دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹

نقد شفاهی/

آذین: «زندگی جای دیگریست» ردپای امید در دنیا تلخ امروز است

پارسا پیروزفر و نیکی کریمی در فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» به کارگردانی منوچهر هادی

سینماپرس: جبار آذین ، منتقد سینما صبح امروز جدیدترین اثر منوچهر هادی گامی رو به جلو در کارنامه او دانست و گفت: «زندگی جای دیگریست» ردپای امید در دنیای تلخ امروز است.

 

بنابراین گزارش، این منتقد به خبرنگار سینماپرس، گفت: منوچهر هادی که کارگردانی هجده فیلم تلویزیونی، دو فیلم سینمایی و یک سریال را در کارنامه هنری خود دارد، در سومین ساخته سینمایی اش ، مضمون مرگ را در دستمایه قرار داده و کوشیده است، نگاهی متفاوت به این مقوله مهم هستی داشته باشد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود:  قصه فیلم سینمایی «زندگی جای دیگریست» که از کوچه و پس کوچه های تلخ، کدر و نا امید کننده مناسبت های زندگی، تفکرات دگم و ایستا می گذرد، روایت جوانی است که به خاطر مشغله اش با مرگ  سر و کار دارد و این کار باعث شده تا از مرگ تلقی ویژه ایی نداشته و برایش امری عادی جلوه کند اما زمانی که خود او به دلیل تومور مغزی در آستانه مرگ قرار می گیرد مانند اغلب انسان هایی می کوشد در واپسین روزهای زندگی اش انسانی خوب و خیر باشد، این طرز تلقی نشات گرفته از تغییر در جهان بینی او نیست که نتیجه جهالت، ابهت و ترس از مرگ است چرا که مرگ نزد اهل خرد و معنا شکلی دیگر از زندگی است و این همان موضوعی است که خود فیلمساز هم با آن در فیلمش درگیر بوده است. به اضافه یک ابهام!

آذین در ادامه  تصریح کرد: منوچهر هادی از زندگی در جای دیگر صحبت می کند اما اینکه این جای دیگر کجاست آیا در همین دنیا و به عنوان مثال در آمریکا است یا در دنیای دیگر و عالم ملکوت در پس پرده ابهام پرداخت فیلم قرار دارد. در هر حال تلاش این کارگردان برای یافتن ردپای امید در دنیای تلخ امروز قابل تامل است ولی این کوشش باعث نشده تا فیلمش میان امید و نا امیدی دست و پا نزند.

این مدرس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: در مجموع فیلم سینمایی «زندگی جای دیگریست» نسبت به کارهای دیگر سازنده اش از محتوا و ساختار فنی و سینمایی بهتری برخوردار است. کارگردانی جمع و جور، پردازش شخصیت اصلی فیلم با بازی های خوب حامد بهداد و فیلمبرداری حرفه ای از امتیازات آن را تشکیل می دهد.

جبار آذین در ادامه پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: کارنامه هنری منوچهر هادی او را تلاشگری می نماید که می خواهد در هر اثر تازه رو به جلو گام بردارد و بررسی کارهایش نشان می دهد که او در صورت کسب دانش ، تجربه سینمایی و اجتماعی بیشتر توانایی ارائه آثار قوی تر و بهتر را خواهد داشت. به امید تماشای آثار برتر این فیلمساز که می کوشد در صف بهترین های سینمای ایران بیشتر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.