دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰

ابراز نارضایتی متولی سینمای کشور از نامه نگاری‌ها

جلسه تودیع«مسافر» یا فرصتی برای تکرار کلی گویی‌ها، وعده‌ها و ادّعاهای همیشگی «ایوبی» در قبال انتقادات؟!

حجت اله ایوبی در اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی

سینماپرس: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که این روزها به واسطه نگارش نامه های انتقادآمیز از سوی سینماگران شناخته شده تحت فشار است صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید موسسه رسانه تصویری بجای پاسخگویی به گلایه ها بار دیگر اظهارات کلی و اغراق شده خود پیرامون سینمای ایران را تکرار کرد!

به گزارش خبرنگار سینماپرس در حالیکه طی روزهای اخیر جدا از انتقادات هنرمندان منتسب به جریان انقلابی و ارزشی سینما از سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های مدیران حوزه سینما، سایر فیلمسازان و سینماگرانی چون مهدی کرمپور، مهدی سجاده چی و...با انتشار نامه هایی به ویژه خطاب به ریاست جمهوری خواهان رسیدگی جدی به وضعیت سینمای کشور هستند، رئیس سازمان سینمایی امروز در مراسم یاد شده طی سخنانی بار دیگر فارغ از پرداختن به کاستی ها و نقاط ضعف های موجود، به تکرار کلی گویی ها، وعده ها و ادعاهای همیشگی خود پرداخت و با گریزی به کارتابل اداری خود زد و گفت: «در حال حاضر ۹۰ درصد نامه‌هایی که در کارتابل ما وجود دارد، درباره مطالبات مالی است و اصلا طرح و ایده‌ای به ما نمی‌رسد.»

این اظهار نظر ایوبی تلویحاً اشاره به وضعیت وخیم تولید در سینما و نیز شرایط نامطلوب اوضاع اقتصادی و معیشتی اهالی سینما دارد که سینماپرس در طول دو سال گذشته همواره بر آن تأکید داشته و خواستار بهبود آن از سوی مسئولان مربوطه بوده است.

ایوبی در ادامه سخنانش همچنین درباره اظهار نظر برخی افراد در زمینه حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی گفت: من هم این شیوه حمایت را نمی‌پسندم اما باید تا حد امکان، دولت پای خود را کنار بگذارد، هر چند ضروری است از برخی فیلم‌های ارزشمند حمایت کنند.

وی ادامه داد: همه کسانی که درباره سینما حرف می‌زنند به ما کمک می‌کنند. امروزه یکی از مسائلی که مورد توجه جامعه سینمایی قرار گرفته، نامه‌هایی است که درباره سینما منتشر می‌شود و من هم مانند همیشه از نقدها استقبال می کنم اما نقد باید براساس محور و شاخصه باشد و درست نیست افراد خود را ملاک قرار بدهند و حال خود را حال سینما بدانند.

ایوبی اضافه کرد:‌ منصفانه نیست کسی که پروانه نمایش یا ساخت نگیرد حال خود را به کلیت سینما گره بزند. هر چند او حق اعتراض دارد اما باید منصفانه عمل کند.

وی با بیان اینکه از بررسی تولیدات دو سال گذشته سینما استقبال می‌کند، یادآور شد: امسال سال درخشان سینماست و بسیاری فیلم‌های خوب در حال ساخت است که بنده از طرف آقای حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر نوید جشنواره‌ای درخشان را می‌دهم.

وی با اشاره به بحران تماشاگر سینما در کل دنیا که از آن به عنوان پدیده مرگ سینما یاد می‌شود ادامه داد: سال گذشته ما و چین تنها کشورهایی بودیم که افزایش تماشاگر سینما داشتیم اما اینکه در رسانه ملی این آمار را دروغ اعلام می‌کنند، بی‌انصافی و خلاف واقعیت است چرا که سیستم فروش فیلم‌ها مکانیزه است و نمی‌توان از آن تخطی کرد.

ایوبی افزود:‌ باید دید چرا تماشاگر سینما افزایش پیدا کرده است و این موضوع بیهوده نبوده است؟!

او با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه بسیاری به بخش خصوصی دارد، گفت: در هیچ دوره‌ای وزیر فرهنگ این اندازه به بخش خصوصی توجه نداشته است. در حال حاضر نیز به همت همین بخش خصوصی، سیستم فنی تمام سالن‌های سینما بهسازی شده است.

ایوبی در عین حال با ابراز تأسف از کمبود سالن‌های سینما در سراسر کشور ابراز خرسندی کرد که به برکت نمایش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ۶۰ شهر صاحب سینما شده‌اند.

وی در ادامه به کمبود بودجه سازمان سینمایی اشاره کرد و یادآور شد: این دوسال، ماه رمضان دولت است که فقط با با سال‌های آخر جنگ قابل مقایسه است. با این حال حرکت‌های خوبی انجام شده است.

ایوبی همچنین با ابراز خرسندی از راه‌اندازی گروه هنر و تجربه افزود: تأسیس این گروه بهترین نمونه حمایت پس از تولید فیلم‌هاست. به ویژه اینکه کل هزینه آن برابر با ساخت یک فیلم است اما ۴۰ فیلم به ظرفیت اکران ما اضافه شده است.

این مدیر هنری از حمایت از فیلمسازان جوان به عنوان برنامه آینده‌اش خبر داد و افزود: در تلاش هستم، بیشتر حمایت‌ها را از فیلم اولی‌ها انجام بدهم.

رئیس سازمان سینمایی با ارائه توضیحاتی درباره اقتصاد مقاومتی که در چند سال اخیر ایجاد شده است، گفت: باید خدا را شکر کنیم در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبرش تلاش می‌کند، ایران را به یکی از قدرتمندترین نیروها تبدیل کند و ما هم در سینما مشغول استخراج مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستیم و می‌کوشیم سینمای ما نشانگر منویات رهبر معظم انقلاب باشد.

ایوبی با اشاره به برخی از انتقادات درباره تولیدات مشترک سینمایی میان ایران و دیگر کشورها تأکید کرد: آقایانی که معتقدند این پروژه باعث نفوذ فرهنگ‌های دیگر در فرهنگ ما می‌شود، متأسفانه نه ایران را می‌شناسند و نه غرب را. زیرا اگر کسی ظرفیت فرهنگی ایران را بداند هرگز تصور نمی‌کند در همکاری مشترک، ما زیر نفوذ خواهیم رفت. چرا که ما فروشنده‌ایم نه خریدار، کسی که فکر می‌کند ما خریداریم خود را حقیر می‌کند و نمی‌داند که غرب در برابر فرهنگ ما سراپا نیاز است و برای ادبیات ما بی‌تاب است، بنابراین ما عقب نیستیم.

او خطاب به منتقدانش اضافه کرد:‌ ببینید فیلم‌های ایرانی چه می‌کنند! هیچ جشنواره‌ای بدون حضور فیلم‌های ایرانی برگزار نمی‌شود. بنابراین ما بازنده نیستیم و غرب را به عنوان مشتری می‌بینیم. همچنان هم امیدوارم بخش بین‌المللی سینمای ایران سامان بهتری بگیرد.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: نه تنها سینما را در بحران نمی‌بینم بلکه معتقدم دوران بسیار پربحرانی را پشت سر گذاشته‌ایم. دو سه سال پیش که سینمای ایران دچار بحران هویت شده بود، مگر عده‌ای نمی‌گفتند که سینما فاضلاب شده و هنرمندانش فاسد هستند؟! چطور آن زمان سینما در بحران نبود؟! امروز حرف‌های کسانی که آن زمان صحبت نمی‌کردند، برای من شنیدنی نیست.

این گزارش حاکیست در این مراسم از تلاشهای حسین مسافر آستانه در مدیریت موسسه رسانه تصویری قدردانی و سپس حکم مصطفی ابطحی به عنوان مدیر عامل جدید اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.