دهند و همه قدمی در ماندگارشدن قیام امام حسین(ع) برداشتهاند و این منابع تنها مخصوص به کشورمان و امام حسین(ع) نمیشود و بسیاری از اهل سنت و اعراب و نویسندگان و مورخین غیر مسلمان در مورد این ماخذ کتاب نوشتهاند.
وی ادامه داد: در تیتراژ کار اشاره شده است اما در مورد منابع و مأخذ واقعیت این است که هرچقدر هم منابع ایرانی زیاد باشد اما شاید دهها سال تحقیق هر کدام از آنها زمان ببرد و نکته دیگر این است که در مورد عاشورا و نهضت امام حسین(ع) در طول تاریخ هرکس با هر درجه عشق و علاقهای سعی کرده تا کاری را انجام دهند و همه قدمی در ماندگارشدن قیام امام حسین(ع) برداشتهاند و این منابع تنها مخصوص به کشورمان و امام حسین(ع) نمیشود و بسیاری از اهل سنت و اعراب و نویسندگان و مورخین غیر مسلمان در مورد این ماخذ کتاب نوشتهاند.
درویش یادآور شد: این فیلم جزو آثار فاخر سینمای ایران به حساب میآید اما از نظر امکانات فنی چیز فوقالعادهای در اختیارمان نبود و با همان امکاناتی که در سینمای ایران موجود است، کار را انجام دادیم و حتی در سال ۸۹ بعضی از امکاناتی که سینمای ایران امروز دارد را نداشتیم.
وی در مورد هزینههای تولید رستاخیز خاطرنشان کرد: وقتی فیلمی توسط بخش دولتی ساخته میشود مردم حق دارند از جزئیات آن مطلع باشند اما وقتی یک پروژه در بخش خصوصی ساخته میشود، حق دارد تا بخشی از اطلاعات را نزد خود نگه دارد و این پروژه نیز صرفا با منابع بخش خصوصی نیز ساخته شد و در جذب منابع هم رعایت شد تا همچون موضوع پاکیزگی صورت گیرد.
همچنین مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس رستاخیز نیز در سخنانی اظهار داشت: بهترین کارم که اولین کار احمدرضا درویش بود به نام «آخرین پرواز» را با او انجام دادم و بهترین کارم نیز آخرین کار درویش به نام رستاخیز است و وقتی از طرف مدیر تولید این کار با من تماس گرفته شد با وجود اینکه کارهای تاریخی زیادی انجام دادم اما تمام منابع توسط آقای درویش در اختیار من قرار گرفت که برخی از لوکیشنها را بازسازی کردیم و برخی را کاملا ساختیم.
سحرخیز با اشاره به عنوان کارش گفت:این عنوان در حقیقت همان Post Prdoction Manager است و روی کارهای پس از تولید تمرکز می کند، دیده شده که بعد از انجام صداگذاری و موسیقی به مشکل می خوریم که در این مرحله سعی می کنیم اصلاح کنیم.
قلی زاده درباره اکران این فیلم گفت: رستاخیز این ظرفیت را دارد که مخاطبش را در تمام دنیا پیدا کند، در بازار اکثرا تمایل خرید داشتند و چشم انداز خوبی برای اکران فیلم می بینم.
این تهیه کننده درباره انتخاب آهنگساز غیر ایرانی و غیر مسلمان گفت: آهنگساز خارجی هم جزو سینما است و همه برای هم پوشانی کار فعالیت می کنیم و انتخاب آهنگساز خارجی دلیل بر بد بودن آهنگساز ایرانی نیست و عوامل خارجی مانند عوامل ایرانی فهم یکسانی از فیلمنامه داشتند.
ارسال نظر