سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

خبر خوش محمد خزاعی برای فیلمسازان دفاع مقدس

رایزنی برای حضور آثار جشنواره مقاومت در جشنواره فیلم فجر نتیجه داد/ طرح مسئله سهمیه‌ای فیلم‌های مقاومت در فجر

محمد خزاعی

محمد خزاعی گفت: در جلسه‌ای که به تفاهم رسیدیم قرار شد ممانعتی برای حضور آثاری که برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حضور پیدا می‌کنند در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سینمای ایران به وجود نیاید.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با جلسه‌ای که با چند تن از مدیران سازمان سینمایی و همچنین دبیر جشنواره فیلم فجر سینمای ایران داشت،‌ گفت: از چند سال قبل که متوجه شدیم می‌توانیم آثاری که در ارتباط با محوریت موضوعات جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است را در اینجا رونمایی کنیم، مبحثی از سمت سینماگران و صاحبان این نوع آثار مطرح شد که قابل فهم و درک بود و آن هم این بود که با حضور و رونمایی اثرشان برای اولین بار در جشنواره مقاومت فیلمشان دیگر نمی‌تواند در جشنواره فیلم فجر سینمای ایران حضور پیدا کند. این در شرایطی بود که تنها استثناء برای آثاری بود که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان شرکت می‌کردند. صاحبان آن فیلم‌ها می‌توانستند مجدداً‌ اثرشان را برای حضور در جشنواره فیلم فجر به دبیرخانه ارسال کنند.

وی در ادامه افزود: ما نیز خواستار این موضوع بودیم که برای آثار ارسال شده به جشنواره فیلم مقاومت و همچنین فیلم‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این نکته لحاظ و آنها بتوانند در جشنواره فیلم فجر پیش رو شرکت کنند. در دوره قبل فیلم سینمایی «ابوزینب» تنها فیلمی بود که توانستیم آن را در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رونمایی کنیم. پیش از اینکه در هیچ جشنواره دیگری حضور داشته باشد.

خزاعی با اشاره به اینکه در زمان رونمایی از فیلم سینمایی «ابوزینب» با علیرضا رضاداد دبیر آن دوره از جشنواره فیلم فجر جلسه‌ای مبنی بر حضور این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر داشتیم، اظهار کرد: علیرضا رضاداد با ما نیز همکاری کرد؛‌ اما گفت به دلیل اینکه آثار بخش سینمای ایران دیگر به جمع‌بندی نهایی رسیده است در این دوره به صورت استثناء فیلم سینمایی «ابو زینب» در بخش خارج از مسابقه حضور داشته باشد و اظهار کردند که جایزه نگاه ویژه جشنواره برای این اثر لحاظ خواهم کرد، آن هم به دلیل اینکه در این اثر سینمایی بحث مقاومت در یک مفهوم ارزشی مطرح شده است؛ اما در روز اختتامیه دوستان هم دعوت شدند و آمدند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا»، عنوان کرد:‌ در جلسه‌ای که به تفاهم رسیدیم قرار شد ممانعتی برای حضور آثاری که برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حضور پیدا می‌کنند برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سینمای ایران به وجود نیاید.در این جلسه مشترک که برگزار کردیم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران، محمدرضا نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، آقایان جباری، حبیب ایل‌بیگی و ابطحی نیز در این جلسه حضور داشتند. خوشبختانه نگاه ارزشمندی که دبیر جشنواره و همچنین رئیس سازمان سینمایی داشتند، به جمع‌بندی خوبی مبنی بر حضور آثاری که در جشنواره مقاومت در جشنواره فیلم فجر رسیدیم.

خزاعی همچنین گفت: حتی من شخصاً‌علاقه دارم که برای آثاری که در  ارتباط با مقاومت است سهمیه‌هایی در جشنواره فیلم فجر داشته باشند به طور مثال، مثلاً‌ این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر بتوانند به راحتی حضور پیدا کنند در واقع یک سهمیه‌ای برای این آثار لحاظ شود؛ البته این نکته نیز باید در همین جلسات مطرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد. آقای ایوبی در دوره قبل برخی از آثار مقاومت را که یک اثر سینمایی متوسط نیز بودند،‌حمایت کرد تا در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته باشند. که این نگاه قابل احترام و ارزشمند است.

این تهیه‌کننده در پایان خاطر نشان کرد: هنوز ظرفیت تولید آثار سینمایی در بخش مقاومت و دفاع مقدس افزایش پیدا نکرده است که بخواهیم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت را از دوسالانه به سالانه تبدیل کنیم. این اتفاق در زمانی می‌افتد که در بخش تولید اتفاقات جدی بیفتد. تولید این آثار مربوط به جشنواره و دبیر نمی‌شود بلکه نهادهای زیادی باید به محقق شدن این امر کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.