به گزارش سینماپرس در ابتدای مراسم اختتامیه ششمین جشنواره داستان انقلاب؛ حسین فتاحی دبیر هنری این جشنواره بیان کرد: این جشنواره از سال 86 به ابتکار مرحوم امیرحسین فردی برپا شد و در 5 دوره گذشته بر دوش او بود، به ثمر نشستن این جشنواره مرهون زحمات اوست و امیدواریم تا وقتی که این جشنواره ادامه دارد او از فعالیتهای ما خوشحال و روحش شاد باشد. در این دوره بیش از 2200 اثر حضور داشت. میانگین هرساله ما بین 300 تا 400 اثر است که امسال تعداد 400 اثر به جشنواره رسیده که 70 اثر به مرحله دوم راه یافتند.
فتاحی تصریح کرد: در شش دوره گذشته 550 اثر قابل توجه به مرحله دوم رفته و مورد داوری قرار گرفته است که از این 550 اثر 50 اثر برتر داشتهایم که بیشتر آنها هچون «شاه بیشین»، «فصل کبوتر»، «فصل پنجم سکوت» و ... است. جشنواره داستان انقلاب از سال سوم بخش نوجوان به آن اضافه شده و خوب است که بخش کودک نیز به آن افزوده شود.از ویژگیهای جشنواره امسال عبور از شعارزدگی و رسیدن به پختگی است و به نظر من شیب جشنواره مثبت است.
در ادامه این مراسم علیرضا قزوه؛ رئیس مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری گفت: اگر تاریخ خود را ننویسیم برایمان مینویسند و غلط هم مینویسند و اگر داستان خود را ننویسیم برایمان مینویسند و غلط مینویسند.مقام داستان در قرآن مجید و ادب فارسی مقامی فاخر و جایگاهی ویژه است، امروز در تاجیکستان داستان به معنای قصه منظوم است و آنجا به شعر مولوی داستان میگویند و آنچه ما آن را داستان میدانیم حکایه گفته میشود.
قزوه تصریح کرد: برخی عرفانهای نوظهور که به نام دیگران در جهان منتشر شده برداشتهایی از ادبیات فارسی است، چندی پیش در استامبول ملاقاتی کوتاهی با سالاماگو داشتم و به او گفتم که ما در عرفان فارسی سهروردی داریم و داستان شما شبیه سهروردی است. برخی تفکرات امروز و عرفانهای نوظهور گردهبرداریهای از کارهای علاءالدوله است.
در ادامه این مراسم محسن مؤمنی شریف؛ اظهار داشت: جشنواره داستان انقلاب با یاد کسی گره خورده که بنیانگذار داستان و ادب انقلاب بود. امیرحسین فردی الگوی کسانی است که میخواهند به قله برسند. به یاد دارم پارسال در همین روزها او از دغدغههایش برای ادبیات انقلاب میگفت و امیدوارم کار ما در حوزه هنری روح او را شاد کند.
مؤمنی ادامه داد: عنصر آرمانگرایی، اصلیترین عنصر مکتب داستان انقلاب است و اساساً هنر بیآرمان، ادب و هنر نیست. در دورههای اولیه نیز زندگی معمولی ملالآور بود و این قصهها بود که انسان را تهییج میکرد تا به سمت آرمان حرکت کند البته آرمان با توجه به جهانبینیها فرق میکند.
رئیس حوزه هنری بیان کرد: جشنواره داستان انقلاب جشنوارهای بنیادی است، این جشنواره در مدت کم توانسته است در میان دغدغهمندان حوزه داستان انقلاب جای پیدا کند. طبع حوزه هنری پرهیز از خودستایی است چه اینکه وقتی چهرههایی چون امیرحسین فردی از میان ما رفتند مردم فهمیدند آنها چه کسانی بودند.
مؤمنی با خطاب قرار دادن کسانی که خود را آوینی میپندارند، ادامه داد: این افراد باید با مسیر آوینی آشنا شوند چه اینکه آوینی نیز قبل از شهادتش کمتر شناخته شده بود و سیره او نیز پرهیز از خودستایی بود.ما اهل شلوغ کردن نیستیم اما این یک بدی دارد که برخی میپندارند ما کاری نمیکنیم و سخن میگویند که در حوزه هنری کاری انجام نمیشود و دل جوانان را خالی میکنند. این در حالی است که هماکنون بیش از هزار پروژه در حوزه هنری در حال اجرا است. افتخار حوزه این است که از همه جهت از VOA تا دوستداران انقلاب از آن انتقاد میکنند.
وی افزود: البته در اوج این جفاها بود که رهبری انقلاب گفتند وقتی من گزارش حوزه هنری که دفتر ایشان تهیه کرده را مطالعه کردهام سجده شکر به جای آوردم که البته اگر سایت ایشان این سخن را منتشر نمیکرد ما حتی جرأت نداشتیم آن را به همکارانمان بگوییم. البته باید حواسمان باشد و حوزه باید خیلی کار کند البته به مناسبت جشنواره فیلم فجر ما را مورد انتقاد قرار میدهند و آنهایی که باید کار کنند و نمیکنند از انصاف خارج میشوند من وظیفه دارم این سنت را ادامه دهم و کسانی که به عرصه انقلاب اعتقاد دارند میتوانند اینجا نقد و صحبت داشته باشند.
وی با بیان اینکه البته باید تقوا داشت چرا که تقوا آوینی را آوینی کرد؛ بیان کرد: نوریزاد میخواست آوینی باشد اما مخملباف دسته چندم شد.
در ادامه محسن پرویز؛ معاون اسبق فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: فردی یکی از نعمتهای داستان انقلاب بود که از دست ما رفت؛ کسی که زحماتی بدون ریا و از صمیم قلب میکشید جوان امروز که بیش از انقلاب را درک نکرده دلایل انقلاب را نمیداند و باید به جوان امروز این نکته توضیح داده شود که متأسفانه تاکنون موفق نبودهایم.
پرویز تصریح کرد: بسیاری در حوزه ادب و هنر انقلاب عاشقانه و مخلصانه کار کردند اما به این نیاز پاسخی داده نشده لذا واجبترین کار امروز ما بیان چرایی انقلاب در حوزه هنر است. امروز خیلیها تلاش میکنند چرایی انقلاب را زیر سؤال ببرند یا عواملی را مطرح کنند که آن زمان در مخیله هیچ کس نبود.در واقع شعار اصلی انقلاب که استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود در آثار هنری ما تجلی نیافته و در دل و جان این آثار رشد نکرده است.
معاونت اسبق فرهنگی وزیر ارشاد بیان کرد: برخی این روزها بسته شدن دو روزنامه را با فضای اختناق دوران ستمشاهی یکسان میدانند، امروز برخی به دنبال تطهیر رژیم سابق هستند تا جایی که برخی جنایات ثابت شده را هم نادیده میگیرند. امروز آزادی در ایران بسیار خوب است به ویژه در منطقه خاورمیانه، جوانان فکر میکنند بستن دو روزنامه همان اختناق رژیم پهلوی است در حالی که فضای آن روزها را درک نکردند و باید با داستان این موضوع را ارائه کنیم. البته داستان باید پسزمینه هنرهای نمایشی شود تا شاهد سریالها و فیلمهایی در تلویزیون و سینما باشیم.
انتهای پیام/
ارسال نظر