کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه شرایط بسیار تأسف باری در سینمای کشور حاکم شده و ما طی سال های اخیر شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماگران در رشته ها و حرفه های مختلف ترجیح می دهند تا برای همیشه از حضور در سینما انصراف داده و بالاجبار تغییر شغل بدهند چرا که نه جایی برای کار در سینما وجود دارد و نه سازمان سینمایی از آن ها حمایتی می کند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه بنده شخصاً طی این سال ها بلاهای زیادی به دلیل بی تدبیری مدیران سینمایی بر سرم آمده به نحوی که یکی از فیلم هایم که دارای پروانه ساخت و نمایش بوده و در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت در زمان اکران به دلیل دست های پنهانی که در سینما وجود دارد از روی پرده پایین کشیده شد و متأسفانه هیچ یک از مدیران سینمایی از فیلم من هیچ گونه حمایتی نکردند و همین مسأله باعث شد تا من در زندگی ام دچار مشکلات متعددی شوم.
رافعی خاطرنشان کرد: در سینمای امروز ایران فیلمسازان مستقل هیچ جایگاهی نزد مدیران سینمایی ندارند و اصلاً به آن اهمیت و بهایی داده نمی شود؛ این در حالی است که اگر تدبیر و آگاهی در میان مدیران سینمایی وجود داشت از فیلمسازان مستقل حمایت می کردند تا آن ها مرتباً دست به تولید فیلم بزنند تا حداقل از این طریق تعداد کثیری از اهالی خانه سینما بتوانند مشغول به کار شوند و هیچ فردی در سینمای ایران مشکل مالی و تأمین مخارج یومیه زندگی اش را نداشته باشد.
این فیلمساز سینمای ایران سپس با بیان اینکه وضعیت بسیار بد زندگی گریبان اکثریت قریب به اتفاق سینماگران شده است اظهار داشت: مدیران سینمایی کشور طی یک سال گذشته مرتباً در پی آن هستند تا از برخی اتفاقات به نفع خود استفاده کنند به عنوان نمونه وقتی در عید نوروز امسال فیلم های سینمایی با فروش بسیار خوبی در گیشه مواجه می شوند آن ها مرتباً با رسانه های حامی دولت گفتگو کرده و این فروش را مرهون و مدیون تلاش های خود می دانند در صورتی که حمایت گسترده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از فیلم های سینمایی باعث فروش بالای این فیلم ها شده و مدیران هیچ سیاستی برای رونق گیشه سینماها نداشته اند.
برنده جایزه بهترین فیلمنامه از هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «آوانکا» پرتغال افزود: از سوی دیگر وقتی برخی از فیلم های سینمایی در جشنواره های جهانی جوایز متعددی را دریافت می کنند مدیران سازمان سینمایی در پی آن هستند تا این جوایز را به نفع خود مصادره کنند در صورتی که هیچ گونه نقش حمایتی در تولید این فیلم ها نداشته اند و بعضاً آثاری که در جشنواره های جهانی مورد توجه قرار می گیرد قبلاً مغضوب آقایان واقع شده است.
کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در ادامه گفت: مدیران موفقیت فیلم هایی مانند «فروشنده» و «ایستاده در غبار» را به نام خود مصادره نکنند چرا که اعتبار و آبروی این فیلم ها و فیلم های مشابه به دلیل سیاست گذاری های سازمان سینمایی نیست و سازمان سینمایی در تمامی بخش ها و به ویژه بخش بین المللی خود بسیار منفعلانه عمل کرده و سازماندهی و دخالت درستی برای تولید و عرضه فیلم ها ندارد.
رافعی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در هر صورت طی سال های اخیر آنچنان مشکلات سینمای کشور رو به ازدیاد گذاشته که در مجال کم نمی توان به تمامی آن ها اشاره کرد و بهتر است مدیران سینمایی به جای آنکه مرتباً در پی دادن شعارهای قشنگ باشند و بخواهند عملکرد غلط خود را مثبت ارزیابی کنند در پی آن باشند تا حرف ها و دردهای سینماگران را گوش کرده و برای رفع مشکلات و موانعی که به دلیل بی تدبیری شان در سینما به وجود آمده تدبیر و چاره اندیشی داشته باشند.
ارسال نظر