مرزبان که فیلم «تا آمدن احمد» را برای نمایش در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر آماده می کند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «زنانی که در سینما نشان داده می شوند فقط مشغول انجام امورات آشپزخانه هستند در حالی که فراموش کرده ایم پشت هر مرد موفق یک زن موفق قرار دارد، تا به کی می خواهیم زنان را کلیشه ای در سینما به تصویر بکشیم؟ برخلاف آن چه تصویر می کنیم زنان ما بسیار قدرتمند هستند.»
این تهیه کننده در ادامه بیان داشت: «موفقیت مردان در گرو موفق بودن زنان است که این مسئله بسیار مهم در هیچ کدام یک از فیلم های ما دیده نشده است. در سینمای ایران فقط تهمینه میلانی است که از زنان حرف می زند و هیچ کارگردان دیگری نه زن را محور اصلی فیلمش قرار می دهد و نه از فیلم خود دفاع می کند.»
مرزبان افزود: «ما از خودمان باید شروع کنیم؛ وقتی یک فیلمساز زن از فیلم خود دفاعی نمی کند طبیعی است که نه خودش و نه فیلمش مورد اهمیت قرار نمی گیرد! در درجه اول ما زنان هستیم که باید به خود اهمیت دهیم.»
وی در ادامهسخنان خود با بیان این مسئله که نگاه ما به زن فقط ابزاری است، اظهار داشت: «شخصیت یک زن ابعاد گوناگونی دارد که به جرات می توانم بگویم در تمامی فیلم هایی که در ایران و حتی در خارج کشور ساخته شده است، کمترین و کمرنگ ترین بعد را به تصویر کشیده اند.»
وی بیان داشت: «زن یک پشتیبان فکری برای خانواده است اما در هیچ کدام یک از فیلم هایمان این پشتوانه فکری را نشان نداده ایم و به جای آن فقط انجام امورات خانه را که هر زنی اعم از زنان شاغل و خانه دار به بهترین شکل ممکن انجام می دهند، نشان داده ایم. آیا زن واقعا چنین است؟»
مرزبان که تهیه کنندگی فیلم «بزرگ مرد کوچک» را برعهده داشته، پیرامون دلیل عدم پرداخت دقیق به زنان در سینمای ایران بیان داشت: «عدم شناخت کامل مردان از زنان و همچنین بی توجهی برخی زنان به قدرت فکری که دارند مهم ترین دلیل پرداخته نشدن به شخصیت یک زن واقعی مسلمان ایرانی است.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد فرصت هایی چون جشنواره فیلم کوتاه پروین اعتصامی شرایط بهتری را برای ارتقای سطح فعالیتهای فرهنگی و سینمایی زنان فراهم آورد و با همین اقدات بشود تصویر واقعی از چهره زنان را در سینما تبیین کرد.
ارسال نظر