جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

جایگاه اندیشه و اخلاق در سینمای ایران/۱

شورجه: «اخلاق» حلقه مفقوده سینمای امروز است/تنها یک فیلمساز متعهد میتواند مروج اخلاق‌گرایی نبوی در جامعه باشد

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه خاطرنشان کرد: اخلاق حلقه مفقوده ای در سینمای امروز است چه در پشت صحنه و چه روی پرده سینماها. وقتی سینما با این امکانات قدرتمند برای انتقال پیام و ترویج فرهنگ استفاده می شود ولی نمیتواند مروج مفاهیم اخلاقی صحیحی باشد طبیعتاً جامعه به سمت ناهنجاری پیش می رود و لذا بخشی از این بد اخلاقی و بی بندباری از ناحیه سینما است.

 وی در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد جایگاه اندیشه و اخلاق در سینما و نقش آن در توسعه فرهنگی اظهار داشت: جایگاه اخلاق در سینما را از دو منظر می توان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد، اولی اخلاق خود سینماگران و دومی اخلاق توصیه شده در فیلم ها که البته این دو مبحث خیلی بی ربط نسبت به یکدیگر هم نیستند. 

عضو شورای پروانه ساخت ادامه داد: هر چقدر سینماگر متعهد به اخلاق در سینما باشد مخاطب را هم دعوت به اخلاق گرایی نبوی در آثارش خواهد کرد و بالعکس اگر خود فیلمساز هیچ قید و بندی و یا اعتقادی به اخلاق نداشته باشد، فیلم او هیچ گاه در مباحث اخلاقی روی مخاطب تاتیرگذار نخواهد بود.

شورجه اذعان داشت: این مسئله مثل حجاب و عفاف می ماند، فیلمسازی که قید و اعتقادی  به مسئله حجاب نداشته باشد، نمی تواند در آثارش مروج خوبی برای مسئله حجاب و عفاف باشد و مکرر در آثار سینمایی خود مشاهده می کنیم که متاسفانه بحث حجاب و عفاف رعایت نمی شود چون خود فیلمساز است که عقیده ای  به این مسئله ندارد. اخلاق هم همین طور است فیلمسازی که اخلاق ندارد نمی تواند مخاطب را دعوت به اخلاق گرایی کند و اگر فیلمی در این زمینه می سازد قاعدتاً آن اثر مصنوعی و غیر باور است.

کارگردان «عملیات کرکوک» به راهکارهای این امر اشاره کرد و توضیح داد: می توان در وهله اول اخلاق را در کانون خانواده مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که به هر حال مادر و پدر هستند که فرزندان خود را باید از ابتدا اخلاق مدار پرورش دهند تا فرزندشان در یک فضای سالم وارد جامعه شود و در مدارس و دانشگاه ها هم بایدفضای اخلاقی وجود داشته باشد چرا که هر بداخلاقی از سوی معلم یا استاد بر روی آن فرد سال های سال تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت و  رفتارهای ناهنجار یا بداخلاقی در آن فرد نهادینه خواهد شد. در این صورت است که فیلم و سریال های اخلاق مدار و با هویت می تواند برای احیای اخلاق حسنه در هر فردی نقش آفرینی تعیین کننده ای داشته باشد و  به نوعی نقش تربیتی و فرهنگسازی موثری در آن فرد ایجاد کند.

کارگردان «۳۳ روز» تصریح کرد: کارکردهای سیما و سینما در زمینه اخلاق کاملا مشخص است و در اینجا خود سینماگران نیز باید اخلاق حسنه داشته باشند تا در فیلم هایی که می سازند این مبحث اخلاق به نوعی  جاری و ساری باشد اما بارها مواجه شدیم با کارگردان هایی که در رفتارهای روز مره خودبه عنوان نمونه  از الفاظ رکیک استفاده می کنند و این بی اخلاقی ناخواسته در فیلم آن کارگردان هم تسری پیدا خواهد کرد و بازتاب منفی خواهد داشت.

کارگردان «شب دهم» یادآور شد:  مدام تذکر داده می شود که شئونات اسلامی ، مذهبی و اخلاقی در فیلم ها و سریال ها رعایت شود و در برگه ای که حتی شورای پروانه ساخت به تهیه کنندگان می دهد آمده است که اخلاق در آن فیلم رعایت شود اما واقعأ چند درصد همکاران ما فارغ از اهرم های نظارتی به این موضوع خود را پایبند نشان می دهند؟

جمال شورجه در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: به هر حال تلویزیون به عنوان رسانه ای فراگیر نقش مهمی در ترویج اخلاق دارد و فیلمسازان هم باید به اخلاق در آثارشان توجه ویژه داشته باشند در آن صورت است که شاهد فیلم های  صادقانه تری از آن ها خواهیم بود. شک نکنیم در فضای جامعه مدرن و امروزی،اگر اخلاق در آثار سینمایی و تلویزیونی رعایت نشود شاهد ناهنجاری های بیشتری در جامعه خواهیم بود.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.