آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «رسوایی ۲» ششمین فیلم مسعود ده نمکی سازنده آثار پر مخاطب و پر فروش سینمای ایران است که در مسیر سینمای مردمی و تقریباً منحصربه فرد او ساخته شده است.
وی ادامه داد: فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی ده نمکی همیشه بحث انگیز بوده اند و در این میان بیش از آثار، این خود فیلمساز بوده که محل و سیبل کشمکش ها و بحث ها واقع شده است؛ درباره «رسوایی ۲» هم وضع به همین منوال است؛ هشدار حاج یوسف با بازی نه چندان قوی اکبر عبدی به مردم یک شهر خیالی امروزی که آن ها را به نزول بلا خبر می دهد زلزله مضمونی و محتوایی فیلم ده نمکی هم هست.
این منتقد برجسته سینمای کشور خاطرنشان کرد: مخالفت ها و مقابله های منفعت طلبان و دنیا زدگان از یک سو و کسانی که خواهان حقیقت موضوع و تلاش برای اصلاح خود و شهر هستند از دیگر سو شاکله داستان «رسوایی ۲» و دنیای برخی مخاطبان فیلم را می سازد؛ نگاه ده نمکی در این فیلم از مرزهای مسائل و مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی معمول فراتر رفته و کلیت یک جامعه و حتی جوامع مشابه را در بر می گیرد.
آذین سپس با بیان اینکه در فیلم این کارگردان ارزشی تصویرسازی از زلزله خیالی با جلوه های ویژه کامپیوتری و همچنین وقوع زلزله کوچکتر که به دلیل حرمت پرچم آقا امام حسین (ع) متوقف می ماند اظهار داشت: این اتفاق باعث ایجاد تفکر و تأثیر در گروه هایی از مردم شده و حقانیت هشدار حاج یوسف را گوشزد می کند و این زمانی است که یوسف شهر را ترک کرده است اما از زندگی آدم ها خارج نشده؛ مضامین قرآنی، عارفانه و اسلامی و انسانی تن پوش قصه و درام و ساختار فیلم ده نمکی را تشکیل داده است.
وی افزود: گرچه هنوز هم در فیلم ها از جمله «رسوایی ۲» نگاه شبه ژورنالیستی کارگردان و شعار زدگی و بزرگنمایی در دیالوگ ها و وقایع به چشم می خورد اما این نکات مانع تأثیرگذاری و جذابیت موضوعی فیلم و روایت در کل پذیرفتنی این اثر سینمایی نشده است.
این منتقد سینما تأکید کرد: «رسوایی ۲» گرچه از نظر سینمایی قوی تر و بهتر از «رسوایی ۱» نیست و کاستی های آن به ویژه در بخش های شخصیت ناکامل حاج یوسف و استفاده از صحنه ها و دیالوگ های نا زیبا و گاه غیر مودبانه چشم و دل مخاطب را می آزارد اما از نظر محتوا از آن غنی تر است.
آذین در خاتمه این گفتگو افزود: ده نمکی جاده سینما را به سختی و با علاقه می پیماید ولی چنانچه بخواهد به نفع جذب تماشاگر از هر دیالوگ و صحنه و شوخی که در فیلمفارسی های قدیم و جدید رایج است در کار خود بهره ببرد به طور حتم به خود و آثارش لطمه جدی وارد می سازد. لذا هوشمندی وی باید دو چندان شده و در ساخت و پرداخت فیلمنامه و فیلم هایش به کار آید. بازیگران اصلی فیلم ده نمکی به دلیل تیپ ها و بازی های آشنا و تکراری خود و همچنین ضعف شخصیت پردازی در ارائه کاراکترهای فیلم و بازی های نمایشی و عدم استفاده از خلاقیت و نوآوری به توفیق کامل نرسیده اند ولی با این حال تماشاگر را ناراضی نمی کنند اما در کشاندن مخاطبان انبوه به سالن های سینما و تماشای این فیلم تأثیر سازنده ندارند.
گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: «به خودتان تکان بدهید تا خدا تکانتان نداده.» این جمله ای است که حاجی یوسف، پیرمرد زاهد شهر با دیدن آسیب های اجتماعی به مردم و مسئولین گوشزد می کند اما برخی او را جدی نمی گیرند و برخی نیز با شایعه وقوع زلزله و عذاب دستمایه شروع داستان را فراهم می کنند.
عوامل تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان، نویسنده، تهيهکننده: مسعود دهنمکي/ مدير فيلمبرداري: فرشاد گلسفيدي/ طراح چهره پردازی: امير اسکندري/ مدير توليد: محمود محمدطائمه/ مدير صدابرداري: محمود خرسند/ طراح صحنه و لباس: علي نصيرينيا/ صداگذار: علیرضا غفاری نژاد/ دستيار اول کارگردان: نورالدين گودرزي/ برنامهريز: آلما سعادتيفر/ تدوين: اميرشيبان خاقاني/ منشي صحنه: مرضيه آذري/ مدير تدارکات: پرويز کاظملو، علي همت/ موسیقی: امیر توسلی/ جلوه های ویژه کامیوتری: محمد علی امامی/ مسوول بدلکاران: جعفر کيوانرضايي/ عکاس: حسن شجاعي
بازیگران: اکبر عبدی، محمدرضا شریفینیا، فخرالدین صدیقشریف، مهران رجبی، سحر قریشی، امیر نوری، رامین راستاد، اسماعیل خلج، عباس محبوب، ابوالفضل همراه، مختار سائقی، امین ایمانی، مجید شهریاری، فریبا ترکاشوند، غزل عبدی، ژاله درستکار، سیدمحسن خرمدره، سیامک اشعریون، ملیکا شعبان، سام مؤذنی، علیرضا تابان، قدیر شهریاری، هومن ستوده
ارسال نظر